Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  El comentari de textos literaris
   

En aquesta pràctica es proposa una forma de treballar el comentari de text al batxillerat amb l'ajut de les TIC. Tot i que l'objectiu principal d'un comentari és generar un document escrit on es reflecteixen els trets principals del text objecte de comentari, us podeu servir dels recursos d'Internet i d'alguns programes per facilitar la feina de preparació i recerca, necessària per portar a terme un bon comentari. A hores d'ara, no hi ha cap recurs que "generi" un comentari, ja que tots sabeu prou que tot comentari neix de la reflexió i la interpretació personal de cadascú, però sí que es troben molts mitjans perquè un alumne/a pugui solucionar els dubtes i alhora elaborar el seu text.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Primer de tot, veureu una possible estructura per al comentari (com ja sabeu, n'hi ha molts models i només es tracta de fer-ne servir o adaptar-ne un). Disposeu d'un guió molt complet a la secció de Comentario de textos literarios de la pàgina Estudios y recursos literarios de J. A. Serrano:
http://www.jaserrano.com/Comentario/

Trobeu l'accés a aquesta pàgina a la secció de Batxillerat de l'edu365:

 

2. A la pàgina de Batxillerat heu de fer clic a la icona de Recursos en xarxa:

 
Recursos en xarxa
 

3. Ara seleccioneu l'apartat de Llengua castellana, on apareix un llistat d'adreces classificades per temes. A la secció de Literatura hi ha l'enllaç amb la pàgina que us interessa, El comentario de textos literarios, i que abans us hem facilitat:

 
El Comentario de Textos Literarios
 

4. Una vegada sou a la pàgina en qüestió, veureu que a l'esquerra disposeu d'un índex que facilita una mica la consulta (és una pàgina molt extensa). Feu una ullada als diferents punts d'aquest índex que fan referència al mètode proposat per l'autor de la pàgina; comproveu qu es tracta d'un model força utilitzat i alhora modificable (aquest seria útil per a batxillerat, però és evident que s'hauria de modificar per treballar amb alumnat d'ESO): localització, punt de vista, tema, estructura, anàlisi de l'estructura en relació amb la forma i el contingut...

 

5. Un dels punts de més utilitat per a consultes futures és el dedicat a l'anàlisi de la forma i el contingut, on trobeu un autèntic diccionari de retòrica més que suficient per a les necessitats del vostre alumnat (feu servir l'índex per desplaçar-vos per la pàgina si l'enllaç no connecta amb les seccions).
http://www.jaserrano.com/Comentario/#_Análisis_de_la

També és interessant i pràctic el punt dedicat a la mètrica.
http://www.jaserrano.com/Comentario/#_3._Apéndice:_La_Métrica

 

6. Ara heu de visitar una altra web per trobar un text per comentar. A la pàgina Poesía desde el Romancero hasta el siglo XX, a la qual podeu accedir a través de la secció de Recursos en xarxa de l'edu365 que heu vist abans, hi ha una visió força completa de la poesia en llengua castellana al llarg de la història.
http://www.poesia-inter.net/index.htm
http://www.luis.salas.net

 

Poesía desde el Romancero

 

A l'esquerra teniu la possibilitat de canviar de servidor per accelerar la càrrega de la pàgina i un llistat alfabètic d'autors, que també apareix a la secció principal. La pàgina disposa de diverses eines de cerca, traductor de textos, índex per primers versos, etc.

 

7. Per a aquesta pràctica heu de fer servir un text força utilitzat a les classes de literatura: "A un olmo seco", del poeta Antonio Machado. Trieu el nom del poeta al llistat alfabètic i veureu un llistat de poemes relacionats per ordre i pel primer vers:

 

A un olmo seco

 

Si necessiteu copiar el text del poema, només cal que el seleccioneu (podeu incloure-hi la signatura), feu clic amb el botó dret del ratolí i trieu Copiar. Després obriu un document de text, amb el programa MS Word o qualsevol altre editor, i torneu a fer clic amb el botó dret del ratolí per Pegar, si teniu l'editor en castellà). Observeu que no es visualitza el text perquè originàriament està en caràcters blancs; seleccioneu el text del document (podeu obrir el menú Edición i seleccionar l'opció Seleccionar todo) i canvieu el color des de l'opció Fuente del menú Formato.

