Enrera
Mòdul 1
WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercici
Exercicis
 
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és fer un cop d'ull a un seguit d'activitats d'aprenentatge basades en Internet. Aquestes activitats us poden ser molt útils segons el tipus d'objectius que us proposeu. Val la pena conèixer-les.

   
  Diferents activitats basades en Internet
   
Conceptes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Lesson Plans

Són activitats d'aprenentatge, que a vegades, constitueixen unitats didàctiques completes, molt pràctiques, molt concretes i de curta durada. En general, fan referència a recursos d'Internet que els alumnes consultaran per dur a terme l'activitat.

Solen tenir els apartats següents:

- Títol o nom de l'activitat
- Descripció breu
- Autors, adreça electrònica, data de realització
- Àrea curricular
- Curs al qual va dirigida
- Nombre de sessions (temps) que se suggereix utilitzar
- Participants
- Infraestructura necessària: ordinador connectat a Internet, etc.
- Materials necessaris: accés a determinades pàgines d'Internet, llibres...
- Objectius educatius que es pretenen
- Descripció de les activitats que han de dur-se a terme (i proposta de temporització): activitats inicials, activitats principals, activitats de síntesi, activitats de reforç...
- Criteris d'avaluació
- Altres activitats complementàries que poden fer-se
- Connexions interdisciplinàries amb altres matèries
- Bibliografia i altres enllaços d'interès
- Descriptors de l'activitat

(Tret d'un article de Pere Marqués i Graells)
http://dewey.uab.es/pmarques/buenidea.htm

Exemples:

- The Big6 http://www.big6.com/
- The Gateway: http://www.thegateway.org/
- Education World: http://www.education-world.com/
- Ask Eric: http://ericir.syr.edu/
- Teachers net: http://teachers.net/lessons/
   
Atenció !
Per saber-ne més, llegiu l'article següent sobre Lessons Plans:

http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=secciones.
VisualizaArticuloSeccionIU.visualiza&proyecto_id=260&articuloSeccion_id=2284
   
 Conceptes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Viatges virtuals: Virtual Field Trips o Internet Field Trips

Els viatges virtuals constitueixen una altra estratègia interessant per integrar els recursos d'Internet a l'aula. Els VFT, Virtual Field Trips o Internet Field Trips, com o se'ls coneix en anglès, són la millor forma de viatjar exceptuant els viatges autèntics, naturalment! 

Es poden utilitzar de tres formes:

1. Abans d'un viatge real, per preparar els estudiants per a les aventures reals que viuran. El professor/a ho aprofita per introduir els principals punts d'interès als quals vol que els estudiants parin més atenció.

2. També es poden utilitzar després d'un viatge real per reforçar els conceptes apresos i com a llibre de records.

3. Però també poden constituir viatges únics. El viatge autèntic i veritable consisteix a visitar diferents llocs d'Internet.

Aquest tipus de viatges us permet arribar on potser mai no podríeu anar físicament:

  • Als llocs més llunyans i exòtics del planeta
  • Al fons dels oceans
  • A l´espai
  • A llocs de difícil accés per a alumnes, com per exemple: centrals nuclears, seus d'organismes com l'ONU, la NASA...
  •  Llocs impossibles, per exemple: a l´interior de la matèria a partir de filmacions dels microscopis existents més potents
  • En el temps per estudiar una antiga civilització... 

I sense cap limitació d'horaris, des de l'aula o des de casa, cadascú al seu ritme, segons els seus interessos, i tornar-hi cada vegada que vulgui.

Els creadors o els planificadors d'aquests viatges han d'escollir un destí i planejar el recorregut fins a arribar als llocs que els alumnes hauran de visitar. Aquests llocs (pàgines web) han de ser prèviament seleccionats amb rigor i han de ser revisats i supervisats pels professors.

S'ha d'aconseguir que els estudiants sentin que estan visitant realment el lloc i, per a això, heu d'incloure imatges, vídeos, gràfics, simulacions, animacions, sons, etc. Tot allò que pugui ajudar a crear aquest efecte de visita real. 

Els llocs seleccionats, a més, hauran d'enriquir l'estudi d'un tema o d'un assumpte específic del pla d'estudis, a les àrees de llengua, música, art, matemàtiques, ciència, geografia, etc.

Aquests viatges o visites poden contribuir a obrir l'aula al món, i l'alumne/a ha de sentir més intensament que en forma part.

Els mestres i els professors poden trobar llocs web amb llistes de viatges virtuals i poden començar a crear les seves pròpies bases de dades amb els llocs que vagin descobrint en la seva navegació per Internet.

Des d'un punt de vista constructivista, els VFT correctament seleccionats proporcionen als nens noves experiències rellevants per mitjà de les quals poden construir i ampliar els seus coneixements.


Per tant, els professors han d'elegir els VFT que siguin rellevants per a les vides de nens i joves, que satisfacin les seves curiositats naturals, despertin el seu pensament i els proporcionin sensacions gratificants. La curiositat i les sensacions positives, alternadament, poden servir per motivar els nens a descobrir i a desenvolupar conceptes nous i interessants. 


També els alumnes poden planejar els seus viatges virtuals com a part d'una tasca d'investigació quan ja poden començar a utilitzar l'Internet independenment. Això els ajuda a ampliar els coneixements, entendre millor el tema que estan treballant i, alhora, adonar-se de la importància de la tecnologia com a recurs.

Exemples:

LA TRANSICIÓ
VIAJE AL ÁFRICA
VIATGE PER INTERNET
ART I SOCIETAT: VIATGE AL LLARG DE LA HISTÒRIA
VIAJES VIRTUALES DE AULA DE LETRAS
FEDERICO FELLINI
BUSTER KEATON
VIATGES VIRTUALS

Conceptes

 

3. Caceres del tresor: Treasure Hunt o Scavenger Hunt

Una caça del tresor (en anglès, Treasure Hunt, Scavenger Hunt o Knowledge Hunt, de les tres formes es coneix) és una estructura d'activitat didàctica molt popular entre els docents que utilitzen Internet a les seves classes.

En essència, una caça del tresor és una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes.

Al final, s'acostuma a incloure la “gran pregunta”, la resposta de la qual no apareix directament a les pàgines web visitades i exigeix integrar i valorar allò que s'ha après durant la recerca.

Les caces del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i per practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació i amb l'accés a la informació a través d'Internet.

   
Atenció ! Visiteu la pàgina web següent: http://www.webquestcat.org/~caceres/
   
Conceptes

4. Altres

A la xarxa podeu trobar un munt d’activitats en què podeu participar amb els alumnes.

A continuació, se n'ofereixen algunes de representatives classificades per matèries.

Llengua:
Inventa't un conte
La Volta al Món en 80 dies
El Lladre d'Ombres
L'Ona i el Robot
Harry Potter  
Missatge de Plastilísia
Matemàtiques:
Geometria a l'escola
La Volta a Espanya amb les matemàtiques
La Formiga matemàtica
Socials i naturals:
El llibre dels animals
La web del barri
Bongoh
Aigua 2000

Educació física:
Juguem!

També podeu mirar els projectes d'iearn pangea:
http://www.pangea.org/iearn/cat/web_cat.html

   
 Atenció ! A l'adreça http://www.xtec.es/~jvivanco/actiweb/index.ht podeu trobar una àmplia exposició de Jordi Vivancos sobre activitats d’aprenentatge basades en Internet.
 
Amunt