Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Exercici
   
  Una guia interactiva per aprofundir en una novel·la
   

Analitzareu una activitat proposada pel portal edu365, en concret, les Propostes de lectura del Mecanoscrit del segon origen, de Pedrolo, i d'El misterio de la cripta embrujada, de Mendoza. Aquesta activitat necessita, és clar, una preparació prèvia important si es treballa amb alumnes de 2n cicle d'ESO, que és el nivell a què en principi s'adreça aquesta pràctica.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Primer localitzeu l'activitat al portal edu365, dins la secció de Llengua catalana o de Llengua castellana.. A la part superior de la pàgina es mostra un menú d'icones, entre les quals hi ha la que enllaça amb les Lectures. Vegeu que s'obre una finestra on es mostren les diferents obres objecte d'estudi:

 
 
 

2. Trieu el Mecanoscrit del segon origen o El misterio de la cripta embrujada. Arribeu així a la pàgina principal de la guia de lectura de la novel·la en qüestió. Vegeu que a la part inferior dreta apareix un menú que porta a diferents apartats de la guia.
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/lectures/mecanoscrit/index.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/lectures/cripta/index.htm

 
 
 

Doneu un cop d'ull als dos primers apartats. En totes les propostes, Qui l'ha escrit? / ¿Quién lo ha escrito?, s'ofereix una aproximació a l'autor o autora, acompanyada en ocasions (com en aquest cas) d'enllaços que permeten ampliar la informació.
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/lectures/mecanoscrit/escrit.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/lectures/cripta/escrito.htm

A la secció següent, Abans de llegir / Antes de leer, hi ha una sèrie d'idees que aproximen l'alumnat a la lectura que estan a punt de començar. De fet, es proposa un horitzó d'expectatives suggerit perquè el puguin contrastar amb el que els nois i les noies havien configurat, i alhora els introduiexi en la línia d'interpretació adient.
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/lectures/mecanoscrit/abans.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/lectures/cripta/antes.htm

 

3. Ara s'ha de seleccionar l'opció Mentre llegeixes / Mientras lees. Aquesta és l'activitat central de la guia, i de fet és un senzill exercici de resposta múltiple interactiu, que es pot fer com s'especifica al títol de la secció, és a dir, durant la lectura de l'obra, o bé un cop aquesta ha finalitzat:
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/lectures/mecanoscrit/mentre.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/lectures/cripta/mientras.htm

 
 
 

Proveu de contestar cadascuna de les preguntes i cliqueu avall de tot, on apareix el botó / . Vegeu que, si contesteu correctament totes les preguntes, apareix una petita finestra que dóna per acabada l'activitat.

 

4. A la darrera secció, Després de llegir / Después de leer, hi ha algunes activitats interactives també relacionades amb la comprensió lectora, com per exemple, un exercici d'ordenació cronològica en el cas del Mecanoscrit, o un d'interpretació simbòlica en la novel·la de Mendoza:
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/lectures/mecanoscrit/despres.htm

 

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia i programació. Aquesta activitat s'ha de programar junt amb la lectura de la novel·la motivadora i com a complement d'aquesta. Quan s'indica a l'alumnat que ha de llegir aquesta obra, es pot anar a l'aula d'informàtica per buscar informació (vegeu la secció Informació complementària) i dur a terme les activitats proposades a les seccions Qui l'ha escrit? i Abans de llegir.
    Per aclarir les tasques i el temps de què es disposa per fer-les, es facilita per a l'alumnat una fitxa de treball fitxa.
    El dia que es determini la realització de l'activitat, es lliuraran a l'alumnat els impresos amb les preguntes de comprensió. Per obtenir-los, només heu d'imprimir la pàgina on figuren les preguntes. Per exemple, si feu servir l'Explorer, obriu el menú Arxiu i trieu Vista preliminar; després feu clic al botó Imprimir.
  • Metodologia: treball a l'aula. L'activitat en si pot ocupar ben bé una sessió a l'aula d'informàtica.
    L'alumne/a tindrà, primer de tot, una fitxa de treball fitxa   on es descriu l'activitat. Primer es procedeix a contestar per escrit les preguntes de l'imprès lliurat; després es recullen i es reparteixen entre els alumnes, de manera que sempre sigui un altre alumne/a qui faci la correcció amb l'aplicatiu TIC. Finalment, es recullen els qüestionaris ja corregits.
   
Atenció!

L'obra permet introduir l'estudi de la ciència-ficció en relació amb la creació literària i la filosofia. Una activitat interessant pot ser la creació d'un grup de discussió o un xat que permeti a l'alumnat intercanviar impressions sobre l'obra i altres lectures, documents, pel·lícules, etc., que es proposin a classe.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Disposeu d'activitats molt interessants a la pàgina de Biblionet, dins la secció Els llibres; hi trobareu el text en línia i activitats semblants a les proposades per l'edu365 (tot i que algunes potser són més adequades per a alumnat de batxillerat).
http://www.xtec.cat/~lrius1/

Una altra web que ofereix propostes de lectura força completes és la de l'editorial La Galera. Les lectures es distribueixen segons el curs de l'ESO per al qual es recomanen, i amb la proposta (facilitada en format PDF) s'ofereix informació sobre l'autor o autora i sobre l'edició de l'obra objecte d'estudi.
http://www.editorial-lagalera.com/ftp/grec/lagalera/lectueso.htm

 

 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària