|
|
|
Aproximació a la literatura:
història i gèneres |
|
|
|
Per apropar el vostre alumnat a la literatura i a la seva història
d'una forma amena i atractiva disposeu d'una interessant secció
a l'edu365 al voltant de la qual gira aquesta pràctica.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
1. Des del portal de l'edu365 accediu a la secció
dedicada a l'ESO i trieu l'apartat de Llengua
castellana o de Llengua catalana. A la part superior de la pàgina trobeu accessos a
diferents recursos. Feu clic al que us durà a la secció
de Literatura:
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/index.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/literatura/index.htm
|
|
|
|
|
|
2. Com veieu, la secció presenta apartats dedicats a les formes
d'expressió amb què es plasmen els gèneres literaris.
Si desplaceu el cursor sobre els noms Poesia, Prosa o Teatre,
es desplega un menú amb els punts que es treballen en
cadascun d'aquests apartats. Per treballar aquesta pràctica, trieu
Prosa en castellà o Poesia en català.
|
|
|
|
|
|
En fer clic a l'apartat que heu seleccionat per continuar
la pràctica, s'obre una finestra amb el menú Aventuras
y misterios, que permet accedir a les diferents seccions de l'activitat
amb un simple clic:
|
|
|
|
Trieu el primer dels apartats, Las
aventuras más famosas o L'avantguarda;
obriu una nova finestra al navegador i inicieu les activitats que
proposa aquest recurs.
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/literatura/prosa/avent_mist/pantalla2.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/literatura/poesia/experimentar/pantalla1.htm
|
|
3. Observeu el contingut de les finestres. El text, al qual
acompanyen il·lustracions al·lusives, presenta l'explicació
de la unitat. En el text i els límits de la pàgina hi trobareu,
però, algunes particularitats pròpies dels materials interactius:
|
|
- Algunes paraules estan destacades en color verd
(castellà) o vermell (català).
Es tracta d'enllaços que obren noves finestres, tant per aclarir
qüestions de lèxic com per afegir informacions teòriques
sobre el tema explicat:
|
|
- A la part superior dreta trobem la icona
,
que ens indica que aquesta pàgina és d'informació
teòrica, tal com apareix al menú que heu obert abans.
I per tornar al menú, només cal fer el mateix amb la icona que apareix a la part inferior esquerra. Després de llegir la
pàgina, podeu passar a la següent fent servir la icona
que hi ha a la part inferior i superior dreta, o bé utilitzant altra vegada la icona del menú.
|
|
4. La pàgina no només informa de la teoria literària,
sinó que integra continguts de llengua i activitats de pràctica
i autoavaluació. Per exemple, a Castellà,
si feu clic al menú a la secció Clases
de textos, trobareu informació clara i senzilla (completada
per un enllaç que proporciona un esquema força interessant)
sobre tipologies textuals.
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/literatura/prosa/avent_mist/pantalla3.htm
|
|
5. El tercer tipus de pàgina que trobeu en aquesta unitat és
el dedicat a les lectures, identificat amb la icona
.
S'hi ofereixen fragments que exemplifiquen allò que s'ha explicat
a les pàgines de teoria i en alguns casos fins i tot podeu escoltar
un àudio en clicar a la icona
que hi ha a la part inferior dreta de la pàgina.
|
|
5. Finalment, teniu les activitats, simbolitzades per la icona
.
Es tracta d'un seguit d'exercicis on es treballen els diferents continguts
tractats a les pàgines anteriors i que permeten l'autocorrecció. Us en proporcionem dos exemples interactius:
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/literatura/prosa/avent_mist/pantalla7.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/literatura/poesia/experimentar/pantalla8.htm
|
 |
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia. La part teòrica de l'activitat s'ha
de fer a classe, d'acord amb la programació de la matèria
(en aquest cas, llengua castellana i literatura). Per exemple, si
es comenta la literatura del Renaixement i el Barroc i es parla de Cervantes,
es pot enllaçar amb la perspectiva de l'estudi de la literatura
que planteja aquest recurs, més àmplia que la tradicional;
de fet, es pot tractar en qualsevol curs de l'ESO.
L'alumnat pot treballar
a partir de les indicacions de la fitxa
de treball -de la qual us proporcionem un model-
en una segona sessió (la primera és teòrica, i la lectura
de textos s'ha de distribuir entre les dues sessions, segons la tipologia i el rendiment del grup d'alumnes).
Temps. Aquesta activitat necessita, com s'ha dit abans, un
parell de sessions. També és interessant tenir present
aquest recurs a l'hora de programar el curs escolar i tractar els diferents
apartats en relació amb els continguts de l'àrea sobre
literatura.
- Materials i espais. Evidentment, l'activitat s'ha de dur a terme
a l'aula d'informàtica. De tota manera, també es pot adaptar
a d'altres situacions, com una aula dotada de projector digital (es
plantejaria l'ús del recurs com a suport de la classe tradicional
i s'adaptarien les activitats) o una activitat per fer fora del
centre (amb alumnat que disposi d'eines informàtiques a casa,
biblioteques, etc.; una vegada més cal fomentar l'alta al servei
del portal edu365, que proporciona sistemes d'emmagatzematge de documents
i fitxers per als seus usuaris i possibilita l'ús de les TIC
a alumnes sense recursos al seu domicili).
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|