|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercici
|
|||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica
és entendre què és una WebQuest. |
||||
|
Què és una WebQuest?
Una WebQuest és una estratègia d'investigació guiada amb recursos d'Internet que té en compte el temps de l'alumne/a. És un treball cooperatiu en què cada persona és responsable d'una part. Obliga a la utilització d'habilitats cognitives d'alt nivell i prioritza la transformació de la informació. Investigació guiada Navegar per Internet, en l'àmbit educatiu, pot ser, més ben dit, ha de ser, un procés de recerca d'informacions valuoses i significatives per a la construcció del pensament. A Internet els alumnes troben un ambient atractiu, interactiu i molt ric. Però també troben un ambient favorable a la dispersió, on poden perdre's en un mar de dades sense cap rellevància i que no afegeixen qualitat pedagògica ni justifiquen l'ús d'Internet a l'aula. Les WebQuests us ajuden a trobar a Internet continguts de qualitat, adequats al nivell dels vostres alumnes i a les vostres expectatives pedagògiques. Tenen en compte la rendibilitat del temps de l’alumne/a. Una bona WebQuest facilita els recursos i els suports adequats en el moment necessari perquè els alumnes pugin dedicar més temps a la construcció del seu propi coneixement. Treball cooperatiu Les bones WebQuests han estat dissenyades amb la convicció que s'aprèn més i millor quan s'aprèn amb els altres, i que els aprenentatges més significatius són el resultat d'activitats de cooperació. Les WebQuests ajuden els nens a desenvolupar estratègies de treball col·laboratiu, però sense deixar d’assegurar l’esforç i el compromís individual de cadascú.Prioritza la transformació de la informació Les WebQuests ajuden a desenvolupar les capacitats de recerca, de selecció, de comparació, de presa de decisions, de saber argumentar, de treure conclusions, d'organitzar i de transformar la informació. |
|||
![]() |
Concepte de WebQuest L'any 1995, el professor Bernard Dodge, de la Universitat
de l'Estat de San Diego, va proposar el concepte WebQuest per ajudar a
aclarir un determinat tipus d'activitats que s'estaven portant a la pràctica
en l'àmbit d'un projecte educatiu per a l'ús d'Internet. Es va definir
la WebQuest de la manera següent:
|
|||
![]()
|
Estructura d'uan WebQuest Les WebQuests tenen una estructura estàndard que facilita tant la creació com l'aplicació a l’aula. En una WebQuest, trobareu els apartats següents: 1. Portada Una WebQuest es presenta en format HTM, és a dir, com una web. La portada de la WebQuest és la pàgina inicial o índex. Hi heu de fer constar:
De manera ben destacada, hi ha d'haver el nom dels diferents apartats de la WebQuest enllaçats per mitjà d´hipertext, ja que l´alumne/a sempre ha de poder tornar a l´inici des de qualsevol lloc on es trobi. 2. Introducció ![]() És on presenteu una activitat motivadora als alumnes, amb un títol que suggereixi una aventura, un repte, una descoberta... Ha de formar part dels continguts curriculars, i heu de pensar que, amb els recursos d’Internet, podeu aconseguir millors resultats que no pas tal com la fèieu regularment. Aquesta WebQuest us la introdueix un científic que, de manera breu, atractiva i clara convida els alumnes a convertir-se en científics per ajudar-lo en la seva recerca. 3. Tasca A l’apartat de les tasques, una ajudant del professor inicia els alumnes en el treball científic i els concreta què hauran d’investigar, com s’han d’organitzar i com hauran de presentar el treball o producte final. Fixeu-vos que, en mig d’una explicació aparentment simple, s’introdueix el concepte d’hipòtesi (mitjançant un enllaç en hipertext que porta a la definició); perquè el que es pretén és que els alumnes comencin a fer recerca de debò. 4. ProcésEn aquest apartat, és on s'explica com han de fer la tasca: el tipus d’agrupaments, els rols o personatges que els alumnes han d’adoptar... En el procés, s'inclouran els passos intermedis o les activitats que caldrà dur a terme per construir el producte final. En aquest apartat, heu de col·locar els recursos que els alumnes aniran necessitant en cada moment, i els facilitareu, també, diferents suports: guies, mapes, organigrames, glossaris, etc., que els ajudin a anar més lluny, a obtenir resultats millors. En aquesta WebQuest, en concret l’apartat del procés, s’ha dividit en diferents parts corresponents a diferents activitats necessàries per assolir els objectius. Aquí s'expliquen ara només un parell d’activitats del procés:
5. Avaluació És important que els alumnes coneguin,
des d’un bon començament, com seran avaluats i de quins aspectes. Les
WebQuests no preveuen un apartat d’activitats d’avaluació posterior. 6. Conclusió Aquest apartat també té una gran importància, ja que, en realitat, una WebQuest no es dóna realment per acabada, sinó que es pot dir que és el començament d’alguna altra cosa: un esglaó per anar més enllà en el mateix tema o una eina, una estratègia que heu desenvolupat per aplicar a altres projectes. En aquest moment, heu de fer una reflexió conjunta amb els alumnes: què han après realment, com ho heu anat fent i què en feu ara. Podeu fer diverses propostes. Deixem la porta oberta. 7. Crèdits Es fa referència al creador de les WebQuests, es facilita l’accés a la seva web mitjançant l’hipertext, s’agraeixen altres col·laboracions, etc. 8. Guia didàctica Generalment, hi ha un apartat que pot anar des d’una pàgina senzilla fins a la repetició de tots els apartats de la WebQuest, ara adreçats als mestres que la vulguin aplicar. S’amplia la informació amb les referències als objectius curriculars, a les eines, als recursos necessaris, es donen indicacions més precises sobre la temporització, l’organització de l’aula i dels grups, etc. Podeu consultar tota la WebQuest Sebastià Capella i Carme Barba:
El Sistema Solar |
|||
![]() |
Llegiu l'article "Internet
en el aula: las WebQuests", de Jordi Adell http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec17/adell_16a.htm |
|||
|
||||
![]() |
||||