En la societat actual, escriure
és una activitat molt important però sovint molt frustrant
per a les persones amb discapacitat motriu. En molts casos, no assoleixen
la mateixa velocitat que els seus iguals, cometen més errors i, quan
és a mà, la seva qualitat de traç pot ser molt pobre.
Dominar l'escriptura esdevé un aprenentatge
crucial per a tothom. Més per a les persones amb discapacitat
motriu i encara més si les capacitats cognitives estan preservades.
En alguns casos, escriure pot arribar a representar la porta a través
de la qual poder comunicar-se, disposar dels mateixos recursos comunicatius
de la parla. També pot representar poder arribar a ser usuari dels
programes informàtics més habituals, malgrat puguin caldre
adaptacions, amb el subsegüent estalvi econòmic.
És per això que cal potenciar l'aprenentatge de la lectoescriptura
el més aviat possible i mantenir les oportunitats d'aprenentatge
d'aquesta habilitat el màxim de temps possible.
A vegades n'hi haurà prou amb adaptacions ortopèdiques,
com el cobertor de teclat, per permetre que
una persona amb discapacitat motriu pugui accedir al teclat de
l'ordinador. Altres vegades poden necessitar una pròtesi que,
agafada a la mà, els permeti prémer les tecles del teclat
una a una. Altres usuaris poden requerir un capçal licorni. Un
licorni és una pròtesi que es col·loca al cap. Consisteix
en una vareta al final de la qual poden haver diferents acabats: un imant
(que si posem clips a les pàgines d'un llibre permetria passar-ne
els fulls), un subjectador per a un llapis, un punter (mitjançant
el qual l'usuari pot prémer tecles). Altres vegades l'ajuda ideal
pot ser una combinació de possibilitats ortopèdiques i informàtiques.
|