![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Contes per entendre i entendre's | |
Una de les tradicions més universals és la d'explicar rondalles, llegendes, faules i d'altres narracions que, com sabeu, parlen sovint de sentiments i sensacions que compartim tots els humans. Per això pot resultar interessant treballar amb contes amb l'alumnat nouvingut i, a partir d'una activitat de comprensió i de comunicació, plantejar la interpretació i la creació. Al Racó de contes de la XTEC disposem de bons materials, així com a l'edu365. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
1. Accediu al recurs des de la pàgina de la XTEC,
fent clic a la icona |
2. Com podeu veure, hi ha tot un seguit d'opcions que poden ajustar-se
al perfil de l'alumnat nouvingut al qual adreceu l'activitat. N'heu de triar un que pot ser curiós si treballeu
amb un grup integrat per alumnes de diferents orígens. Es tracta
del clàssic conte d'El
lleó i el ratolí: |
|
Com veieu, està en diferents idiomes. L'aplicatiu és molt senzill: una vegada es tria l'idioma, comença la sèrie de diapositives amb text (trieu la versió catalana): |
|
Per moure's per les diapositives, només cal fer clic sobre |
|
3. Si feu la prova amb la versió en xinès, per exemple, obteniu aquesta diapositiva: |
|
4. Aquesta activitat pot servir com a introducció i presentació
amb un grup d'alumnat de procedència diversa. A partir d'aquest
primer pas, i segons el nivell de competència lingüística
de l'alumnat nouvingut amb què es treballa, es pot donar pas a
altres tipus d'activitats, com la que veureu a continuació: els
Contes
SPC, als quals s'accedeix a través de la secció d'Acollida
per a alumnat nouvingut d'ESO, a l'edu365: |
|
5. Per treballar-hi, trieu el conte anomenat Carnaval al bosc:
|
|
Aquest recurs permet treballar diferents aspectes de la narració, tot i que, en relació amb l'objectiu de l'activitat que es planteja en la pràctica, cal centrar-se en la comprensió. Per això és força interessant el reforç gràfic que ajuda a la comprensió del text, així com l'àudio (podeu comprovar que l'aplicatiu és molt similar al que heu vist a la pràctica d'introducció a la poesia del mòdul 3): |
|
6. Recordeu que la pràctica està pensada per a alumnat nouvingut de primer cicle de l'ESO; si l'alumnat és més gran o bé té suficient competència, podeu trobar textos més adequats al Racó de contes. Feu-hi una ullada. |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
Una proposta interessant, sempre en funció del nivell de competència de l'alumnat, és l'elaboració d'una presentació de PowerPoint amb un conte creat pels nois i les noies, que després es pot publicar a la pàgina web del centre. També pot plantejar-se com una feina del grup classe, o bé del grup de llengua d'origen. La presentació després pot motivar una activitat d'exposició-comentari amb el grup classe, on s'integrin els nois i les noies nouvinguts. |
Informació complementària | |
![]() |
Català Tot contes proposa tota una sèrie de contes, jocs, articles.
Les narracions poden ser útils per treballar a classe. Hi trobem versions d'alguns contes en castellà i aranès. Castellà Un material interessant el proporciona el portal Averroes
de la Junta de Andalucía, amb una activitat anomenada Un
dragón despistado. En el mateix portal hi ha una altra activitat, el Fondo
lector, fàcilment aplicable a l'alumnat nouvingut. |
![]() |
|