Els qüestionaris són activitats que us proporcionen informació sobre
com van aprenent un determinat tema els estudiants. Agrupa un seguit de
preguntes, tantes com vulgueu, que l’estudiant troba corregides un cop
ha enviat el qüestionari. És, per tant, una activitat que li ofereix un
retorn immediat sobre l’avenç del seu treball i, en aquest sentit, es
poden utilitzar per fomentar l’autoavaluació.
Alhora, permet al professorat fer un seguiment exhaustiu no solament de
les respostes de cada estudiant, sinó també del grup complet; i també
informa, entre altres temes, del percentatge d’encerts de cada pregunta
per tal de revisar-les i millorar-les.
L’elaboració d’un qüestionari és un procés doble:
D’una banda, cal elaborar les preguntes. És recomanable tenir un banc de preguntes ampli en el qual aquestes estiguin agrupades per categories. Després podeu combinar les preguntes per fer diferents qüestionaris. És la part que veureu aquí.
De l’altra banda s’han de
configurar els paràmetres que definiran les característiques del qüestionari i decidir quines preguntes s’hi inclouran. Aquesta part la veureu a la
pràctica 4.
Val la pena dedicar un temps a pensar com voleu que les preguntes estiguin categoritzades,
és a dir, agrupades, per no barrejar-les i trobar-les aviat. També hi
ha la possibilitat de compartir-les entre els diferents cursos d’un
lloc, de manera que la mateixa pregunta es pugui utilitzar en
qüestionaris de cursos diferents.
Un qüestionari l’únic que fa és “lligar” les
preguntes d’una manera determinada, però és buit en el sentit que no
les conté, només les crida i les presenta aleatòriament o en un ordre
predeterminat. Per això cal tenir les preguntes fetes a l’hora
d’incloure-les en un qüestionari.
Edició d’un qüestionari: crear categories de preguntes
És molt convenient tenir les preguntes classificades per categories,
on cada categoria pot correspondre a un curs o a un tema. Al seu torn
les categories es poden dividir en subcategories de manera que una
pregunta pot pertànyer, per exemple, a la subcategoria Insectes de la categoria Animals.
Aneu a
Administració | Preguntes i cliqueu sobre el botó
Edita categories o sobre la pestanya
Categories. En ambdós casos s’obre un formulari des d’on podeu crear les categories.

Deixeu com a
categoria pare Dalt, és a dir, serà una categoria principal; escriviu el nom a
Categoria i feu una descripció molt breu a
Informació de la categoria.
Trieu si voleu que les preguntes puguin ser usades des d’un altre curs (
Publica/ Sí o No) i premeu el botó
Afegeix. La categoria està creada. A la imatge següent s’ha creat la categoria
Animals, les preguntes de la qual no poden ser usades des d’altres cursos del lloc perquè no s’han publicat.

Si decidiu publicar una categoria, totes les
preguntes que conté podran ser utilitzades per la resta de cursos del
servidor, fins i tot encara que vosaltres no tingueu permisos d’edició
Podeu afegir subcategories a aquesta categoria simplement desplegant el botó que hi ha sota de pare, triant la categoria de la qual penjarà i repetint el procés. A la imatge anterior es pot veure la subcategoria Insectes,
que sí que s’ha publicat, de manera que les preguntes que contingui
seran accessibles des d’altres cursos, i altres professors les podran
utilitzar per elaborar els seus qüestionaris.
Les categories es poden editar,
se’ls pot canviar el nom, les podeu moure d’una categoria a
subcategoria, etc. Això us permetrà tenir ben ordenades les preguntes i
us facilitarà el fet de trobar-les quan les necessiteu.
Edició d’un qüestionari: crear i afegir preguntes
Ara esteu en un punt en què ja heu decidit en quines categories
agrupareu les preguntes però encara no n’hi ha cap i us cal fer-les.
Seleccioneu, al desplegable superior, la categoria dins la qual voleu crear la pregunta; al desplegable
Crea una nova pregunta seleccioneu el tipus de pregunta:

Moodle us permet fer diferents tipus de preguntes, només us cal triar la més adient per al vostre propòsit (cliqueu sobre
info al costat de
Tria...
per saber més detalls). En aquesta pràctica, veureu com fer una
pregunta de resposta múltiple, perquè és de les més completes. Trieu,
per tant, aquesta opció i s’obrirà el formulari per editar-la.
Escriviu un
títol significatiu (que els estudiants no veuran) i redacteu el
text de la pregunta amb l’editor. Hi podeu afegir enllaços, imatges,...

Especifiqueu la
qualificació per defecte de la pregunta (que després podreu modificar), el
factor de penalització que s’aplicarà en cas que l’estudiant doni la resposta correcta però després d’haver comès algun error i la
retroacció general.
Aquesta retroacció es mostra sempre, independentment de si la resposta
de l’estudiant és correcta o no, i es pot utilitzar, per exemple, per
oferir orientacions o informació addicional.

Especifiqueu si es permeten
múltiples respostes, és a dir, si hi ha més d’una opció correcta que
els estudiants hagin de seleccionar, i escriviu les diferents opcions
que es mostraran als estudiants, amb el percentatge que els correspon
de la qualificació i la retroacció individual de cada opció.

Si a
Qualificació deixeu el valor per defecte,
Cap,
vol dir que és errònia; si li assigneu un percentatge vol dir que és
correcta. Aquest sistema us permet plantejar una única solució correcta
(amb una qualificació del 100%) o diverses de mig correctes (amb
qualificacions del 50%, com en l’exemple de la imatge).
Finalment, escriviu la retroacció
per a les respostes correctes, parcialment correctes i errònies.
Aquesta retroacció correspon a la pregunta, no a l’opció individual.

Un cop redactada la pregunta, les respostes, les retroaccions i un cop assignades les qualificacions, deseu els canvis i ja teniu una pregunta en aquesta categoria.
Amb les icones d’edició que
apareixen al costat de la pregunta creada podeu tornar a editar
aquesta, esborrar-la i visualitzar-la. Aquesta darrera opció és molt
interessant ja que us permet veure la pregunta tal com la veurà
l’estudiant, i també la retroacció que obtindrà segons les seves
respostes. A les imatges següents podeu veure la retroacció de la
pregunta que hem creat en dos supòsits:
- L'estudiant selecciona la resposta correcta. En aquest cas, selecciona les dues opcions correctes.

- L'estudiant selecciona una resposta parcialment correcta. En aquest cas, selecciona una de les dues opcions correctes però, a més, en selecciona també una d'incorrecta.

És molt important, per millorar l’efectivitat del qüestionari, donar una bona Retroacció.
Si la resposta és correcta, per encoratjar l’estudiant, i si és
errònia, per fer-lo adonar de l’error i portar-lo a cercar la solució.
Abans de continuar amb la creació d’un qüestionari, procés que veureu a la pràctica 4, elaboreu un mínim de cinc preguntes, no totes a la mateixa categoria i preferentment explorant les possibilitats dels diferents tipus de preguntes, especialment Resposta oberta, Aparellament, Resposta breu, Opcions múltiples (com la que heu vist aquí), Resposta breu i Descripció.
Aquest darrer tipus és una “pregunta” que no s’avalua i en la qual
l’estudiant no ha de fer cap acció. Es pot utilitzar per donar
informació addicional per tal de continuar el qüestionari.