Una lliçó és una activitat avaluable interactiva entre l’estudiant i el
sistema, de manera que aquest va rebent informació seqüenciada (recurs)
a la qual ha de donar resposta (activitat). La resposta pot anar des de
simplement fer un clic per avançar i veure una altra pantalla fins a
respondre una pregunta del tipus que decidiu. Segons la resposta que
doni l’estudiant, podeu guiar-lo per diferents camins, que poden ser
continuar, tornar sobre la mateixa pàgina o bé fer un salt cap a una
altra pàgina tot seguint una ramificació.
L’aspecte més interessant de les lliçons és la possibilitat de fer itineraris d’aprenentatge, ramificacions del camí segons les respostes dels estudiants.
A l’exemple de la imatge esteu presentant una informació que
l’estudiant ha de consultar i, un cop llegida, una pregunta (P1) amb
tres respostes: una de correcta (R2), que el permetrà seguir amb la
lliçó i anar a la pregunta següent (P3), una de falsa (R1), que li
tornarà a presentar la mateixa pàgina, i una tercera resposta (R3) que
el durà a una pàgina de reforç (P2) que el pot retornar més endavant al
camí principal fins acabar la lliçó (P4).
Les lliçons permeten moltes possibilitats a l’hora d’introduir
conceptes nous, procediments o, simplement, practicar una sèrie de
conceptes apresos a través d’altres recursos. L’opció de donar format
de diapositiva a les pàgines pot enriquir molt la presentació de
qualsevol tipus d’informació nou.
Un consell: a l’hora de dissenyar una lliçó,
feu un esbós de les diferents pàgines amb la informació i pregunta de
cadascuna i els camins que voleu definir entre elles.
Inserció d’una activitat de tipus Lliçó
Activeu l’edició del curs clicant el botó Activa edició, de la part superior dreta de la pàgina.
Escolliu el punt on voleu inserir
la lliçó: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema
corresponent. Tot seguit aneu al menú Afegeix una activitat i desplegueu-lo.
Trieu Lliçó, amb
la qual cosa se us obre el formulari d’edició i configuració de la
lliçó. Comenceu donant-li un nom. Trieu si voleu que aparegui un
cronòmetre quan l’estudiant està seguint la lliçó (Cronometrat/Sí), o el fet que hi hagi un temps determinat per seguir la lliçó i, finalment, el nombre màxim de respostes o ramificacions
de l’activitat. Aquest paràmetre us condicionarà després el nombre
màxim d’opcions de resposta per a cada pregunta, però sempre el podreu
ampliar quan ho necessiteu.
A continuació, trieu les
Opcions de qualificació, començant per decidir si la lliçó apareixerà o no a les qualificacions del curs (trieu l’opció
Sí per a lliçons només de pràctica).
Si trieu
Puntuació personalitzada podreu assignar valors diferents, 1 per a cada resposta correcta i 0 per a l’errònia, o fins i tot valors negatius.
També podeu assignar una puntuació màxima i decidir si l’estudiant podrà o no
repetir la lliçó, com en el cas excepcional de lliçons d’examen. Com que normalment deixareu repetir la lliçó, podeu triar quina
puntuació serà la que es desarà (per exemple la mitjana) i si es mostrarà la puntuació acumulada al llarg dels diferents intents.
El
control de flux us permet determinar els camins que ha de seguir l’estudiant quan faci una lliçó.
Així, decidiu si l’estudiant podrà
revisar els seus resultats, quantes vegades i, el que és important, si es mostrarà la
retroacció i què passarà quan doni una resposta correcta.
També heu de configurar el nombre mínim de preguntes que l’estudiant ha de respondre per tal d’obtenir qualificació.

A
Formatatge de la lliçó,
podeu optar per presentar la lliçó com a diapositives de mides
determinades i amb un color de fons adient. Les pàgines que es
presentaran en aquest format són les taules de ramificació; les
preguntes, però, surten d’aquest format i es presenten en el format
normal. Són útils per donar informació perquè presenten els botons de
Següent i
Anterior per anar-les passant.

Des del
Control d’accés podeu configurar l’accés lliure o amb contrasenya i les dates en què restarà oberta la lliçó.

Finalment, i després d’ajustar
Altres paràmetres finals, premeu el botó
Desa els canvis per començar a editar-la.

A cadascun dels paràmetres podeu consultar l’ajuda
contextualitzada, que us permetrà complementar aquesta informació i us
ajudarà a decidir.
Afegir pàgines i preguntes a una lliçó
Quan tot just hàgiu acabat de configurar la lliçó, us apareixerà la pàgina per editar-la:

Podeu començar per
Afegir una pàgina de pregunta simplement clicant sobre el text, cosa que obrirà un formulari d’edició.
El primer que heu de fer és seleccionar el
tipus de pregunta, que pot ser:
- Opcions múltiples (si hi ha més d'una opció correcta cliqueu la casella **Multiresposta**)
- Vertader/Fals
- Resposta breu
- Numèrica
- Aparellament
- Resposta oberta (aquestes preguntes no es poden autoavaluar i han de ser revisades pel professorat)
Tot seguit escriviu el
títol de la pàgina i el
contingut,
al qual podeu donar format o inserir-hi enllaços i imatges, i, en
acabat, plantegeu la pregunta tenint en compte el tipus de resposta que
heu determinat (Vertader/Fals, Opcions múltiples, etc.).

Escriviu la
resposta possible, el
comentari que apareixerà si l’estudiant la contesta, i què passarà quan la respongui. Trieu també la
puntuació assignada a cada resposta.

Quan acabeu la pàgina, deseu-la i us apareixerà l’estructura de la lliçó, tal com està en aquest punt:

En aquest moment podeu afegir una pàgina de pregunta, una ramificació o un final de ramificació (o de
clúster).
A més, cada pregunta la podeu canviar de lloc respecte a les altres,
reeditar-la, esborrar-la o visualitzar-la tot clicant sobre la icona
d’edició corresponent:

Les
taules de ramificació
són pàgines que no s’avaluen però en les quals s’ofereix a l’estudiant
la possibilitat de seguir per un camí o un altre de la lliçó. Per
exemple, després d’haver fet unes preguntes generals sobre el Sistema
Solar, podem donar l’opció a l’estudiant de continuar per l’estudi del
Sol, dels planetes, dels satèl·lits o d’altres astres.

Seguint aquest esquema, elaboreu una lliçó que tingui almenys quatre pàgines i una taula de ramificació.
Quan tingueu fetes totes les pàgines de la lliçó, incloent-hi les
preguntes, i hàgiu comprovat que la navegació és correcta, ja la podeu
donar per feta.
Fer una lliçó implica una planificació
acurada, especialment si voleu treure profit de les possibilitats
didàctiques que teniu a l’abast.
Les lliçons poden resultar activitats molt atractives per a
l’alumnat. Permeten presentar tanta informació com els recursos (per
exemple les pàgines web) alhora que demanen una participació activa per
part de l’estudiant.
El fet d’admetre ramificacions és molt enriquidor de cara a
l’aprenentatge perquè, com a professors, podeu preveure les
equivocacions que poden cometre els estudiants, presentar-les com a
branques i reconduir els estudiants de manera que aprenguin dels seus
errors.
Les taules de ramificació us permeten, per exemple:
Cedir la iniciativa a l’estudiant a l’hora de triar en quin ordre vol treballar els continguts.
Crear itineraris d’aprenentatge adaptats al nivell dels estudiants, amb branques de reforç de continguts, d’ampliació...
Elaborar simulacions en les quals l’estudiant hagi de prendre decisions que el duran per un camí o un altre de la lliçó.
Elaborar lectures o jocs del tipus “tria la teva aventura”.
Si el que necessiteu és una sèrie lineal de preguntes amb poca explicació preliminar, una opció adequada és el qüestionari (
pràctica 3).