|
|
|
Auques |
|
|
|
Una bona forma d'aproximar l'alumnat a la història de la literatura
i a les seves obres cabdals és treballar una tradició que
combina la imatge i la paraula: l'auca. En aquesta pràctica
veureu un exemple de com l'auca pot servir per apropar l'alumnat d'ESO
a disciplines diferents d'una forma lúdica i creativa, perquè combinant
els recursos de la literatura amb la imatge es poden tractar i
relacionar temes de diferents matèries, encara que en aquesta pràctica
us centreu en la literatura.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
1. Aneu a La
paret de les auques, un recurs creat pel professorat de l'IES Pius
Font i Quer de Manresa. Podeu accedir-hi també des de la
secció de llengua catalana de l'edu365. Comproveu que la pàgina
inicial ofereix eficaçment tota la informació:
http://www.auques.cat/
|
|
|
|
2. Per a aquesta pràctica, trieu l'auca dedicada a Guimerà.
Com podeu veure, la part principal de la pàgina correspon a la imatge tradicional de l'auca; però hi ha un seguit de trets afegits que ho completen: suggeriments de treball per poder treure més profit de l'activitat, enllaços a les diferents pàgines de l'auca i a la pàgina Inici i la impressió del text per treballar-lo a classe en suport paper. |
 |
|
|

|
|
3. Si torneu a la pàgina Inici i feu clic a l'opció
Auques del menú superior, veureu que s'obre una finestra des d'on podeu
accedir a les auques en diferents formats, web, PDF, text o imprimir-les.
|
|
|
|
|
|
4. Al menú superior de la pàgina principal també
hi ha un enllaç que du al Llibre
de visites. Sempre és interessant compartir experiències amb altres
companys o llegir els comentaris d'altres persones no necessàriament
vinculades a la professió; també pot ser l'oportunitat
que l'alumnat pugui deixar constància del seu parer:
|
|
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia. L'alumnat comença a apropar-se
al fenomen de les auques visitant la pàgina referenciada
en aquesta pràctica; si es considera oportú, pot fer
les activitats que s'hi proposen. Després, s'inicia el
procés d'elecció d'un personatge de la història
de la literatura (es pot proporcionar una llista restringida i informar
dels principals trets biogràfics i de la seva obra), o bé
d'un personatge literari o mitològic (les possibilitats són
moltes, com veieu). Més tard es procedirà a recopilar informació
sobre el personatge (o el motiu que s'hagi triat) del qual es farà
l'auca, mitjançant, per exemple, les eines que l'edu365 proporciona
a l'alumnat, o bé una recerca guiada pel professor/a amb bibliografia
específica, etc. Una vegada es disposa de les dades, es procedeix
al buidatge i la redacció dels versos que resumiran la història.
Finalment, arriba la creació de les imatges i i l'exposició
dels treballs.
Pot ser molt útil una fitxa
de treball amb les diferents parts d'aquest projecte.
- Temps. El treball s'ha de desenvolupar al llarg d'un trimestre
per poder completar-lo amb èxit. En un primer període,
s'estudia l'obra i la vida d'alguns autors; després,
en una jornada, es decideix l'autor/a que treballarà cada
alumne o grup d'alumnes. Més endavant, es redacta, al llarg
de tres sessions (més o menys depenent de les característiques
específiques del grup amb què es treballi) el conjunt
de versos que estructurarà l'auca. Finalment, en una activitat
en la qual pot col·laborar el professorat d'educació visual
i plàstica, es creen les il·lustracions
dels quadres de l'auca. El darrer pas és passar del paper al monitor,
diguem-ne la digitalització. Podeu demanar l'ajut del coordinador/a
d'informàtica del centre, si cal. L'objectiu és l'exposició
dels treballs a la pàgina web del centre.
- Recursos. És important mostrar a l'alumnat com es poden
treballar les auques amb suport informàtic i visitar el lloc
web que heu treballat a la pràctica. Cal comptar amb la superfície
de les taules de plàstica per crear les il·lustracions.
Finalment, cal un escàner per a la digitalització i
el programari necessari per proporcionar a l'auca el format decidit (web, presentació
de PowerPoint, etc.).
|
|
|
|
|
|
Una opció realment interessant i senzilla és
la conversió de l'auca tradicional en una de digital mitjançant
el PowerPoint. No representa gaire dificultat, i de fet, el procés
de digitalització és gairebé idèntic, però
el resultat és força atractiu per a l'alumnat i també
es pot penjar al web del centre. Recordeu que el PowerPoint permet afegir
arxius de so a les presentacions, amb la qual cosa l'activitat pot implicar
també un enregistrament dels versos de les auques i la inclusió
de músiques.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|