D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 3: Les activitats individuals

Pràctica 3

Taula de continguts

Els qüestionaris (I)

Els avantatges de l’autoavaluació

Els qüestionaris són activitats que us proporcionen informació sobre com van aprenent un determinat tema els estudiants. Agrupa un seguit de preguntes, tantes com vulgueu, que l’estudiant troba corregides un cop ha enviat el qüestionari. És, per tant, una activitat que li ofereix un retorn immediat sobre l’avenç del seu treball i, en aquest sentit, es poden utilitzar per fomentar l’autoavaluació. Alhora, permet al professorat fer un seguiment exhaustiu no solament de les respostes de cada estudiant, sinó també del grup complet; i també informa, entre altres temes, del percentatge d’encerts de cada pregunta per tal de revisar-les i millorar-les.

L’elaboració d’un qüestionari és un procés doble:

  1. D’una banda, cal elaborar les preguntes. És recomanable tenir un banc de preguntes ampli en el qual aquestes estiguin agrupades per categories. Després podeu combinar les preguntes per fer diferents qüestionaris. És la part que veureu aquí.
  2. De l’altra banda s’han de configurar els paràmetres que definiran les característiques del qüestionari i decidir quines preguntes s’hi inclouran. Aquesta part la veureu a la pràctica 4.

Val la pena dedicar un temps a pensar com voleu que les preguntes estiguin categoritzades, és a dir, agrupades, per no barrejar-les i trobar-les aviat. També hi ha la possibilitat de compartir-les entre els diferents cursos d’un lloc, de manera que la mateixa pregunta es pugui utilitzar en qüestionaris de cursos diferents.

Un qüestionari l’únic que fa és “lligar” les preguntes d’una manera determinada, però és buit en el sentit que no les conté, només les crida i les presenta aleatòriament o en un ordre predeterminat. Per això cal tenir les preguntes fetes a l’hora d’incloure-les en un qüestionari.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Edició d’un qüestionari: crear categories de preguntes


És molt convenient tenir les preguntes classificades per categories, on cada categoria pot correspondre a un curs o a un tema. Al seu torn les categories es poden dividir en subcategories de manera que una pregunta pot pertànyer, per exemple, a la subcategoria Insectes de la categoria Animals.

  1. Aneu a Administració | Preguntes i cliqueu sobre el botó Edita categories o sobre la pestanya Categories. En ambdós casos s’obre un formulari des d’on podeu crear les categories.
    Qüestionaris: edició de categories
  2. Deixeu com a categoria pare Dalt, és a dir, serà una categoria principal; escriviu el nom a Categoria i feu una descripció molt breu a Informació de la categoria.
    Trieu si voleu que les preguntes puguin ser usades des d’un altre curs (Publica/ Sí o No) i premeu el botó Afegeix. La categoria està creada. A la imatge següent s’ha creat la categoria Animals, les preguntes de la qual no poden ser usades des d’altres cursos del lloc perquè no s’han publicat.
    Qüestionaris: edició de categories
Si decidiu publicar una categoria, totes les preguntes que conté podran ser utilitzades per la resta de cursos del servidor, fins i tot encara que vosaltres no tingueu permisos d’edició

Pràctica 2

Edició d’un qüestionari: crear i afegir preguntes


Ara esteu en un punt en què ja heu decidit en quines categories agrupareu les preguntes però encara no n’hi ha cap i us cal fer-les.

  1. Seleccioneu, al desplegable superior, la categoria dins la qual voleu crear la pregunta; al desplegable Crea una nova pregunta seleccioneu el tipus de pregunta:
    Qüestionaris: creació de preguntes
    Moodle us permet fer diferents tipus de preguntes, només us cal triar la més adient per al vostre propòsit (cliqueu sobre info al costat de Tria... per saber més detalls). En aquesta pràctica, veureu com fer una pregunta de resposta múltiple, perquè és de les més completes. Trieu, per tant, aquesta opció i s’obrirà el formulari per editar-la.
  2. Escriviu un títol significatiu (que els estudiants no veuran) i redacteu el text de la pregunta amb l’editor. Hi podeu afegir enllaços, imatges,...
    Qüestionaris: creació de preguntes
  3. Especifiqueu la qualificació per defecte de la pregunta (que després podreu modificar), el factor de penalització que s’aplicarà en cas que l’estudiant doni la resposta correcta però després d’haver comès algun error i la retroacció general. Aquesta retroacció es mostra sempre, independentment de si la resposta de l’estudiant és correcta o no, i es pot utilitzar, per exemple, per oferir orientacions o informació addicional.
    Qüestionaris: creació de preguntes
  4. Especifiqueu si es permeten múltiples respostes, és a dir, si hi ha més d’una opció correcta que els estudiants hagin de seleccionar, i escriviu les diferents opcions que es mostraran als estudiants, amb el percentatge que els correspon de la qualificació i la retroacció individual de cada opció.
    Qüestionaris: creació de preguntes
    Si a Qualificació deixeu el valor per defecte, Cap, vol dir que és errònia; si li assigneu un percentatge vol dir que és correcta. Aquest sistema us permet plantejar una única solució correcta (amb una qualificació del 100%) o diverses de mig correctes (amb qualificacions del 50%, com en l’exemple de la imatge).
  5. Finalment, escriviu la retroacció per a les respostes correctes, parcialment correctes i errònies. Aquesta retroacció correspon a la pregunta, no a l’opció individual.
    Qüestionaris: creació de preguntes
  6. Un cop redactada la pregunta, les respostes, les retroaccions i un cop assignades les qualificacions, deseu els canvis i ja teniu una pregunta en aquesta categoria.
  7. Amb les icones d’edició que apareixen al costat de la pregunta creada podeu tornar a editar aquesta, esborrar-la i visualitzar-la. Aquesta darrera opció és molt interessant ja que us permet veure la pregunta tal com la veurà l’estudiant, i també la retroacció que obtindrà segons les seves respostes. A les imatges següents podeu veure la retroacció de la pregunta que hem creat en dos supòsits:
    • L'estudiant selecciona la resposta correcta. En aquest cas, selecciona les dues opcions correctes.

    Qüestionaris: creació de preguntes

    • L'estudiant selecciona una resposta parcialment correcta. En aquest cas, selecciona una de les dues opcions correctes però, a més, en selecciona també una d'incorrecta.

    Qüestionaris: creació de preguntes
És molt important, per millorar l’efectivitat del qüestionari, donar una bona Retroacció. Si la resposta és correcta, per encoratjar l’estudiant, i si és errònia, per fer-lo adonar de l’error i portar-lo a cercar la solució.

Abans de continuar amb la creació d’un qüestionari, procés que veureu a la pràctica 4, elaboreu un mínim de cinc preguntes, no totes a la mateixa categoria i preferentment explorant les possibilitats dels diferents tipus de preguntes, especialment Resposta oberta, Aparellament, Resposta breu, Opcions múltiples (com la que heu vist aquí), Resposta breu i Descripció. Aquest darrer tipus és una “pregunta” que no s’avalua i en la qual l’estudiant no ha de fer cap acció. Es pot utilitzar per donar informació addicional per tal de continuar el qüestionari.