Un pas més enllà de discriminar de les qualitats sonores és el
treball de la reproducció de fonemes, síl·labes, etc., i el
reconeixement de
la veu.
La tecnologia de reconeixement de veu, tot i que existeix no està suficientment desenvolupada o no ens resulta prou assequible.
Disposem però de diferents programes, bassats en tecnologia de
comparació de patrons, que pemet treballar la producció i reconeixement
de
sons o fonemes
Despres d’instal·lar i executar el programa ( Modul 3 pràctica 3), aneu a Que vull fer | Comparança de patrons
Us mostrarà un exercici que permet realitzar i comparar els patrons de
veu. L’activitat consisteix en primer crear uns patrons de só i
després veure què és capaç de reconèxier l’ordinador
Necessitareu un micròfon i assegureu-vos que funcioni correctament.
Premeu el botó Vocals , a la barra inferior, que assigna una vocal com a nom de les diferents mostres de veu. Es pot subtituir per
un alter text qualsevol.
Marqueu la casella Color Automàtic , a la barra superior, que assigna un color a cada mostre de veu.
Premeu el botó, E que activa la captura de so i mostra en pantalla l’envolvent de l’espectre de la veu.
Heu de produí en veu alta el só indicat, A en aquest cas .
Feu clic a Congelar , a la barra superior, quan el só i la gràfica sigui de suficient estables.
Automàticament passareu a enregistrar el següent fonema, en aquest cas È
Repetiu els passos anteriors fins a completar la mostra. En cas de necessitat podeu utilitzar els botons Borrar última o Borrar
per a rectificar els talls de veu.
Quan hàgiu creat els patrons, el programa mostrarà el só reconegut
Reconeixement de Fonemes (Recofone) és un programa que trobareu a la web d’en Jordi Lagares http://www.lagares.org o disenyat
per a treballar la discriminació de fonemes a ajudar a persones amb
dificultats de la parla.. Utilitza una técnica de comparació patrons de
veu, que el mateix programa permet crear. Els exercicis consisteixen en
el control de senzills
jocs amb la veu.
El mateix Reconeixement de Fonemes incorpora cinc tipus d’exercicis o jocs i, a més, es pot enllaçar amb d’altres jocs externs.
A partir d’ara el treball a fer és
Seleccionar les lletres /fonemes que volem treballar
Crear els patrons de veu i millorar-los si es el cas
Engegar el joc que utilitzarem
Descripció de la fase d’inici del programa
Quan engeguem el programa apareix la caràtula amb els crèdit i seguidament dos formularis
Carregar un patró de fonemes creat i guardat amb anterioritat. Aquesta opció és la mateixa que la del menú Obrir fitxer.
Crear un patró de fonemes per construir patrons de fonemes. Aquesta opció és la mateixa que la del menú Entrenament.
Control del volum del micròfon
Cancel•lar
Feu clic a Cancel·lar i anirem directes a la finestra principal del programa té el següent aspecte:
Hi veiem la barra de títol. Aquí s’hi escriurà el fonema reconegut.
Hi ha una barra de menús que descriurem més endavant.
Sota la barra de menús hi ha un espai gris. Aquí s’hi escriuran els fonemes que pot entendre.
Un quadre amb unes fletxes. Aquí s’hi escriuran els fonemes que equivalen a les tecles que controlaran els jocs.
Al seu costat, un quadre on apareixerà en lletra grossa el fonema reconegut quan es faci el reconeixement.
Feu clic al
Menú Entrenament l’opció que permet que l’ordinador aprengui a reconèixer la nostra veu
Aquí cal clicar en els sons als quals volem crear el patró de veu. Com a mínim cal clicar a dos sons.
Suposem que hem clicat a totes les vocals: A, AE (vocal neutre), È (E oberta), É (E tancada), O, U
Quan cliquem
D’acord ens apareixerà la finestra
Caldrà acostar-nos al micròfon i
dir el so A durant molt poc temps un parell o tres dècimes de segon.
Quant l’hagi detectat desapareixerà el quadre.
Si desapareix massa depressa o sigui, abans que no hàgim dit res potser és perquè tenim el micròfon massa sensible.
Si pel contrari per més que cridem no passa res, o sigui que no
desapareix aquest quadre pot ser degut a què el micròfon no està
correctament endollat o el nivell del micròfon està massa avall.
Suposant que no hi ha hagut aquesta
dificultat i ha aparegut la paraula a reconèixer i l’ordinador l’ha
detectat correctament a continuació apareixerà un nou quadre:
Aquí només mostrem la primera finestra, però hem d’entendre que
apareixeran tantes finestres com opcions haguem triat, una darrera de
l’altra.
Si tot ha anat bé veureu com la finestra principal ha canviat d’aspecte i l’opció del menú Exercicis de discriminació haurà deixat de ser gris i serà de color negre, que vol dir que ara ja està activa.
Aneu al menú Exercicis de discriminació | Discriminació de fonemes.
Comença el reconeixement de veu. Si acostem el micròfon a la boca i
diem sons semblants als patrons enregistrats el porgrama mostra amb
lletra gran en el quadre de la dreta el més semblant. Aquest és
l’exercici més simple. Atureu l’exercici amb el menú Parar.
Si voleu intentar millorar el
reconeixemnet dels sons,heu de tenir bona volurtad i acceptarles
limitacions del programa, poeu anar al menú Opcions|Funcions d’ona Us apareixerà la finestra següent
Aquí tindreu el so que us ha gravat per fer el reconeixement. Podeu
Seleccionar el so d’un patró amb l’opció Paraula a Reconèixer
Escoltar el so seleccionat amb el botó Triangle
Enregistrar de nou el model per aquest últim so clicant en el botó de color vermell
Desar els aptrons en un fitxer amb la icona del disc
Per sortir del formulari Gràfiques heu de tancar ala finestra
Ara utilirzarem el reconeixement de fonemes per treballar amb un
joc d’ordinador senzil que funcioni amb unes poques tecles, associnat
una tecla a cada so.
Aneu al menú
Exercicis de discriminació. Apareix el següent quadr:
Escolliu el
Joc de 3 fonemes: Platets voladors .
Es mostre un quadre és molt semblant a un anterior on només apareixen
actives les caselles dels fonemes que tenim en el patró.
Cal triar tants fonemes com tecles
necessiti el joc. En el nostre cas 3 tecles: esquerra, dreta i
disparar.Quant hàgim clicat en 3 fonemes apareixerà el mateix quadre
amb un aspecte semblant a:
Feu clic la tecla D’acord ,
que ara és activa i s’engegarà el joc corresponent, en aquest cas
platets voladors i s’activarà el reconeixement de veu. Ara podrem
controlar el joc amb els tecles i amb la veu.
Premeu Retorn i
començeu a jugar produint sons amb la veu. En el cas de l’exemple si
diem AE (vocal neutra) veureu com el coet va a l’esquerra, si dieu È (E
oberta) el coet anirà a la dreta i si dieu I el coet dispararar.
Per parar l’exercici heu de tancar el joc i fer clic al menú Parar de la finestra edl Reconeixent de fonemes.
De manera semblant podeu treballar amb d’altres exercicis del programa o jocs externs
Per acabar, heu de saber que Visualitzador de veu - Reconeixement de
fonemes és un programa que està contínuament en evolució. És possible
que la versió que tingueu tingui altres opcions que no especificades en aquesta pràctica.
El porgrama no és més que una primera aproximació a l’ús del
reconeixement de veu. Tot i les limitacions que pugui tenir aquest
programa
pensem que pot ajudar a l’escola a cobrir un vuit de manera raonable
reservant altres solucions més costoses per equips més especialitzats.
Per qualsevol suggeriment i aportació, que serà ben rebuda, us podeu adreçar per correu electrònic a: jlagares@xtec.cat.