Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  Los sonidos del habla
   

Amb aquesta pràctica podeu acostar els alumnes al camp de la fonètica, de la producció dels sons. Aquest material va destinat, principalment, als alumnes de segon cicle d'ESO i també als alumnes de batxillerat.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Accediu a la pàgina Los sonidos del habla.

http://www.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/mem2001/sonidos/index.html

Los sonidos del habla

Una vegada hi sigueu, vegeu que a la part esquerra hi ha el menú que permet moure's per les pàgines del web.

Menú sonidos

 

2. Si escolliu el primer vincle, La comunicación, arribeu a una pàgina que conté cinc imatges que permeten, en fer-hi clic al damunt, escoltar unes explicacions. Més aviat són reflexions sobre la capacitat que tenen els humans de fer ús del llenguatge per comunicar-se; també es comenta la diversitat lingüística existent al món.

Lenguaje y comunicación

 

3. L'apartat El sonido dóna entrada a quatre pantalles:

  • Fonación y articulación permet conèixer el funcionament de cadascun dels òrgans fonadors. En fer clic al nom dels òrgans, es presenta informació sobre el seu funcionament.

¿Cómo se produce el sonido?

  • Quan entreu a Sonidos y letras i feu clic al botó AFI, s'obre una pantalla en què es fa una petita introducció a l'AFI (alfabet fonètic internacional) i a la no-correspondència exacta entre sons pronunciats i lletres escrites. A més, en clicar al damunt de les transcripcions fonètiques, en podeu escoltar la pronúncia.

Sonidos y letras

  • La tercera pantalla, Tu lengua, presenta, en un mapamundi, el domini lingüístic de quatre de les llengües oficials de l'Estat espanyol.

¿Qué hay de tu lengua

  • Vocales y consonantes introdueix en la distinció d'aquests dos tipus de sons, començant per l'etimologia de cadascun dels mots. S'explica la naturalesa i les característiques de cadascun d'ells i s'introdueix també el concepte de sord i sonor. A la part inferior apareixen tres siluetes que serveixen per il·lustrar el procés de fonació d'alguns sons vocàlics i consonàntics. En clicar-hi, se sent el so del fonema en qüestió i, de forma animada, en podeu veure el procés d'articulació.

Vocales y consonantes

 

4. El tercer element del menú principal és Vocales. Inclou dues pantalles.

  • La primera, Nuestras vocales, permet comparar l'articulació dels sons vocàlics en quatre llengües de l'Estat. El quadre que es mostra d'entrada és buit, però en fer clic al nom de les llengües, s'omple amb les vocals que té cadascuna. A més, si cliqueu damunt de les paraules que es mostren, en podeu sentir la pronunciació. Finalment, si cliqueu a la icona Pronunciació vocalsque hi ha al marge superior esquerre de la taula, podeu sentir la pronunciació de tot l'espectre vocàlic.

Taula de vocals

  • La segona, La articulación de las vocales, mostra siluetes del procés d'articulació de cadascuna de les vocals. En clicar a sobre d'aquestes siluetes, podeu sentir-ne el so i veure'n l'animació de l'articulació.

Articulació de vocals

4. El quart apartat del menú principal, Consonantes, presenta la mateixa estructura i organització que el que s'acaba de veure referit a les vocals. En fer clic a Consonantes, apareix la classificació dels sons consonàntics segons el mode d'articulació: oclusives, fricatives, africades, nasals, laterals i vibrants. En escollir un d'aquests grups accediu a la presentació de la informació que ja coneixeu per a les vocals, és a dir, una pantalla on es presenten aquests sons per a quatre llengües de l'Estat, i una altra pantalla referida a l'articulació d'aquests sons amb les siluetes ja conegudes.

Taula consonants

Articulació oclusius

5. Finalment, el cinquè apartat del menú, Cuadros, presenta dues taules. A la primera es mostra una classificació dels sons vocàlics segons el grau d'obertura i el grau de desplaçament de la llengua.

Vocals tòniques

A la segona es pot veure la classificació dels sons consonàntics segons el mode d'articulació i segons el punt d'articulació.

Sons consonàntics

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. Aquesta és una activitat destinada a alumnes de segon cicle d'ESO i de batxillerat, tant des del punt de vista d'iniciació a la fonètica com des del punt de vista d'eina de consulta i repàs. S'ha de fer de forma individual a l'aula d'informàtica o en una aula que disposi d'ordinadors. Abans de començar, cal una explicació prèvia per part del professorat.
  • Temporització. Depèn de per a què s'empra l'activitat. Si es tracta de fer una introducció a la fonètica, és convenient anar passant per cadascun dels apartats. En el cas que s'usi com a eina de repàs o reforç, s'ha d'incidir únicament en els apartats que siguin necessaris.
  • Recursos. Ordinadors amb accés a Internet i que disposin d'altaveus connectats i en funcionament.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

També és molt interessant la pàgina Fonética: Los sonidos del español, de la Universitat d'Iowa als Estats Units d'Amèrica, que destaca pel contingut multimèdia. Així, tant els sons vocàlics com els consonàntics es presenten segons els criteris fonètics de classificació amb un acompanyament gràfic i audiovisual molt acurats, cosa que fa que la informació sigui molt útil des del punt de vista didàctic.
http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/spanish/frameset.html

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària