D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 3: Les activitats individuals

Pràctica 4

Taula de continguts

Els qüestionaris (II)

Els avantatges de l’autoavaluació

A la pràctica 3 heu vist com crear les preguntes que després formaran part del qüestionari. Aquí veureu com crear i configurar el qüestionari tenint en compte aspectes com la visualització, la qualificació final, la limitació de temps per respondre’l... i també, és clar, quines preguntes voleu proposar als estudiants i en quin ordre voleu que apareguin.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Inserció d’un qüestionari


  1. Activeu l’edició del curs des del menú Administració o clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina.
  2. Escolliu el punt on voleu inserir el qüestionari: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent. Aneu al menú Afegeix una activitat, desplegueu-lo i trieu Qüestionari, amb la qual cosa se us obre el formulari d’edició i configuració del qüestionari.
  3. Comenceu donant-li un nom i escrivint la introducció. És important explicar aquí el nombre d’intents de què disposarà l’estudiant, com se’l puntuarà, etc. També hi podeu donar alguna explicació tècnica (per exemple: “fes clic sobre el botó...”) o simplement animar els estudiants a fer-lo amb calma i aprofitant l’ocasió per aprendre.
    Com crear un qüestionari: els paràmetres inicials
  4. Marqueu el moment en què s’obrirà i es tancarà el qüestionari, de manera que els estudiants sàpiguen el temps que romandrà obert a la seva disposició. Ni abans ni després d’aquests moments es pot contestar un qüestionari. Podeu imposar o no un temps màxim per respondre’l (per defecte és Cap).
    Com crear un qüestionari: els paràmetres inicials
  5. Especifiqueu la resta de paràmetres:
    • Podeu fer que cada pregunta aparegui en una pàgina, o totes en una de sola, configurant l’opció Preguntes per pàgina.
    • Podeu fer que les preguntes apareguin barrejades a l’atzar, de manera que no segueixin sempre el mateix ordre. També ho podeu fer amb les respostes de les preguntes de resposta múltiple.
    • Marqueu el nombre d’intents de respondre el qüestionari: un sol cop, 2, 3, etc. Per defecte, és il·limitat.
    • Podeu fer, en el cas de diferents intents, que cada estudiant reprengui l’anterior de manera que les respostes correctes no es presenten i només s’hagin de contestar les errònies.
    • El mètode de qualificació informa de la manera com es puntuarà en el cas de diferents intents: amb la mitjana de les puntuacions, la més alta, la primera, etc.
    • El mode adaptatiu de resposta permet a l’estudiant canviar-la immediatament en cas d’haver-la fallat. Això normalment va lligat a una penalització que fa que la puntuació en aquest cas, sigui més baixa.
    • Podeu permetre que els estudiants revisin les diferents parts del qüestionari (les respostes, la retroacció, etc.) en diferents moments, tot marcant les caselles adients. A la imatge els estudiants només poden veure les solucions quan el qüestionari ja s’ha tancat (cal, en aquest cas, especificar una data de tancament de qüestionari).
      Com crear un qüestionari: els paràmetres inicials
    • Podeu imposar una demora entre intents, de manera que l’estudiant tingui un temps per revisar els continguts abans de tornar a respondre el qüestionari.
    • Per al cas de qüestionaris on l’estudiant es juga una part important de l’avaluació, podeu augmentar les mesures de seguretat i evitar que es copiï fent que aparegui en una finestra segura (on s’han deshabilitat una sèrie d’accions del teclat i ratolí) i que ocupa tota la pantalla. També podeu dotar-lo d’una contrasenya o bé restringir les URL des d’on és accessible.
  6. A partir de la versió 1.7 es pot escriure una retroacció general del qüestionari (a més de les de les preguntes) que, a més, depengui de la qualificació que ha obtingut l’estudiant. En el cas de la imatge, els estudiants que obtenen una qualificació d’entre el 40 i el 100% rebran el missatge “Molt bé!”, mentre que si han obtingut una qualificació inferior al 40% obtindran el segon missatge, “Hauries d’estudiar una mica més”.
    Com crear un qüestionari: els paràmetres inicials
  7. Finalment, premeu el botó Desa els canvis per començar a afegir-hi preguntes.

Pràctica 2

Edició d’un qüestionari: afegir preguntes


  1. Després de desar els canvis, si el qüestionari no té cap pregunta, anireu a una pàgina que us permetrà afegir-les-hi. La pàgina està dividida en dues parts, i a la part de la dreta apareixen els desplegables per seleccionar les diferents categories en què heu organitzat les preguntes. Per afegir-les al qüestionari cliqueu sobre la icona «, acció que les afegeix una per una; si les voleu afegir en bloc marqueu les preguntes que voleu incloure i, en acabat, premeu el botó Afegeix al qüestionari. Si pel títol no recordeu el text, podeu clicar a la icona amb la lupa i veure-la en una finestreta emergent i, si cal, editar-la.
    Com crear un qüestionari: afegir-hi preguntes
  2. A la part esquerra de la pantalla apareixen les preguntes que conté el qüestionari i la puntuació que heu donat a cada pregunta, i també la puntuació total. Si, per exemple, feu un qüestionari amb deu preguntes que valguin en total 30 punts, les notes de les preguntes s’escalaran proporcionalment. El qüestionari de la imatge conté tres preguntes, i només dues són avaluables ja que la tercera és del tipus Descripció. De les dues preguntes avaluables, una té un valor doble al de l’altra, i la puntuació final es normalitzarà a 10.
    Com crear un qüestionari: afegir-hi preguntes
  3. Recordeu, finalment, Desar els canvis.

Un cop desada la puntuació, el qüestionari està acabat i el podeu veure des de la pestanya Visualització prèvia. Sempre podreu entrar a modificar-lo, des de la pestanya Editar i editar també les preguntes i categories des de les pestanyes Preguntes i Categories.

Des de la pestanya Informes podreu veure els resultats que han obtingut els estudiants en el qüestionari, el temps emprat, etc. També podeu baixar-vos l’informe en format de full de càlcul o de text i exportar preguntes.

Pràctica 3

Creació de rols


Com a la resta d’activitats, podeu assignar els rols als usuaris/àries d’un qüestionari, un cop creat.

  1. Actualitzeu l’activitat i premeu la pestanya Rols.
  2. Trieu l’opció del rol que voleu assignar i afegiu els/les usuaris/àries.
  3. Podeu determinar excepcions en algun dels rols, si cliqueu la pestanya Excepcions
    Rols
    Canvieu algun paràmetre del rol Visitant i observeu quina repercussió té per a aquest grup.

Per anar una mica més enllà...

Suggeriments metodològics

Els qüestionaris són activitats molt potents que podeu utilitzar tant per a l’avaluació inicial com en altres moments de l’avaluació dels aprenentatges. Tenen molts avantatges que podeu aprofitar, sempre tenint present les característiques dels destinataris.

A més, els qüestionaris permeten la col·laboració entre el professorat compartint les categories i preguntes mitjançant les opcions d’exportació i importació.