|
|
|
Curiositats científiques de la vida quotidiana |
|
Una webquest de ciències de la naturalesa |
|
|
|
Les webquest són activitats d'ensenyament-aprenentatge dissenyades per afavorir el desenvolupament de capacitats cognitives superiors dels alumnes (capacitat de selecció, d'anàlisi, de síntesi, de valoració...) utilitzant recursos prèviament seleccionats bàsicament a Internet.
Aquest tipus d'activitat és una idea original de Bernie Dodge amb la col·laboració de Tom March (San Diego State University, 1995). És una activitat de recerca guiada d'informació i posterior utilització i processament d'aquesta informació en el compliment d'una tasca. Cada alumne té assignat un rol en un treball de grup. Es tracta d'un treball col·laboratiu en el qual es respecta el diferent ritme d'aprenentatge dels alumnes i en el qual s'utilitzen, preferentment, recursos TIC.
Totes les webquests tenen una estructura comuna:
- Introducció: apartat on es dóna informació i orientacions sobre l'activitat i com realitzar-la. Té una funció informativa i motivadora.
- Tasca: en aquest apartat es fa una descripció detallada del projecte que es vol dur a terme. Pot tractar-se d'un informe, d'una presentació multimèdia, d'un vídeo...
Poden plantejar-se diferents tipus de tasques, però les més comunes són les següents: tasques de repetició, de recompilació, de misteri, periodístiques, de disseny, de producció creativa, de construcció de concens, de persuassió, d'autoreconeixement, d'anàlisi, de judici, científiques... Cal tenir en compte que en una mateixa webquest poden plantejar-se tasques de diferent tipologia.
- Procés: descriu els passos que ha de seguir un alumne/a o grups d'alumnes per dur a terme la tasca. En cada pas, s'indiquen els recursos que s'han de consultar en la cerca d'informació.
- Recursos: en aquest apartat s'indiquen les adreces de les pàgines d'Internet, la bibliografia, vídeos... prèviament seleccionats pel professor/a que s'han de consultar.
- Avaluació: relació de criteris d'avaluació que s'aplicaran.
- Conclusió: resum per estimular l'anàlisi i la reflexió sobre els coneixements adquirits i la comunicació de resultats entre membres de diferents grups.
Hi ha dos tipus d'eines que faciliten l'elaboració i publicació de webquests:
- Plantilles de webquests, per construir la pàgina sense haver de dissenyar-la. L'autor/a ha de descarregar la plantilla a l'ordinador, editar-la i, a continuació, publicar-la al servidor d'Internet.
- Generadors de webquests, per construir la pàgina en línia de manera automàtica.
En el cas d'un generador php, la publicació també és automàtica.
|
|
En aquesta pràctica analitzareu una webquest que es titula Curiositats científiques de la vida quotidiana:
http://usuaris.tinet.org/ancr/webquest
Ha estat elaborada per la professora Anna Casamitjana amb l'objectiu de consolidar conceptes de 1r cicle d'ESO de ciències de la naturalesa a 2n cicle. Per tant, aquesta pràctica és adient tant per a l'alumnat de 1r cicle com de 2n cicle d'ESO.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
1) Accés a la webquest
Podeu accedir a aquesta directament des de la seva adreça:
http://usuaris.tinet.org/ancr/webquest
També podeu fer-ho des del portal de la Comunitat Catalana de Webquests:
http://www.webquestcat.org
Seguiu la ruta següent:
Comunitat Catalana de Webquests | Directori de webquests | Ciències | Física i química | Curiositats científiques de la vida quotidiana
|
|
La primera activitat d'aquesta pràctica consisteix a accedir a la webquest per la ruta proposada i desar l'adreça als favorits del vostre navegador. |
|
|
 |
2) Primer contacte amb la webquest |
|

|
|
Portada de la webquest Curiositats científiques de la vida quotidiana |
|
Des del menú superior es pot navegar pels diversos apartats: Introducció, Tasca, Procés, Avaluació i Conclusió. A més a més, el menú té altres apartats complementaris, com són la pàgina d'Inici o portada, els Crèdits sobre l'autoria de la web, agraïments i una selecció d'enllaços, una Guia didàctica d'ajut per a l'aplicació de la webquest a l'aula i un apartat on publicar els Treballs dels alumnes.
Trobareu a faltar l'apartat Recursos. En aquesta webquest, els recursos que s'han de consultar s'indiquen a l'apartat Procés, dins el punt Trobar les fonts d'informació. |
|
|
 |
3) Curiositats científiques de la vida quotidiana pas a pas |
|
|
Entreu i llegiu la introducció.
Descobrireu el Dr. Anystain i una manera divertida i motivadora de presentar l'activitat. |
|
|
Estigueu atents al tema de les claus i dels misteris que s'han de resoldre. |
|
|
A la tasca, l'objectiu us descobrirà que els misteris es presenten en forma d'enigmes, que cada enigma amaga una clau i que només la combinació de tres claus permet aconseguir la clau mestra per alliberar el Dr. Anystain.
|
|
|
La tasca principal proporciona les pautes per elaborar l'informe que, amb la solució a l'enigma, permet aconseguir una clau.
I per fi, en aquest apartat, trobareu la relació de tots els enigmes. Llegiu-los amb atenció. |
|
|
En primer lloc, a l'apartat Procés, trobareu les instruccions sobre com treballar, així com el significat de les icones i dels elements de navegació. Estigueu atents a la Guia de treball. |
|
|
També rebreu informació sobre l'organització dels grups i orientacions detallades per portar a terme la tasca individual i la tasca col·lectiva.
En el cas de la tasca individual, en el punt Fonts d'informació trobareu una relació d'enllaços a pàgines d'interès. Visiteu aquestes pàgines per valorar si la cerca d'informació està ben dirigida.
En el cas de la tasca col·lectiva, hi trobareu les pautes per realitzar una bona entrevista i per a la redacció de l'informe conjunt. També s'explica com enviar l'informe, com i en quin cas es rebran les claus i com confeccionar la clau mestra.
Apliqueu al pany la clau mestra que es proposa a l'exemple
i alliberareu el Dr. Anystain.
Observeu que un cop obert el laboratori, queda en mans del professor o professora decidir si es fa algun experiment o si es visiten algunes pàgines amb jocs i experiments. Aquesta última opció permet seguir investigant uns grups d'alumnes mentre altres acaben el seu treball per aconseguir la clau. |
|
|
La pàgina d'avaluació, molt interessant, permet conèixer els aspectes que s'avaluaran en el treball individual i en el treball de grup i amb quins criteris es farà. Mireu-la detalladament. |
|
|
|
A la conclusió trobareu diverses reflexions sobre el treball portat a terme pels alumnes i els objectius de l'activitat. |
|
|
No oblideu donar un cop d'ull a la guia didàctica; la programació de l'activitat d'aquesta pràctica no n'és més que un resum.
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Requeriments de maquinari i de programari
Necessitareu un ordinador amb connexió
a Internet per cada grup de tres alumnes. L'ordinador ha de tenir instal·lats un processador de textos i un programa de correu electrònic o accés a un webmail. També heu de disposar d'una impressora, un escàner i una càmera de fotos.
- Metodologia
En la primera sessió s'organitzen els grups, s'expliquen les tasques individuals i col·lectives, així com el sistema d'avaluació. Es reparteix una impressió de la guia de treball a cada alumne i s'inicia la tasca individual: l'elecció de l'enigma.
La segona sessió es dedica completament a la realització de la tasca individual de cerca d'informació. Les entrevistes s'han de fer fora de l'horari escolar a familiars, veïns, amics, gent del carrer...
Durant la tercera i quarta sessió, els components de cada grup recopilen la informació, redacten els informes i els envien al professor o professora.
A la cinquena sessió es descobreix què hi ha darrere la porta i es fa una posada en comú entre els components del grup classe per prendre consciència dels coneixements adquirits i reflexionar i debatre sobre l'activitat.
La sisena sessió es dedica a portar a teme algun dels tallers o experiments proposats.
- Material per a l'alumnat
La guia de treball en paper, estris d'escriptura i accés a la bibliografia següent:
- FERNÁNDEZ PANADERO, J.; ¿Por qué el cielo es azul? Ciencia para todos. Ed. Páginas de espuma, 2003.
- ¡Qué divertida es la ciencia! Las 100 claves de la ciencia. GyJ Ediciones. Suplements 230 i 249 de la revista Muy interesante.
- Avaluació
Es valoren diversos aspectes dels treball individual i del treball en grup i s'apliquen els criteris indicats amb detall a la graella o rúbrica d'avaluació de l'apartat Avaluació.
- Temporització
Sis sessions de 45 minuts de durada.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
Informació sobre webquests
Si la metodologia webquest us ha interessat i en voleu saber més, podeu trobar més informació i col·leccions de webquests preparades a les adreces següents:
- Títol: The WebQuest Page (pàgina de Bernie Dodge sobre webquests)
Autor: Bernie Dodge
Idioma: anglès
Adreça web: http://webquest.sdsu.edu/webquest.html
- Títol: Tom March.com (pàgina de Tom March amb articles i selecció de portals i pàgines sobre webquests)
Autor: Tom March
idioma: anglès
Adreça web: http://tommarch.com/ozblog
- Títol: WQ.cat (portal de la Comunitat Catalana de Webquests amb informació, notícies, selecció de portals sobre webquests, directori de webquests classificades per matèries i eines (generadors i plantilles) per crear webquests)
Autor: Comunitat Catalana de Webquests
idioma: català
Adreça web: http://www.webquestcat.org
- Títol: Webquest (pàgina de la XTEC amb informació, selecció de webquests, portals sobre webquests i un generador de webquests en línia)
Autor: XTEC
idioma: català
Adreça web: http://www.xtec.es/recursos/webquests/index.htm
- Títol: Directori de webquests (selecció de webquests classificades per àrees i matèries de la Comunitat Catalana de Webquests)
Autor: Comunitat Catalana de Webquests
idioma: català
Adreça web: http://www.webquestcat.org/enlla
- Títol: Eines per crear webquests (selecció de plantilles i generadors per crear webquests)
Autor: Comunitat Catalana de Webquests
idioma: català
Adreça web: http://www.webquestcat.org/eines/eines.htm
- Títol: D109-Creació d'aplicacions a Internet: webquests (curs telemàtic de l'àrea de formació TIC del Departament d'Educació i Universitats)
Autors: Orland Cardona i M. Josep Simó
idioma: català
Adreça web: http://jasper.xtec.es:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/td109/index.htm
- Títol:Taller de webquests (una webquest per dissenyar webquests)
Autor: Aula Tecnològica Siglo XXI
Idioma: castellà
Adreça web:
http://www.aula21.net/tallerwq/index2.htm
- Títol: Rubistar (eina gratuïta per elaborar graelles d'avaluació o rúbriques en línia)
Autor: Rubistar
Idioma: anglès i castellà
Adreça web: http://rubistar.4teachers.org/index.php
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|