![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El llenguatge periodístic | |
La premsa escrita ha estat sempre un material excel·lent per treballar la comprensió lectora. La varietat de tipologies textuals i la diversitat de tractaments i enfocaments de les informacions, els temes d'actualitat, les qüestions culturals i científiques, l'actualitat esportiva, etc., proporcionen un bon grapat de recursos i permeten generar moltes activitats. Aquestes possibilitats es veuen multiplicades si aprofitem per introduir nocions d'interpretació de missatges mixtos textuals-sonors-visuals. Els anomenats mitjans de comunicació de masses o mass media inclouen la televisió, la ràdio, el cinema..., i considerant la importància i la influència que tenen tots en el món actual, val la pena tenir-los presents a les classes de llengua. El recurs que treballareu se centra en la premsa, però veureu que també podeu treballar d'altres mitjans, si escau. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
1. A la pàgina de presentació de l'activitat
trobeu una sèrie de menús: |
A la barra superior, |
|
2. La barra que veieu a sota, |
|
3. Ara estudiareu un dels apartats del menú de l'esquerra. Si
feu clic al botó |
|
4. Un cop estudiada la teoria, l'alumnat pot fer les pràctiques,
que figuren a la part inferior de cadascuna de les pàgines dedicades
als diferents apartats del menú. A vegades es mostren directament
en obrir la pàgina, i només cal seguir les instruccions
(el mecanisme és molt similar al que heu vist ja a les MUD
de l'edu365); també donen l'opció d'obrir-les en finestres
diferents. En el cas de la pràctica actual, anomenada
Actividad interactiva, es presenta en una nova finestra: |
|
![]() |
|
Com ja s'ha comentat, altres seccions del recurs presenten exercicis interactius
que s'activen quan se situa el cursor a sobre, com, per exemple, a la pràctica
de la secció Historia
de la prensa: |
|
![]() |
|
5. Un cop acabada la pràctica, disposeu d'un exercici d'autoavaluació, al qual accediu des de la tercera de les barres de menú de la part superior de la pàgina: |
|
|
|
Es tracta d'un exercici de resposta múltiple autocorregible. |
|
6. Encara disposeu d'un altre exercici, aquesta vegada amb la finalitat de comprovar els coneixements assolits d'una manera global. També hi accediu des de la barra que acabeu d'utilitzar: |
|
![]() |
|
Es tracta d'un exercici interactiu en què l'alumne/a
posa en pràctica allò que ha après al llarg de les diferents pràctiques treballades. Fent
clic a l'activitat de la secció dedicada a la premsa, |
|
7. L'activitat proporciona, a més, altres materials de treball.
Si feu clic al botó |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
Recordeu que el recurs proporciona materials per treballar altres mitjans. Sovint tenim la tendència a deixar de banda l'anàlisi de les imatges i els mitjans sonors, la qual cosa contrasta amb els àmbits comunicatius més presents en la societat actual; per això és interessant conèixer i utilitzar eines com la present, que possibilita l'aproximació a aquests mitjans. |
Informació complementària | |
![]() |
Català Una informació adreçada a l'alumnat de Catalunya la podeu trobar al portal edu365, dins de les seccions de Notícies
del dia i l'edició escolar de Vilaweb, Diari
de l'escola. També des de l'edu365 accedireu a l'edició
escolar de La
Vanguardia. Un dels diaris amb més tradició en llengua catalana és,
sens dubte, L'Avui.
Proporcionarà bon material per treballar els continguts desenvolupats
a la pràctica. Destaquem l'aportació que Vilaweb
ha fet a la premsa digital en llengua catalana. Possiblement és
una de les publicacions més carismàtiques en aquesta modalitat.
A més, s'hi troba l'edició digital d'El
Punt, un altre dels referents de la premsa en català. Pot ser molt interessant comparar les edicions catalana i castellana
d'un diari com El
Periódico. Disposeu d'un excel·lent directori de publicacions en català
(i també d'accessos a premsa espanyola i internacional) a La
Premsa, que permet enllaçar amb un bon nombre de
publicacions, la majoria en català. Castellà És obligat citar els diaris de gran distribució com El País, La
Vanguardia, El
Periódico o l'ABC.
Un exercici interessant amb alumnat de batxillerat pot ser comparar
determinades notícies en diferents diaris, per estudiar el
concepte de la línia editorial d'una publicació. A la secció dedicada al diaris digitals de BuenosEnlaces
hi ha un directori de premsa molt complet, tant espanyola com estrangera. |
![]() |
|