Enrera
Mòdul 1
Introducció al full de càlcul
  Pràctica

Exercicis

En aquesta pràctica treballareu algunes novetats i repetireu algunes qüestions tractades anteriorment:

• Càlcul de percentatges
  • Donar format a cel·les i rangs: negreta, símbols de milers, percentatges, etc.
  • Centrar rètols en un rang seleccionat.
  • Còpies de fórmules.

El full que construireu servirà per mostrar, comparar i calcular l'alumnat matriculat a l'ESO a Catalunya en el curs 2000-2001, agrupat per delegacions territorials (Font: Departament d'Educació). El resultat ha de ser semblant a:
nnn

Pràctica

• Trieu el full Hoja2 del llibre MODUL1 i anomeneu-lo ESO. Deseu el llibre. Aquest procediment ja l'heu fet a la pràctica 2.
  • Entreu els rètols de la  fila 3 i de la primera columna i ajusteu l'amplada de cada columna segons necessitats (per fer-ho podeu consultar la pràctica 2 d'aquest mòdul).
  • Entreu a la cel·la A1 el rètol ESO a Catalunya (2000-2001).
  • Seleccioneu el rang A1:F1 i accediu a Formato | Combinar celdas i mireu com s'han juntat les cel·les de tot aquest rang. El que voleu ara aconseguir és que el rètol quedi centrat en les cel·les ja combinades. Cal triar l'opció corresponent al menú Formato o més ràpidament, fer servir la icona de Alinear centro horizontal de la barra d'eines.Fixeu-vos ara com ha quedat el rètol entrat en la cel·la A1.
  • Entreu el rètol Alumnes en la cel·la B2. Seleccioneu el rang B2:D2 i repetiu el procediment descrit anteriorment.
  • Repetiu el mateix procediment per al rètol Alumnes %, entrant-lo a E2 i centrant-lo en el rang E2:F2.
  • Doneu format de negreta als rètols que ho necessitin, així com ho heu fet en la pràctica 2 .
  • Entreu les dades del rang B4:C10. El punt de separació de milers no s'ha d'escriure i no sortirà de moment fins que no li donem el format corresponent.
  • Entreu a la cel·la D4 la fórmula =B4+C4. Així calculeu el total d'alumnes matriculats a Barcelona ciutat. Copieu aquesta fórmula al rang D5:D10 (a la pràctica 2 ja ho heu fet). Fixeu-vos com s'ha adaptat la fórmula a les diferents cel·les.
  • Entreu a la cel·la B12 la fórmula =SUMA(B4:B10). Ho podeu fer entrant la fórmula amb el teclat o bé fent servir el botó autosuma (vegeu la pràctica 2).
  • Copieu la fórmula de la cel·la B12 al rang C12:D12. Observeu com les fórmules s'han adaptat a cada cel·la.
  • Seleccioneu el rang B4:D12. Volem que tots els nombres d'aquest rang tinguin el format que es veu a la figura. Accediu al menú Formato | Celdas | Números. A continuació trieu la categoría Número i seleccioneu un format amb cap decimal però amb el separador de milers. Premeu Aceptar i observeu el resultat.
  • A les columnes E i F calculareu percentatges. És convenient que prèviament doneu format de percentatge a les cel·les afectades. Seleccioneu el rang E4:F12. Accediu al menú Formato | Celdas | Números. A continuació trieu la categoría Porcentaje i seleccioneu un format amb dos decimals. Premeu Aceptar, però tingueu en compte que el resultat no es veurà fins al moment d'escriure els valors a les cel·les.
  • Entreu a la cel·la E4 la fórmula  =B4/D4. D'aquesta manera es calcula el tant per u d'alumnes del sector públic respecte del total. Com que la cel·la ja està formatada com a percentatge, ja no cal multiplicar per 100, com es faria habitualment per calcular el percentatge.
  • Entreu a la cel·la F4 la fórmula  =1-E4. Així es calcula el percentatge del sector privat respecte al total.
  • Ara copiareu aquestes dues fórmules a la resta de columnes. Seleccioneu el rang E4:F4. Accediu a Editar | Copiar (o Ctrl+C). Seleccioneu el rang E5:F10. Accediu a Editar | Pegar (o Ctrl+V). També hem de copiar les fórmules a la fila 12. Seleccioneu E12:F12 i torneu a fer Editar | Pegar (o Ctrl+V). Observeu el resultat.
  • Deseu el llibre com heu fet en la pràctica 2.