![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Una guia interactiva per aprofundir en una novel·la | ||||
Analitzareu una activitat proposada pel portal edu365, en concret, les Propostes de lectura del Mecanoscrit del segon origen, de Pedrolo, i d'El misterio de la cripta embrujada, de Mendoza. Aquesta activitat necessita, és clar, una preparació prèvia important si es treballa amb alumnes de 2n cicle d'ESO, que és el nivell a què en principi s'adreça aquesta pràctica. |
||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||
![]() |
1. Primer localitzeu l'activitat al portal edu365,
dins la secció de Llengua catalana o de Llengua castellana..
A la part superior de la pàgina es mostra un menú d'icones,
entre les quals hi ha la que enllaça amb les Lectures. Vegeu
que s'obre una finestra on es mostren les diferents obres objecte d'estudi:
|
|||
2. Trieu el Mecanoscrit
del segon origen o El
misterio de la cripta embrujada. Arribeu així a la pàgina
principal de la guia de lectura de la novel·la en qüestió.
Vegeu que a la part inferior dreta apareix un menú que porta
a diferents apartats de la guia. |
||||
Doneu un cop d'ull als dos primers apartats. En totes les propostes,
Qui
l'ha escrit? / ¿Quién
lo ha escrito?, s'ofereix una aproximació a l'autor o autora,
acompanyada en ocasions (com en aquest cas) d'enllaços que permeten
ampliar la informació. A la secció següent, Abans
de llegir / Antes
de leer, hi ha una sèrie d'idees que aproximen l'alumnat
a la lectura que estan a punt de començar. De fet, es proposa un
horitzó d'expectatives suggerit perquè el puguin
contrastar amb el que els nois i les noies havien configurat, i alhora els
introduiexi en la línia d'interpretació adient. |
||||
3. Ara s'ha de seleccionar l'opció Mentre
llegeixes / Mientras
lees. Aquesta és l'activitat central de la guia, i de fet és
un senzill exercici de resposta múltiple interactiu, que es pot
fer com s'especifica al títol de la secció, és
a dir, durant la lectura de l'obra, o bé un cop aquesta ha finalitzat: |
||||
|
||||
Proveu de contestar cadascuna de les preguntes i cliqueu avall de tot,
on apareix el botó |
||||
4. A la darrera secció, Després
de llegir / Después
de leer, hi ha algunes activitats interactives també relacionades
amb la comprensió lectora, com per exemple, un exercici d'ordenació
cronològica en el cas del Mecanoscrit, o un d'interpretació
simbòlica en la novel·la de Mendoza: |
||||
Programació de l'activitat | ||||
![]() |
|
|||
![]() |
L'obra permet introduir l'estudi de la ciència-ficció en relació amb la creació literària i la filosofia. Una activitat interessant pot ser la creació d'un grup de discussió o un xat que permeti a l'alumnat intercanviar impressions sobre l'obra i altres lectures, documents, pel·lícules, etc., que es proposin a classe. |
|||
Informació complementària | ||||
![]() |
Disposeu d'activitats molt interessants a la pàgina de Biblionet,
dins la secció Els llibres; hi trobareu el text en línia
i activitats semblants a les proposades per l'edu365 (tot i que algunes potser són més adequades per a alumnat de batxillerat). Una altra web que ofereix propostes de lectura força completes
és la de l'editorial La
Galera. Les lectures es distribueixen segons el curs de l'ESO per
al qual es recomanen, i amb la proposta (facilitada en format PDF) s'ofereix
informació sobre l'autor o autora i sobre l'edició de l'obra
objecte d'estudi.
|
|||
![]() |
||||