Enrera
Mòdul 3
Introducció al full de càlcul
  Pràctica

Exercicis

En aquesta pràctica ens plantegem una situació que consisteix en combinar diferents llistes que tenen una columna en comú per elaborar una nova llista amb una informació que estava repartida i separada entre aquestes llistes inicials. Per aconseguir-ho, a part de fer servir filtrats i ordenacions diverses, cal conèixer:

• L'ús de la funció BUSCARV per a dades no ordenades
L'exemple que ens servirà per practicar aquesta situació consisteix en fer una llista de l'alumnat d'un grup determinat, amb els seus telèfons. Aquesta informació l'hem de treure de diferents llistes, de tal manera que cap d'elles té totes les columnes necessàries. El resultat serà:

nnn

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica
  • Seleccioneu un nou full del llibre MODUL3. Anomeneu-lo Telèfons.
  • Entreu els rètols de les files 2 i 4 . Modifiqueu-los per tal que tinguin l'aspecte que es veu a la figura.
  • Modifiqueu les mides de files i columnes de la manera habitual.
A part d'aquest full, fareu servir els fulls alumacad, alumnes2 i alumcurs, que ja teniu incorporats al llibre MODUL3 des de la pràctica 1.
  • Seleccioneu el full alumacad. Fixeu-vos com la columna C conté exclusivament l'any 2004. Això significa que aquesta llista està formada per dades de l'alumnat matriculat per al curs 2004-05. Observeu també que no apareixen els noms ni els telèfons, però sí l'etapa, el nivell i el grup.
  • Volem que d'aquesta llista quedin filtrats els números de matrícula (primera columna) de l'alumnat de 3 d'ESO B. Per això seleccioneu una cel·la qualsevol de la llista i accediu a Datos | Filtro | Filtro automático.
  • Amb els botons de filtrat de les columnes etapa, nivell i grupclasse feu els filtrats corresponents escollint ESO, 3 i B, respectivament. Al final us han d'haver quedat 15 files.
  • Seleccioneu totes les cel·les filtrades de la primera columna (el títol no), que representen tots els números de matrícula de l'alumnat de 3 ESO B. Copieu-les al full Telèfons a partir de la cel·la A5.
  • Hem d'aconseguir que a la cel·la B5 surti el primer cognom de l'alumne amb el número de matrícula que apareix a la cel·la A5. Podeu comprovar que el full alumnes2 conté el número de matrícula de cada alumne i els corresponents nom i cognoms, per tant serà útil per al nostre objectiu.
  • Entreu a B5 del full Telèfons la fórmula =BUSCARV($A5;Alumnes2.$A$2:$E$260;4;0). Per entrar-la podeu fer servir el direccionament del cursor que heu treballat en la pràctica 3. Fixeu-vos que anirà a buscar el contingut de la cel·la A5 a la primera columna del rang A2:E260 del full alumnes2 i retornarà el contingut de la quarta columna d'aquest rang. El 0 posat al final de la fórmula ens indica que el rang de la taula que consultem (A2:E260) no té perquè estar ordenat, en contra del que exigíem en l'ús de la fórmula sense introduir aquest 0. Com sempre, els $ són necessaris per fer correctament les còpies posteriors a d'altres cel·les.
  • Copieu la fórmula anterior sobre les cel·les C5 i D5. Com podeu observar, surt el mateix cognom repetit. Això no ha sortit bé. El problema és que cal modificar lleugerament la fórmula que heu copiat.
  • Seleccioneu la cel·la C5. A la zona de fórmules (part superior de la pantalla) surt la fórmula que heu copiat abans   =BUSCARV($A5;Alumnes2.$A$2:$E$260;4;0). Situeu el cursor a davant del 4 d'aquesta fórmula i premeu el botó esquerre del ratolí. Ara ja podeu modificar el nombre 4 per un 5, que és la columna de la taula que consultem (alumnes2) que conté el segon cognom. Premeu Intro o Retorn i ja apareix el segon cognom correcte.
  • Feu el mateix amb la fórmula de la cel·la D5, canviant el 4 inicial per un 3, que és la columna de la taula que consultem que conté el nom.
  • Cal entrar ara una fórmula que ens mostri els telèfons. El full alumncurs conté els números de matrícula i els telèfons. Entreu, doncs, a E5 del full Telèfons la fórmula =BUSCARV(A5;Alumcurs.$B$2:$K$260;10;0) de la manera habitual. Us apareixerà el número de telèfon corresponent a l'alumne que ocupa aquesta fila.
  • Seleccioneu el rang B5:E5 i copieu el contingut d'aquest rang sobre B6:E19. Ja teniu la llista completa.
  • Per ordenar alfabèticament aquesta llista, seleccioneu el rang A5:E19 i accediu a Datos | Ordenar . Trieu del desplegable Ordenar según la Columna B que és la del primer cognom. Accepteu.
  • Seleccioneu A5:A19 i premeu el desplegable del botó de la barra d'eines que té una A subratllada i trieu el color vermell. Si trieu el color blanc, que és el color de fons actual, podeu fer que els números de la matrícula quedin invisibles (però no esborrats).
  • Deseu el llibre.

Amunt