D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 4: Lèxic (Anna Fontelles)

Taula de continguts

EXLER

El programa ha estat elaborat per l’Escola de Patologia del Llenguatge de l’Hospital de Sant Pau, originalment dissenyat per al tractament de l’afàsia en adults. L‘Exler és un programa multimèdia que permet treballar l‘adquisició de vocabulari dins un entorn semàntic contextualitzat. El sistema mostra un dibuix a la pantalla on hi ha una sèrie d‘objectes actius amb informació oral i escrita del seu nom. Les pantalles s‘organitzen en col·leccions o petites narracions.

Localització i instal·lació

El programa Exler es troba al CD Sinera, a Programari educatiu| Llengües|Exler
o a l’adreça:http://www.xtec.es/cgi/programari_educatiu?REG=exler

Funcionament del programa

En engegar el programa: Inici|Programes|Aplicacions Pie|Exler, apareix el logotip de l’Hospital de St. Pau: feu-hi un clic a sobre s’accedeix a una pantalla amb la llista de les històries gràfiques disponibles:

També hi ha la possibilitat d’accedir directament a les pàgines dels exercicis, mitjançant l’opció Pàgines.
Quan activeu una història disposeu d’un sistema d’icones de navegació, que us permeten avançar, retrocedir o sortir.

pàgina anterior———sortir———pàgina següent

Aquesta icona de sortir us presenta la possibilitat de carregar una història o exercici nou, o de sortir de l’Exler.

A més d’aquestes icones de navegació hi ha les icones de l’activitat, que engeguen els diferents exercicis:
Icona Exercicis. Us permet accedir a les cinc icones dels diferents exercicis que heu de treballar.

Icona Explorador. Identifiqueu el vocabulari actiu de la làmina, pot fer-se per exploració, fent clic sobre diferents objectes i, d’aquells que són actius, el programa n’escriu el nom i en fa la pronúncia. També us pot presentar el dibuix dels objectes sota la làmina, i en fer-hi clic, el programa l’assenyala a la làmina, amb un rètol amb el seu nom i a més en fa la pronúncia.
En avançar de pàgina, us presenta unes làmines amb objectes de la làmina principal de la història, fent-hi clic, n’escriu el nom i en fa la pronúncia. Fent clic novament a la icona Explorador, us presenta sota la làmina el dibuix dels mateixos objectes de la làmina, i fent-hi clic al damunt, us els assenyala a la làmina, surt un rètol amb el seu nom i en fa la pronúncia.
Icona Escoltar. És la icona que activa els exercicis de comprensió oral. El programa dicta una paraula que cal assenyalar amb el ratolí a la làmina. Com a ajuda disposeu de la icona Altaveu, que repeteix el dictat de la paraula.
La quantitat d’exercicis proposats es configura des de la pàgina inicial de l’Exler, menú Opcions | Configuració | Número d’ítems | 3-5-10-15-20.

També es pot configurar el tipus de lletra, manuscrita o d’impremta, des del menú Opcions | Configuració | Tipus de lletra | Manuscrita o Lletra d’impremta. Icona Mirar. És la icona que activa els exercicis de lectura. El programa mostra la paraula escrita i cal assenyalar l’objecte a la pantalla. Amb la icona Altaveu, el programa llegeix la paraula de l’objecte que voleu buscar. A les respostes el programa reacciona amb un o Malament, admet fins a tres respostes equivocades abans de passar a una nova pregunta.

Icona d’Escoltar i escriure. És la icona que activa els exercicis de dictat.
Icona d’Escriure. Activa, als exercicis d’escriure, el nom d’objectes que el programa assenyala.
Compteu amb l’ajuda de la icona Altaveu, que pronuncia el nom de l’objecte, i de la icona de la Vareta màgica, que fa aparèixer durant uns instants el rètol amb el nom de la paraula que heu d’escriure.

Exploreu el programa EXLER

1. Activeu l’Exler i escolliu l’exercici del bany (_bany.hst). Amb un doble clic s’executa.
  2. Amb l’opció de la icona Explorador identifiqueu el vocabulari actiu de la làmina.
  3. Aneu avançant de pàgina amb la icona Pàgina següent: veieu-ne tot el contingut.
  4. A continuació feu clic sobre la icona Exercicis, us presenta les icones que porten als diferents exercicis. Feu clic sobre la icona Escoltar, us presenta els exercicis de comprensió oral. Feu-los.
  5. Seguidament passeu a fer els exercicis de lectura: feu clic sobre la icona Mirar per accedir-hi.
  6. Feu els exercicis de dictat: cal que feu clic sobre la icona Escoltar i escriure.
  7. Feu clic sobre la icona Escriure i feu els exercicis d’escriure.
  8. En acabar, aneu a Exercici nou: cal prémer la icona de la fletxa de sortir; escolliu una altra història, per exemple: El poble de pescadors (_pbl-p.hst). Observeu els diferents exercicis. Fixeu-vos que aquesta història és força àmplia, igual que la història: El pescador (_pscdr.hst).
  9. Si voleu sortir de l’aplicació, cliqueu: Opcions|Sortir que hi ha a la part superior esquerra.

Penseu en algun alumne/a a qui serien útils aquests exercicis.

Una mud de lèxic

Un material per a treballar els aliments en el context d’un mercat, el trobareu a: