![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El comentari de textos literaris | |
En aquesta pràctica es proposa una forma de treballar el comentari de text al batxillerat amb l'ajut de les TIC. Tot i que l'objectiu principal d'un comentari és generar un document escrit on es reflecteixen els trets principals del text objecte de comentari, us podeu servir dels recursos d'Internet i d'alguns programes per facilitar la feina de preparació i recerca, necessària per portar a terme un bon comentari. A hores d'ara, no hi ha cap recurs que "generi" un comentari, ja que tots sabeu prou que tot comentari neix de la reflexió i la interpretació personal de cadascú, però sí que es troben molts mitjans perquè un alumne/a pugui solucionar els dubtes i alhora elaborar el seu text. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
1. Primer de tot, veureu una possible estructura per al
comentari (com ja sabeu, n'hi ha molts models i només es tracta de fer-ne
servir o adaptar-ne un). Disposeu d'un guió molt complet a la secció de
Comentario
de textos literarios de la pàgina Estudios y recursos literarios
de J. A. Serrano: Trobeu l'accés a aquesta pàgina a la secció de Batxillerat de l'edu365: |
2. A la pàgina de Batxillerat heu de fer clic a la icona de Recursos
en xarxa: |
|
3. Ara seleccioneu l'apartat de Llengua castellana, on apareix
un llistat d'adreces classificades per temes. A la secció de Literatura
hi ha l'enllaç amb la pàgina que us interessa, El
comentario de textos literarios, i que abans us hem facilitat: |
|
4. Una vegada sou a la pàgina en qüestió, veureu
que a l'esquerra disposeu d'un índex que facilita una mica
la consulta (és una pàgina molt extensa). Feu una ullada
als diferents punts d'aquest índex que fan referència al
mètode proposat per l'autor de la pàgina; comproveu qu
es tracta d'un model força utilitzat i alhora modificable (aquest
seria útil per a batxillerat, però és evident que
s'hauria de modificar per treballar amb alumnat d'ESO): localització,
punt de vista, tema, estructura, anàlisi de l'estructura en relació
amb la forma i el contingut... |
|
5. Un dels punts de més utilitat per a consultes futures és
el dedicat a l'anàlisi
de la forma i el contingut, on trobeu un autèntic diccionari
de retòrica més que suficient per a les necessitats del
vostre alumnat (feu servir l'índex per desplaçar-vos per
la pàgina si l'enllaç no connecta amb les seccions). També és interessant i pràctic el punt dedicat a
la mètrica. |
6. Ara heu de visitar una altra web per trobar un text per comentar. A la
pàgina Poesía
desde el Romancero hasta el siglo XX, a la qual podeu accedir a través
de la secció de Recursos
en xarxa de l'edu365 que heu vist abans, hi ha una visió
força completa de la poesia en llengua castellana al llarg de la història. |
A l'esquerra teniu la possibilitat de canviar de servidor per accelerar
la càrrega de la pàgina i un llistat alfabètic d'autors,
que també apareix a la secció principal. La pàgina
disposa de diverses eines de cerca, traductor de textos, índex
per primers versos, etc. |
7. Per a aquesta pràctica heu de fer servir un text força utilitzat
a les classes de literatura: "A un olmo seco", del poeta Antonio
Machado. Trieu el nom del poeta al llistat alfabètic i veureu un
llistat de poemes relacionats per ordre i pel primer vers: |
|
|
Si necessiteu copiar el text del poema, només cal que el seleccioneu
(podeu incloure-hi la signatura), feu clic amb el botó dret del
ratolí i trieu Copiar. Després obriu un document
de text, amb el programa MS Word o qualsevol altre editor, i torneu a
fer clic amb el botó dret del ratolí per Pegar, si
teniu l'editor en castellà). Observeu que no es visualitza el text
perquè originàriament està en caràcters blancs;
seleccioneu el text del document (podeu obrir el menú Edición
i seleccionar l'opció Seleccionar todo) i canvieu el color
des de l'opció Fuente del menú Formato. |
8.També a través de la 'aquesta pàgina podeu escoltar molt
d'aquests poemes recitats o cantats. Torneu al menú inicial i feu
clic sobre la icona |
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
L'activitat es pot complementar amb sessions d'audicions, aprofitant l'antologia de la pàgina que heu treballat. Fins i tot seria interessant realitzar gravacions de poemes recitats pels mateixos alumnes, fent servir les eines de què es parla en un altre mòdul del curs; amb el resultat d'aquesta activitat, es pot confeccionar una pàgina web sobre poesia o una presentació amb diapositives. |
Informació complementària | |
![]() |
Català Hi ha un diccionari especialitzat en català a la pàgina
de Joan Oriol, Literatura
catalana i retòrica; es complementa força amb la que
ja heu visitat quan s'ha parlat de mètode pel que fa a la retòrica,
i presenta exemples de cada figura. A Relats en català.com disposeu d'un espai per publicar i llegir narracions. A la pàgina dedicada a la Poesia
catalana d'ahir i d'avui disposeu d'un excel·lent recull de
poemes de totes les èpoques que us poden ser útils per
preparar el comentari. Castellà Una altra proposta de mètode la presenta el portal Quadraquinta;
de fet, és força semblant a la pàgina de J. A. Serrano, però
potser centra el seu interès en el mètode, i per tant s'ha
de complementar amb els materials sobre retòrica. També
hi podeu trobar altres recursos interessants, com l'antologia de textos. A la xarxa telemàtica educativa de la Junta de Andalucía,
Averroes, disposeu d'un material força treballat sobre la
pervivència de la mitologia clàssica en la literatura espanyola.
Per a les instruccions, cal entrar a Averroes.
Des d'aquesta pàgina accedireu al recurs anomenat Los
mitos. |
![]() |
|