Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Exercici
   
  Contes per entendre i entendre's
   

Una de les tradicions més universals és la d'explicar rondalles, llegendes, faules i d'altres narracions que, com sabeu, parlen sovint de sentiments i sensacions que compartim tots els humans. Per això pot resultar interessant treballar amb contes amb l'alumnat nouvingut i, a partir d'una activitat de comprensió i de comunicació, plantejar la interpretació i la creació. Al Racó de contes de la XTEC disposem de bons materials, així com a l'edu365.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Accediu al recurs des de la pàgina de la XTEC, fent clic a la icona Escola Oberta.
A la pàgina d'Escola Oberta feu clic a l'opció Literatura infantil i juvenil. D'aquesta manera accediu a la secció de Literatura infantil i juvenil. Finalment, feu clic a l'accés al Racó de contes:
http://www.xtec.cat/recursos/lit_inf/contes/

 
Racó de contes
 

2. Com podeu veure, hi ha tot un seguit d'opcions que poden ajustar-se al perfil de l'alumnat nouvingut al qual adreceu l'activitat. N'heu de triar un que pot ser curiós si treballeu amb un grup integrat per alumnes de diferents orígens. Es tracta del clàssic conte d'El lleó i el ratolí:
http://www.xtec.cat/recursos/cultura/contes/lleo/conte.htm

 
El lleó i el ratolí
 

Com veieu, està en diferents idiomes. L'aplicatiu és molt senzill: una vegada es tria l'idioma, comença la sèrie de diapositives amb text (trieu la versió catalana):

 
Conte en català
 

Per moure's per les diapositives, només cal fer clic sobre per passar a la següent i sobre per tornar a l'anterior.

 

3. Si feu la prova amb la versió en xinès, per exemple, obteniu aquesta diapositiva:

 
Conte en xinès
 

4. Aquesta activitat pot servir com a introducció i presentació amb un grup d'alumnat de procedència diversa. A partir d'aquest primer pas, i segons el nivell de competència lingüística de l'alumnat nouvingut amb què es treballa, es pot donar pas a altres tipus d'activitats, com la que veureu a continuació: els Contes SPC, als quals s'accedeix a través de la secció d'Acollida per a alumnat nouvingut d'ESO, a l'edu365:
http://www.edu365.com/primaria/contes/contes_spc/index.htm

 

Accés a Contes SPC

 

5. Per treballar-hi, trieu el conte anomenat Carnaval al bosc: Carnaval al bosc

 

Aquest recurs permet treballar diferents aspectes de la narració, tot i que, en relació amb l'objectiu de l'activitat que es planteja en la pràctica, cal centrar-se en la comprensió. Per això és força interessant el reforç gràfic que ajuda a la comprensió del text, així com l'àudio (podeu comprovar que l'aplicatiu és molt similar al que heu vist a la pràctica d'introducció a la poesia del mòdul 3):

 
Carnaval al bosc
 

6. Recordeu que la pràctica està pensada per a alumnat nouvingut de primer cicle de l'ESO; si l'alumnat és més gran o bé té suficient competència, podeu trobar textos més adequats al Racó de contes. Feu-hi una ullada.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. La idea inicial és utilitzar aquest recurs amb alumnat nouvingut de procedència diversa, com a eina de contacte intercultural. El procés és: a) lectura del conte en la llengua originària (sempre que sigui possible); b) explicació oral del conte; c) traducció al català del conte, una vegada se n'ha comprès el contingut; d) debat o activitat de creació/difusió de tradicions narratives dels llocs d'origen. Evidentment, tot depèn del nivell de competència comunicativa que hagi assolit l'alumnat a qui es destina l'activitat. Després es pot treballar amb el material que s'ha vist a la segona part de la pràctica, una vegada s'ha comprovat el nivell de competència de l'alumnat.
    Observeu el model de fitxa de treball fitxa   que us oferim, on es fa necessària, però, la comprovació per part del professorat, que pot plantejar algunes preguntes senzilles sobre el conte que l'alumnat ha treballat.
    Si la competència ho permet, es poden fer servir els recursos esmentats a la pràctica. S'hi troben prou narracions per plantejar una activitat de lectura i comentari, amb la qual cosa es treballa la comprensió i s'introdueixen conceptes d'interpretació de textos.
  • Temporització. L'activitat inicial que es planteja a la pràctica es pot dur a terme en una sessió. Per treballar l'intercanvi de comentaris i el debat, així com la part de creació, s'hi poden dedicar una parell de sessions més.
  • Recursos. Generalment els nois i les noies nouvinguts reben atenció específica als centres durant el procés d'integració, la qual cosa implica la possibilitat de treballar amb grups reduïts. Així, es pot treballar amb comoditat a les aules d'informàtica i aprofitar els recursos de la secció d'Acollida de l'edu365 abans esmentada.
   
Atenció!

Una proposta interessant, sempre en funció del nivell de competència de l'alumnat, és l'elaboració d'una presentació de PowerPoint amb un conte creat pels nois i les noies, que després es pot publicar a la pàgina web del centre. També pot plantejar-se com una feina del grup classe, o bé del grup de llengua d'origen. La presentació després pot motivar una activitat d'exposició-comentari amb el grup classe, on s'integrin els nois i les noies nouvinguts.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Català

Tot contes proposa tota una sèrie de contes, jocs, articles. Les narracions poden ser útils per treballar a classe. Hi trobem versions d'alguns contes en castellà i aranès.
http://www.totcontes.com

Castellà

Un material interessant el proporciona el portal Averroes de la Junta de Andalucía, amb una activitat anomenada Un dragón despistado.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/concurso2002/premio_3
/index.html

En el mateix portal hi ha una altra activitat, el Fondo lector, fàcilment aplicable a l'alumnat nouvingut.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~cepco3/fondolector/

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària