El lèxic forma part del contingut del llenguatge, és allò sobre el
que es parla. Hi ha alumnes que manifesten dificultats d’accés al
lèxic. Fan un ús freqüent de deïctics i de mots crossa que posa de
manifest la dificultat d’usar el llenguatge com un element de
representació més enllà de l’ara i aquí. Són alumnes que tenen un
coneixement limitat de l’entorn, ja sigui perquè han tingut molt poques
experiències o pel seu ritme lent de desenvolupament. Poden presentar
un comportament lingüístic: B, C, D o H.
Hi ha fonamentalment dues maneres d’adquirir vocabulari: per contacte i
per aprenentatge conscient. L’aprenentatge per contacte implica que
l’alumnat entra en contacte amb els mots dins d’un context ja sigui en
un conte, en un joc, o en una situació de la vida quotidiana. Sovint el
significat es dedueix pel context lingüístic i extralingüístic que
acompanya el nou mot. En canvi, en l’aprenentatge conscient, el
significat del mot s’explícita i se’n poden comentar determinades
característiques gramaticals.
El treball amb l’ordinador ens permet aquests tipus d’activitats. Les
activitats d’adquisició de lèxic haurien d’anar acompanyades del seu ús
en altres situacions i contextos per tal que l’alumne l’arribi a
integrar d’una manera autònoma i l’incorpori a la parla quotidiana. Hem
de plantejar activitats que vagin de les parts al tot; per exemple:
pera, fruita, aliment. I activitats inverses, per exemple: vehicle,
moto.
Hem de tenir en compte que no només es treballaran els noms sinó també
els adjectius, verbs, adverbis, ... i la seva utilització en els
processos comunicatius.
Per exemple si treballeu davant de la pantalla de l’ordinador o teniu
material imprés, es pot relacionar, posem pel cas, les accions que
representen amb les accions que ha fet l’alumne o l’alumna durant el
dia.
Podeu classificar:
Construir frases amb les accions, noms, ..., dels jocs elaborats o
de la pantalla de l’ordinador. Establir relacions de causalitat,
relacions de possessió, ...
Les estratègies bàsiques per a aquest alumnat podrien ser la imitació
idèntica, la correcció implícita i la substitució instructiva.
En les TIC podeu trobar materials per a:
D’aquestes activitats en trobareu de més o menys contextualitzades,
de més o menys atractives, de més o menys adients al vostre alumnat.
Serà la vostra “estratègia” la que us guiarà en l’encert de la tria i/o
elaboració.
Aquí només pretenem oferir-vos una pinzellada del molt material que podeu trobar i elaborar. Com en el següent:
http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_ori_propostes1.htm#botigues http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_ori_propostes2.htm#accions
http://www.xtec.cat/dnee/index.htm. Trobareu més informació a la pràctica 2 del mòdul 7.
http://www.edu365.cat/infantil/llegir/paraules.swf
http://www6.gencat.net/llengcat/publicacions/viure/
Aneu a la pàgina d’inici de l’edu365, cliqueu a primària| llengua| catalana| i a la part dreta superior, feu clic a: JClic. La primera activitat que trobareu és: vocabulari d’accions.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/index.htm#
-Aneu a la pàgina d’inici de l’edu365, cliqueu a primària| llengua| catalana i a la part dreta superior, feu clic a JClic. Trobareu l’activitat: Activitats de llengua per al cicle inicial.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/index.htm#
-Aneu a la pàgina d’inici de l’edu365, cliqueu a infantil| llengua| matemàtiques i a la part esquerra, trobareu l’activitat:TEQ: conceptes bàsics.
http://www.edu365.cat/infantil/mates/index.htm
-Aneu a la pàgina del CREDA-Lleida: materials|recursos per a la intervenció en el llenguatgei trieu: vocabulari Bàsic.
http://www.xtec.cat/creda-lleida/mataval.htm