![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Literatura (poesia) | |||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica
és treballar la comprensió oral de l'alumnat a través
d'una miniunitat didàctica que convida a escoltar la poesia, en
un intent d'acostar els alumnes a les interioritats d'aquesta manifestació
artística. |
|||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||
![]() |
1. Des del portal
de l'edu365 accediu a la secció dedicada a l'ESO
i trieu l'apartat de Llengua
castellana o de Llengua
catalana. A la part superior de la pàgina trobeu accessos a
diferents recursos. Feu clic al que porta a la secció
de literatura:
2. Situeu el cursor damunt l'apartat Poesia tant si escolliu la llengua catalana com la castellana. A la finestra que apareix, feu clic a El amor imposible, en el cas que escolliu la llengua castellana, i a Escoltar la poesia, en el cas de la llengua catalana.
S'obre una nova finestra amb els tres blocs de l'activitat. Cadascuna de les activitats s'identifica mitjançant una de les icones que es presenten a continuació.
3. Prescindiu dels apartats teòrics: els quatre primers en castellà (Una canción de amor, El amor ideal, Clases de versos i La rima) i els dos primers en català (Música i poesia i La rima i el ritme). 4. Cliqueu a Rimas per a l'exemple en castellà i a Vinyes verdes vora el mar per a l'exemple en català.
En aquesta finestra podeu llegir el poema i escoltar-lo. A més dels botons ja coneguts, n'hi ha un altre amb la imatge d'un altaveu; en clicar-hi a sobre, podeu escoltar el poema de Bécquer cantat per Paco Ibáñez o la lectura de la composició de Sagarra per part de l'actor Lluís Soler. 5. Feu clic a la icona de l'altaveu per escoltar els poemes.
Apareixen les pantalles següents: 6. Feu clic damunt de la fletxa que engega la reproducció del fitxer de so. Tingueu present que heu de tenir instal·lat correctament a l'ordinador el programa RealOne Player. 7. Llegiu i escolteu els altres dos poemes de cadascuna de les activitats: Sonetos, de Garcilaso de la Vega i Qué alegría vivir, de La voz a ti debida de Pedro Salinas, en llengua castellana; i El camell, de Josep Carner i Ítaca, de Kavafis, en llengua catalana.
8. Avanceu, finalment, cap a l'apartat de les activitats sobre el que s'explica a les pàgines informatives i sobre els poemes que heu pogut llegir i escoltar. Els poemes en llengua castellana proposen cinc activitats, sense relació amb la llengua oral, element de treball en aquest mòdul 6. La primera és una activitat que
demana d'identificar el significat d'unes expressions; la segona i la
tercera treballen qüestions de rima; la quarta és una activitat
de vertader o fals, i finalment, la cinquena proposa la mesura de versos.
L'última activitat, una vegada llegit un fragment de "Vinyes verdes vora el mar", de Josep Maria de Sagarra, planteja una qüestió sobre la rima. Cadascuna de les activitats presenta al final
un botó per comprovar els encers i els errors: |
||||||||||||
Programació de l'activitat | |||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||
![]() |
S'ha de tenir en compte que per fer aquesta pràctica els altaveus dels ordinadors han d'estar en perfecte estat de funcionament. Tanmateix, convé que cadascun dels ordinadors disposi d'auriculars perquè cada alumne/a pugui escoltar el dictat sense sentir el dels altres, ja que això, a més de dificultar-ne la correcta comprensió, provoca força enrenou a l'aula. |
||||||||||||
Informació complementària | |||||||||||||
![]() |
Tal com s'ha esmentat abans, per poder escoltar correctament els fitxers de so cal tenir instal·lat el programa Real One Player. Podeu trobar més arxius sonors a: Poesía
a media voz Es necessita tenir instal·lat el programa Real One Player. Biblioteca
Virtual Miguel de Cervantes.Fonoteca Cal disposar del programa Windows Media Player. |
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||