Les ajudes a la comunicació han sofert molts canvis en pocs anys. De les ajudes en paper s’ha passat als aparells amb sortida de veu. Dels aparells en què s’havien de gravar els missatges (veu digitalitzada), s’ha passat a aparells que generen ells mateixos la veu (veu sintetitzada), amb la qual cosa les possibilitats expressives són molt més àmplies. De sortides de veu poc intel•ligibles s’ha passat a sortides de veu cada cop més clares. Des d’aparells pesants, a aparells cada cop més lleugers. Dels aparells amb poca capacitat d’emmagatzematge a aparells cada cop més potents. Des d’aparells fabricats específicament com a comunicadors a possibilitar que els ordinadors compleixin aquesta funció... A més a més, els ordinadors poden utilitzar-se per fer de comunicadors amb programes específics, però també existeixen altres programes amb què es poden construir aplicatius per a la comunicació...
I el camí no s’ha acabat! Es poden millorar les sortides de veu, es pot millorar la portabilitat, es pot aprofitar tota la tecnologia dels mòbils per a aquestes funcions. El futur, fins i tot el més proper, ha de portar grans millores en aquest sentit. I el futur de la tecnologia aplicada a les persones amb discapacitat anirà estretament lligada al desenvolupament de la tecnologia d’ús més freqüent.
Aquesta constant evolució fa que, quan s’intenta classificar els diferents tipus d’aparells per explicar-los de manera didàctica, la classificació queda obsoleta pel pas del temps.
EXEMPLES
Unes altres ajudes a la comunicació no específiques són els ordinadors personals. Amb els ordinadors podem construir aplicatius que proporcionen les més altes prestacions dels comunicadors (selecció directa, escaneig, pantalles dinàmiques, sortides de veu sintetitzada...).
Per al seu funcionament, però, s’han d’adquirir programes informàtics expressament dissenyats per a aquest fi (per exemple, el programa Speaking Dynamically ). També es poden fer servir programes que no tenen aquesta funció, però que amb una mica d’enginy poden cobrir aquesta necessitat (per exemple, els programes Tpwin o Power Point).
En aquest mòdul s’aprofundirà en el programa Plaphoons de Jordi Lagares, perquè és un programa de lliure distribució i que pot arribar a proporcionar molt bones prestacions en aquest sentit.
El programa Plaphoons respon bàsicament a una doble finalitat:
El programa Plaphoons és un programa d’en Jordi Lagares. Es pot trobar a:
En aquestes primeres pràctiques farem esment de:
Exemples de comunicadors editats amb el Plaphoons
Ara veureu tres comunicadors que es troben a la carpeta Ejemplos.
Ara veureu tres comunicadors que es troben a la carpeta Ejemplos.
En aquest apartat s’explicaran les diferents prestacions que té el Plaphoons quan és utilitzat com a comunicador. Per això, es partirà d’un dels exemples acabats de veure.
BARRA DE BOTONS
Per defecte, apareix la següent barra de botons:
En cas que no aparegui, aneu a Opcions i activeu Veure barra de botons. Escriviu algun missatge i proveu els diferents botons.
BARRA DE MENÚ
Fitxer
Aneu a la barra dels Menús i obriu Fitxer:
FITXER
|
|
1. Imprimir el plafó | Aquesta opció serveix per imprimir el plafó. Surt en horitzontal i no es pot modificar. |
2. Copiar a la carpeta el plafó | Aquesta opció serveix per copiar tot el plafó i enganxar-lo després en qualsevol altre programa. Això permet copiar-lo en un processador de textos i, des d'allà, fer les modificacions que calgui per adaptar-lo a diferents necessitats: modificar grandària, enganxar diferents plafons en un sol paper... |
3. Copiar missatge a la carpeta | Aquesta opció serveix per copiar tot el missatge escrit i enganxar-lo després en qualsevol altre programa. |
Control
Aneu a la barra dels Menús i obriu Control:
CONTROL
|
|
1. Activar escaneig automàtic o dirigit | Activeu aquesta opció per posar en marxa l'escaneig. Per treure l'escaneig, cal desactivar aquesta opció o prémer el botó dret del ratolí. |
2. Sense escaneig vertical | Activeu aquesta opció i l'escaneig es durà a terme casella a casella. Proveu-ho! |
3. En clicar no inicia la posició del "Mouse" | Si activeu aquesta opció, en acceptar amb l'escaneig, el punter no tornarà a la posició inicial. |
4. Escaneig dirigit |
Aquesta opció permet controlar l'escaneig utilitzant dues tecles, dos botons o 2 commutadors:
|
5. A escaneig automàtic, el clic és activat per l'Ull de Color | Amb aquesta opció es pot fer servir una webcam com a commutador. Per utilitzar aquesta opció, cal tenir instal·lada l'aplicació Ull de Color i la webcam. Podeu trobar informació a: http://www.xtec.es/dnee/udc/ http://www.xtec.net/dnee/satieee/0506/sessio4/udc.htm |
Opcions
Aneu a la barra dels Menús i obriu Opcions:
OPCIONS
|
|
1. Llengua | Permet escollir la llengua dels menús, missatges i quadres de diàleg del programa: català, castellà, euskera, gallec, portuguès o anglès. |
2. Sintetitzador | En el nostre cas, haurem seleccionat l'opció UPCTV per tal que els missatges siguin llegits en català. En aquest mateix apartat, es pot escollir una veu d'home o de dona. Proveu les dues i escolliu-ne una. |
3. Parlar | Aquesta opció permet llegir el text de la casella seleccionada. |
4. Centrar captions | Aquesta opció centra el text de les caselles. Proveu-ho! |
5. No mostrar els marcs, marc blanc | Aquesta opció elimina els marcs. |
6. Marcs més grans | Aquesta opció augmenta el gruix dels marcs. |
7. Veure barra de botons | Desactivant aquesta opció, desapareix la barra de botons. Aquesta opció pot ser molt útil quan s'escaneja casella a casella, ja que si no és així l'escaneig també passa per aquesta barra, fent-se molt menys clar i més lent. Aneu a Controls, activeu la casella Sense escaneig vertical i feu la prova amb la barra de botons i sense. |
8. Veure barra d'escriure el missatge | Desactivant aquesta opció, desapareix el requadre de la part inferior on s'escriu el missatge. Això pot ser útil en cas d'utilitzar teclats fets amb aquest programa que es vulguin utilitzar amb un altre programa, talment com en un processador de textos. |
9. Llegir fitxa on es troba el mouse | Activant aquesta opció, es llegeix el text de la casella on hi ha el punter. Proveu aquesta opció amb l'escaneig automàtic / sense escaneig vertical. |
10. Joc de saber quin és | Amb aquesta opció, el programa inicia un exercici tipus dictat. El programa diu el text corresponent a una casella i l'usuari l'ha de buscar i seleccionar. En cas d'error, el programa ho diu. Quan acabeu de provar-ho, desactiveu aquesta opció i el programa dirà quants encerts i quants errors s'han fet. |
En aquest apartat construireu una primera pàgina d’un llibre de plafons sobre menjars. En aquest llibre hi hauria un primer plafó amb primers plats, un segon plafó amb segons plats i un tercer plafó amb postres. Després els uniríem tots tres en un de sol. En el nostre cas farem el primer plafó corresponent als primers plats.
Text mostrat | Escriviu el nom d'un primer plat(ex: PAELLA). És el text escrit que apareixerà sobre la imatge. Aneu al quadre del costat i trieu les propietats de la lletra, tot especificant la grandària, color... |
Text a llegir | En aquest primer plafó practicarem la veu sintetizada. Escriviu allò que la síntesi de veu hagi de llegir. (Ex:EM VE DE GUST UNA PAELLA). |
Link | Aquesta casella s'empra per crear vincles. Com que no és el cas, deixarem aquest requadre en blanc. |
Obrir |
Aquest botó crida una finestra mitjançant la qual es pot anar a buscar la carpeta on hi ha guardats els símbols dels diferents menjars. Un cop seleccionat el símbol, cliqueu D'acord. |
Però els plafons corresponents als segons plats i postres, i els vincles corresponents (Seguiríem el mateix procediment per fer l’enllaç del segon al tercer plafó i per fer l’enllaç del tercer al primer.) serà una pràctica opcional per si us interessa de manera específica aquest tema.