 

8.També a través de la 'aquesta pàgina podeu escoltar molt d'aquests poemes recitats o cantats. Torneu al menú inicial i feu clic sobre la icona escoltar per accedir al Menú de canciones y recitados. Si feu clic sobre el nom Machado, veureu que es pot escollir, d'entre alguns arxius de poemes musicats o recitats -entre els quals hi ha la versió de Joan Manel Serrat-, "A un olmo seco".
http://www.poesi.as/cancione.htm
http://www.poesi.as/canc0035.htm

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. L'alumnat disposa d'una fitxa de treball fitxa.
    L'objectiu principal és que, en acabar l'activitat, l'alumnat redacti un comentari de text sobre un poema (pot ser guiat, si així es determina a l'hora de fer el guió).
  • Temporització. Per treballar el comentari de text es necessita més d'una sessió, evidentment. És aconsellable fer algunes sessions introductòries que precedeixin l'ús de les TIC: una per parlar del concepte de text i de l'estructura d'un comentari; una o dues més per als conceptes de retòrica i mètrica; un parell més per a la lectura i selecció de textos, les audicions i, en definitiva, l'elaboració del comentari.
  • Mitjans i espais. Per adequar el ritme de treball del grup, és convenient dosificar la informació i fer servir l'aula d'informàtica com a espai introductori de cada apartat de l'activitat. L'alumnat pot continuar treballant pel seu compte en altres espais, però sempre ha de començar cada apartat de l'activitat a l'aula d'informàtica en una sessió introductòria.
   
Atenció!

L'activitat es pot complementar amb sessions d'audicions, aprofitant l'antologia de la pàgina que heu treballat. Fins i tot seria interessant realitzar gravacions de poemes recitats pels mateixos alumnes, fent servir les eines de què es parla en un altre mòdul del curs; amb el resultat d'aquesta activitat, es pot confeccionar una pàgina web sobre poesia o una presentació amb diapositives.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Català

Hi ha un diccionari especialitzat en català a la pàgina de Joan Oriol, Literatura catalana i retòrica; es complementa força amb la que ja heu visitat quan s'ha parlat de mètode pel que fa a la retòrica, i presenta exemples de cada figura.
http://www.geocities.com/ctjog/page3.html

A Relats en català.com disposeu d'un espai per publicar i llegir narracions.

A la pàgina dedicada a la Poesia catalana d'ahir i d'avui disposeu d'un excel·lent recull de poemes de totes les èpoques que us poden ser útils per preparar el comentari.
http://www.llibreweb.com/lipmic/Poecat/

Castellà

Una altra proposta de mètode la presenta el portal Quadraquinta; de fet, és força semblant a la pàgina de J. A. Serrano, però potser centra el seu interès en el mètode, i per tant s'ha de complementar amb els materials sobre retòrica. També hi podeu trobar altres recursos interessants, com l'antologia de textos.
http://www.quadraquinta.org/inicio.html
http://www.quadraquinta.org/documentos-teoricos/cuaderno-de-apuntes/comentariodetextos.html

A la xarxa telemàtica educativa de la Junta de Andalucía, Averroes, disposeu d'un material força treballat sobre la pervivència de la mitologia clàssica en la literatura espanyola. Per a les instruccions, cal entrar a Averroes. Des d'aquesta pàgina accedireu al recurs anomenat Los mitos.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared01/mitos/mitos.php3
http://www.gte.us.es/~chavez/mitos/principal.swf

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària