 |
Experiències a l'aula
Una
experiència WebQuest a l'aula,
per Teresa Bescós i Sebastià
Capella
Escola Estel Vallseca, Barcelona
Justificació
Al final del curs 2004-2005, ens vam plantejar com
introduir les WebQuests al curriculum escolar del cicle superior
de primària.
Vam veure quins temes serien els més adients
i vam crear algunes WebQuests.
|
Per a 5è, vam decidir que, quan tractéssim els animals
vertebrats, podríem treballar els amfibis a partir d’una
WebQuest.
En el cas de 5è, a més de treballar els amfibis,
volíem que la WebQuest fos una eina per aprendre a treballar
cooperativament, ja que és un grup molt complex des de
parvulari:
- Tenen unes relacions molt tenses entre ells i els costa molt
treballar en grup pels conflictes personals i les seves diferents
tipologies d'aprenentatge.
- Hi ha un parell de nens amb transtorns de personalitat greus.
- El nivell acadèmic en general és baix.
- S’havia pogut treballar molt poc en grup per causa de la
complexitat dels nens com a individus i com a grup.
- Pel que fa a la informàtica, tenen uns coneixements
previs d'utilització de l'ordinador: saben treballar
amb Word, crear una carpeta, un PowerPoint, navegar per Internet...
|
La WebQuest que
vàrem desenvolupar va ser Els amfibis, disponible a l'adreça:
http://www.webquestcat.org/~webquest/amfibis/index.htm
Vàrem fer sis sessions, que s'expliquen tot seguit:
1a sessió |
1. Un cop a l’aula d’informàtica, vam
fer que els grups busquessin la
portada de la WebQuest i que tots junts llegíssim
el que hi ha i observéssim les imatges.
Cliqueu a la Introducció
i llegiu-la:

Es comenta una mica el que saben sobre els
amfibis i es fan preguntes sobre coses que els agradaria
saber.
2. Llegim la Tasca,
on hi ha el treball general.
3. A continuació, anem al Procés,
obrim L’activitat
1, la llegim i l’expliquem.
Els nens van començar a treballar però no
van poder acabar l'activitat (buscar informació dels amfibis
i plasmar-la en un mural) per manca de temps.
|
2a sessió |
Ens
troben que l’activitat 1 no s’acaba en un dia i cal fer
dues sessions.
Anem veient que els costa destriar la informació,
extreure dels texts allò que és essencial
i el que se’ls demana que facin.
Finalment, un cop han recollit la informació,
comencen a fer el mural, que no tots acaben en aquesta segona
sessió (només dos grups l’acaben).
|
3a sessió |
Com que no havíem mirat l’Avaluació,
vam comentar-la tots junts perquè sabéssim què
era el que esperàvem d’ells.
Comentem la Rúbrica
de col·laboració: es valorarà bàsicament
el treball en grup.
A continuació, comencem l’Activitat
2, que durarà dues sessions. Havien de buscar informació
sobre la metamorfosi
de la granota i explicar-la per escrit, acompanyada d’imatges.
En aquesta sessió, sembla que van agafant
el ritme de treball.
Pràcticament
tots els grups acaben la feina. |
4a sessió |
Comencem l’Activitat
3, que consisteix a fer un PowerPoint sobre els amfibis:
han de buscar el nom comú, el nom científic i una foto de
l’amfibi.
Van
posar-s’hi amb ganes i van treballar força bé. |

|
|
5a sessió |
- Van anar acabant l’activitat 3: els PowerPoint.
- Activitat
4: van acabar els murals, els textos de la metamorfosi
i tot allò que els faltava. Cada grup es va organitzar
com va creure convenient.
- També van assajar la presentació del treball per presentar-lo
a la resta de companys.
|
6a sessió |
- Cada grup va explicar a la resta de companys el seu
mural i va presentar el PowerPoint.
- A continuació de les presentacions, vam anar a veure
l’apartat de la Conclusió de la WebQuest. Ens vam
adonar que no entenien què hi deia. Potser
caldria canviar el redactat de les conclusions.
- Després, vam fer l’avaluació: cada grup va anar
explicant com els havia anat el treball.
- Els nens van expressar com s’havien sentit fent la WQ.

|
Comentaris dels alumnes |
“M’ha
agradat molt treballar amb altres companys.”
“Alguns
només xerren, no estan per la feina.”
“Tres
és el millor!” (referint-se al nombre de membres del
grup)
“Ens ha agradat molt treballar la WQ.”

|
Conclusions |
- Cal temporitzar les WebQuests en un espai curt de temps:
dues o tres setmanes màxim perquè no perdin el
fil ni les ganes. (En el desenvolupament d'una WQ anterior
que havíem treballat a 6è, no podíem
accedir a l’aula d’informàtica tantes
hores setmanals i, a més, va coincidir amb els
ponts del 1r trimestre: les activitats van durar massa
temps i els nens van perdre molt el fil.)
- Cal adequar els horaris de l’aula d’informàtica a
les necessitats puntuals de cada curs. Això s’aconsegueix
quan tothom veu aquesta manera de treballar adequada i
correcta.
- Perquè els nens practiquin la recerca d’informació
a Internet potser aniria bé fer caceres del tresor abans
de començar a treballar amb l'estratègia
de les WebQuests.
- Atenció: cal recordar que, en una WQ, mai no
s’ha de permetre copiar i enganxar la informació.
Sempre s’ha d’elaborar la informació.
- A mesura que es va treballant la WebQuest amb els alumnes,
ens adonem de les dificultats que sorgeixen i que cal
anar adequant la WQ a la realitat.
- Els nens a mesura que passaven les sesions s'entenien
més a l’hora de treballar en grup. Només va haver-hi un
grup que va tenir alguns problemes, però així i tot van
seguir endavant i van arribar a un enteniment que els
va permetre acabar tot el treball.
- Han
treballat amb una eina que la majoria utilitza per jugar i han vist que serveix també per
treballar.
- La
valoració final ha estat molt positiva, tant per part dels
mestres com per part dels nens.
|
|
|