Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  Literatura (poesia)
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar la comprensió oral de l'alumnat a través d'una miniunitat didàctica que convida a escoltar la poesia, en un intent d'acostar els alumnes a les interioritats d'aquesta manifestació artística.

Aquest material és adequat per als cursos de segon cicle d'ESO, tot i que no cal descartar-lo per a un primer curs de batxillerat, especialment per a l'assignatura de literatura de modalitat.

Es troba estructurat en tres blocs ben diferenciats. El primer, amb elements que conformen les explicacions de tipus teòric; el segon, amb exemples de poemes, que tant poden ser llegits com escoltats; i finalment, una última part d'activitats relacionades amb els dos blocs anteriors.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Des del portal de l'edu365 accediu a la secció dedicada a l'ESO i trieu l'apartat de Llengua castellana o de Llengua catalana. A la part superior de la pàgina trobeu accessos a diferents recursos. Feu clic al que porta a la secció de literatura:

http://www.edu365.com/eso/muds/castella/literatura/index.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/literatura/index.htm

Llengua castellana   Llengua catalana
Literatura castellana
 
Literatura catalana

2. Situeu el cursor damunt l'apartat Poesia tant si escolliu la llengua catalana com la castellana. A la finestra que apareix, feu clic a El amor imposible, en el cas que escolliu la llengua castellana, i a Escoltar la poesia, en el cas de la llengua catalana.

El amor imposible
 
Escoltar poesia

S'obre una nova finestra amb els tres blocs de l'activitat. Cadascuna de les activitats s'identifica mitjançant una de les icones que es presenten a continuació.

Teoria identifica els continguts teòrics. Textos fa referència als textos que es poden llegir i escoltar. I finalment, Exercicis és la corresponent als exercicis proposats.

 

3. Prescindiu dels apartats teòrics: els quatre primers en castellà (Una canción de amor, El amor ideal, Clases de versos i La rima) i els dos primers en català (Música i poesia i La rima i el ritme).

4. Cliqueu a Rimas per a l'exemple en castellà i a Vinyes verdes vora el mar per a l'exemple en català.

Rimas
 
Vinyes verdes vora el mar


Així arribeu a la pantalla on es presenten els poemes de Gustavo Adolfo Bécquer i de Josep Maria de Sagarra, respectivament.

En aquesta finestra podeu llegir el poema i escoltar-lo. A més dels botons ja coneguts, n'hi ha un altre amb la imatge d'un altaveu; en clicar-hi a sobre, podeu escoltar el poema de Bécquer cantat per Paco Ibáñez o la lectura de la composició de Sagarra per part de l'actor Lluís Soler.

5. Feu clic a la icona de l'altaveu per escoltar els poemes.

Escoltar

 

Escoltar

Apareixen les pantalles següents:

Locució

6. Feu clic damunt de la fletxa que engega la reproducció del fitxer de so.

Reproducció

Reproducció

Tingueu present que heu de tenir instal·lat correctament a l'ordinador el programa RealOne Player.

7. Llegiu i escolteu els altres dos poemes de cadascuna de les activitats: Sonetos, de Garcilaso de la Vega i Qué alegría vivir, de La voz a ti debida de Pedro Salinas, en llengua castellana; i El camell, de Josep Carner i Ítaca, de Kavafis, en llengua catalana.

Garcilaso
Pedro Salinas

Josep Carner
Kavafis

8. Avanceu, finalment, cap a l'apartat de les activitats sobre el que s'explica a les pàgines informatives i sobre els poemes que heu pogut llegir i escoltar.

Els poemes en llengua castellana proposen cinc activitats, sense relació amb la llengua oral, element de treball en aquest mòdul 6.

La primera és una activitat que demana d'identificar el significat d'unes expressions; la segona i la tercera treballen qüestions de rima; la quarta és una activitat de vertader o fals, i finalment, la cinquena proposa la mesura de versos.

En el cas dels poemes en llengua catalana, se'n presenten sis.

La primera planteja una sèrie d'afirmacions i s'ha de dir si són vertaderes o falses.

Les activitats dos, tres, quatre i cinc demanen escoltar uns poemes i proposen una sèrie d'exercicis que hi tenen relació. El primer poema és de Josep Carner ("El camell"), mentre que els altres tres els firma Pere Quart ("Cérvol", "L'elefant" i "Corrandes d'exili").

Activitat

L'última activitat, una vegada llegit un fragment de "Vinyes verdes vora el mar", de Josep Maria de Sagarra, planteja una qüestió sobre la rima.

Cadascuna de les activitats presenta al final un botó per comprovar els encers i els errors:
                                   Correcció          Correcció

  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. Per poder dur a terme les activitats proposades, cada alumne/a ha de disposar d'un ordinador i ha de poder fer l'activitat de manera individual. Prèviament cal que cada alumne/a tingui una fitxa amb les instruccions d'accés i de funcionament del programa.
  • Temporització. Per fer la totalitat de les lectures, audicions i activitats proposades calen un parell de sessions.
  • Recursos. Ordinadors connectats a Internet i amb capacitats multimèdia.
   
   
Atenció!

S'ha de tenir en compte que per fer aquesta pràctica els altaveus dels ordinadors han d'estar en perfecte estat de funcionament. Tanmateix, convé que cadascun dels ordinadors disposi d'auriculars perquè cada alumne/a pugui escoltar el dictat sense sentir el dels altres, ja que això, a més de dificultar-ne la correcta comprensió, provoca força enrenou a l'aula.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Tal com s'ha esmentat abans, per poder escoltar correctament els fitxers de so cal tenir instal·lat el programa Real One Player.

Podeu trobar més arxius sonors a: Poesía a media voz
Aquí disposeu d'una gran quantitat de fitxers de so amb declamacions de poemes de diversos autors de diferents èpoques, tant de literatura espanyola com hispanoamericana. A més, també es disposa d'una sèrie de vincles a diferents tipus de temàtica poètica i de textos en prosa, amb una gran quantitat d'autors i temes.

Es necessita tenir instal·lat el programa Real One Player.
http://amediavoz.com/mediavoz.htm

Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.Fonoteca
Enorme és la quantitat de fitxers ordenats alfabèticament disponibles a la fonoteca de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. És un gran arxiu de la paraula.

Cal disposar del programa Windows Media Player.

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària