|
|
|
Los sonidos del habla |
|
|
|
Amb aquesta pràctica podeu
acostar els alumnes al camp de la fonètica, de la producció
dels sons. Aquest material va destinat, principalment, als alumnes
de segon cicle d'ESO i també als alumnes de batxillerat. |
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
1. Accediu a la
pàgina Los
sonidos del habla.
http://www.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/mem2001/sonidos/index.html

Una vegada hi sigueu, vegeu que a la part esquerra
hi ha el menú que permet moure's per les pàgines
del web.

|
|
2. Si escolliu el primer vincle,
La comunicación, arribeu a una pàgina que
conté cinc imatges que permeten, en fer-hi clic al damunt, escoltar
unes explicacions. Més aviat són reflexions sobre la capacitat
que tenen els humans de fer ús del llenguatge per comunicar-se;
també es comenta la diversitat lingüística existent
al món.

|
|
3. L'apartat El sonido dóna entrada
a quatre pantalles:
- Fonación y articulación permet
conèixer el funcionament de cadascun dels òrgans fonadors.
En fer clic al nom dels òrgans, es presenta informació
sobre el seu funcionament.

- Quan entreu a Sonidos y letras i feu clic al botó
AFI, s'obre una pantalla en què es fa una petita introducció
a l'AFI (alfabet fonètic internacional) i a la no-correspondència
exacta entre sons pronunciats i lletres escrites. A més, en clicar
al damunt de les transcripcions fonètiques, en podeu escoltar
la pronúncia.

- La tercera pantalla, Tu lengua, presenta, en un mapamundi,
el domini lingüístic de quatre de les llengües oficials
de l'Estat espanyol.

- Vocales y consonantes introdueix en la distinció
d'aquests dos tipus de sons, començant per l'etimologia de cadascun
dels mots. S'explica la naturalesa i les característiques de
cadascun d'ells i s'introdueix també el concepte de sord i sonor.
A la part inferior apareixen tres siluetes que serveixen per il·lustrar
el procés de fonació d'alguns sons vocàlics i consonàntics.
En clicar-hi, se sent el so del fonema en qüestió
i, de forma animada, en podeu veure el procés d'articulació.

|
|
4. El tercer element del menú principal
és Vocales. Inclou dues pantalles.
-
La primera, Nuestras vocales, permet comparar
l'articulació dels sons vocàlics en quatre llengües
de l'Estat. El quadre que es mostra d'entrada és buit, però
en fer clic al nom de les llengües, s'omple amb les vocals que té
cadascuna. A més, si cliqueu damunt de les paraules que es mostren,
en podeu sentir la pronunciació. Finalment, si cliqueu a la
icona que
hi ha al marge superior esquerre de la taula, podeu sentir la pronunciació
de tot l'espectre vocàlic.

- La segona, La articulación de las vocales, mostra
siluetes del procés d'articulació de cadascuna de les
vocals. En clicar a sobre d'aquestes siluetes, podeu sentir-ne el so
i veure'n l'animació de l'articulació.

4. El quart apartat del menú principal, Consonantes,
presenta la mateixa estructura i organització que el que s'acaba
de veure referit a les vocals. En fer clic a Consonantes, apareix la classificació dels sons consonàntics
segons el mode d'articulació: oclusives, fricatives, africades,
nasals, laterals i vibrants. En escollir un d'aquests grups accediu
a la presentació de la informació que ja coneixeu per a
les vocals, és a dir, una pantalla on es presenten aquests sons
per a quatre llengües de l'Estat, i una altra pantalla referida a
l'articulació d'aquests sons amb les siluetes ja conegudes.


5. Finalment, el cinquè apartat del menú,
Cuadros, presenta dues taules. A la primera es mostra
una classificació dels sons vocàlics segons el
grau d'obertura i el grau de desplaçament de la llengua.

A la segona es pot veure la classificació dels sons
consonàntics segons el mode d'articulació i segons el punt
d'articulació.

|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia. Aquesta és una activitat destinada
a alumnes de segon cicle d'ESO i de batxillerat, tant des del punt de
vista d'iniciació a la fonètica com des del punt de vista
d'eina de consulta i repàs. S'ha de fer de forma individual
a l'aula d'informàtica o en una aula que disposi d'ordinadors.
Abans de començar, cal una explicació prèvia
per part del professorat.
- Temporització. Depèn de per a què
s'empra l'activitat. Si es tracta de fer una introducció a
la fonètica, és convenient anar passant per cadascun dels
apartats. En el cas que s'usi com a eina de repàs o reforç, s'ha d'incidir únicament en els apartats que siguin necessaris.
- Recursos. Ordinadors amb accés a Internet
i que disposin d'altaveus connectats i en funcionament.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
També és molt interessant la
pàgina Fonética:
Los sonidos del español, de la Universitat d'Iowa als Estats
Units d'Amèrica, que destaca pel contingut multimèdia.
Així, tant els sons vocàlics com els consonàntics
es presenten segons els criteris fonètics de classificació
amb un acompanyament gràfic i audiovisual molt acurats, cosa que
fa que la informació sigui molt útil des del punt de vista
didàctic.
http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/spanish/frameset.html
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|