El canal auditiu es considera prioritari en tots els processos de desenvolupament i adquisició de la comunicació, el llenguatge i la parla.
Els professional de la rehabilitació del llenguatge saben que bona part de les causes que provoquen alteracions en les funcions lingüístiques provenen de les limitacions en la capacitat auditiva de les persones que les manifesten.
També es conegut per tothom que l’exercitació i l’entrenament auditiu pot incrementar considerablement la capacitat anàlitica auditiva d’aquestes persones.
Per aquesta raó, tots els programes informàtics dirigits a potenciar les facultats auditives seran necessaris, i ben rebuts per tots els professionals, dins de la intervenció en dèficits auditius.
Seria difícil, per no dir impossible, esmentar tots i cadascun dels programares que intenten oferir activitats i pautes orientades a l’entrenament auditiu. Sempre que es presenta una llista de programes, el perill es deixar-se’n alguns.
Aquí comentarem alguns programes que formen part d’aquest estol de recursos en teràpia de llenguatge i reeducació, sense cap menyspreu pels altres programes que no apereixen citats.
En primer lloc ens referirem al programa Clic elaborat pels tècnics del Departament d’Educació i que està a l’abast de tothom. Aquest programa disposa d’un apmli ventall d’activitats que es poden utlitzar amb aquesta finalitat.
Podeu consultarles a
Per altra banda també ens referirem al programa d’entrenament auditiu del Centre de Recursos d’Educació Especial de Navarra (CREENA), anomenat AUDICION i que el podeu aconseguir gratuïtament i descarreger-lo a través del web del propi CREENA a l’adreça següent: http://www.pntic.mec.es/creena.
Aquest programa permet el treball en entrenament de les qualitats sonores i la discriminació auditiva de sons de l’ambient, sons vocàlics, paraules i expressions.
Malgrat ser un programa amb un disseny d’anys enrera que actulamente segurament es veu antiquat, els aspectes auditius en que posa l’accent aquest programa serveixen a tots els professionals a l’hora de planificar la seva tasca d’intervenció auditiva.
Un programa amb un Mòdul professional que permet configurar el programa i crear els exercicis, Mòdul de l’alumne,d’accés molt simple orientat a usuaris no lectors amb els següents exercicis
Es tracta d’un programa molt exhaustiu que permet un treball ampli en l’exercitació de les capacitats auditives des dels plantejaments més bàsics (discriminació sonora, memòria auditiva seqüencial, etc.), fins a la discriminació i/o comprensió d’expressions orals i comentaris realitzats per persones que poden mostrar el seu rostre mentre produeixen el missatge a través de la pantalla de l’ordinador, i faciliten el seguiment de l’expressió facial, la lectura labial, etc., a través d’imatges enregistrades per videos digitalitzats
Està seqüenciat per ser utilitzat en funció de l’etapa auditiva en que es troba l’alumne des de la detecció de sons quotidians fins a arribar a situacions de parla complexa com el diàleg o la conversa. facilitant la comprensió amb recursos complementaris com la lectura labial, les il·lustracions o el text.
L’alumne apren a escoltar de forma progressiva, partint del que és més senzill per arribar allò que és més difícil. A mesura que vagi avançant en el programa anir descubrint les seves capacitats perceptives, passant de sentir a ENTENDRE.
En la pràctica ens centrarem en el programa CLIC que prèviament hem d’instal•lar en el nostre ordinador descarregant-lo d’internet. JClic , JavaClic,
Haurem de consultar algunes activitats Clic proposades en aquest capítol, visitant la Zona Clic http://clic.xtec.cat/ on trobareu el programa, altres recursos i activitats Clic que corresponen a totes les etapes educatives que existeixen a la base de dades del Departament d’Educació.
Algunes activitats Clic podran ser visualitzades directament però, tanmateix, seria convenient instal·lar al nostre ordinador, o descarregar al lloc que desitgem (disquet, disc dur, Cds...), totes aquelles activitats Clic que puguin resultar interessants per a la nostra tasca professional.
Us porposem que consulteu i analitzeu les següentes activitats Clic: