Enrera
Mòdul 1
Introducció al full de càlcul
  Exercicis

Introducció

Una vegada acabades les pràctiques d'aquest mòdul, us proposem uns exercicis que podeu fer a partir del que heu treballat anteriorment. Quan els hàgiu acabat, els heu d'enviar al vostre tutor o tutora, seguint les indicacions de la guia del curs. És important remarcar que és imprescindible haver fet abans les pràctiques d'aquest mòdul per poder resoldre correctament aquests exercicis.

E11: Evolució de l'alumnat

Heu de construir un full per calcular els percentatges de variació de la matrícula entre dos cursos consecutius d'un hipotètic centre de secundària.  El resultat hauria de ser similar a:
nnn

Les dades s'han d'entrar en les cel·les del rang C5:D10. En les altres cel·les amb contingut numèric, hi ha d'haver les fórmules necessàries per tal que es puguin fer els càlculs corresponents a partir d'aquestes dades. En la columna F es calculen els percentatges que representen cadascuna de les diferències (columna E) entre la matrícula d'un curs i l'altre respecte a la matrícula del curs 2000-01 (columna C). És un exercici que s'assembla a la  pràctica 3.

E12: Pla de jubilació

Es proposa que dissenyeu un full per calcular l'augment del capital col·locat a un interès determinat durant 10 anys, si es fan imposicions anuals idèntiques:
nnn

Aquest exercici està basat en la pràctica 6 d'aquest mòdul. En les cel·les C3 i C4 entrareu la quantitat de diners que penseu ingressar anualment i el tipus d'interès anual. Aquestes dues quantitats han de ser variables, de tal manera que si les canvieu automàticament canviï tot el full.

A la cel·la B7 hi ha d'haver una petita fórmula de tal manera que quan canvieu el contingut de C3 automàticament també canviï el de B7. En la columna C es calculen els interessos que produeix el capital (columna B) per cada any. En la columna D cal sumar el capital inicial de cada any amb els interessos. Cada nou capital inicial és igual al capital final de l'any anterior més la imposició anual, que és el contingut de la cel·la C3.

E13: Venda de dossiers

En aquest exercici us proposem que construïu un full de càlcul per controlar la venda de dossiers d'uns departaments:

NNN
Tant els preus de cada dossier com les quantitats de dossiers venuts han de ser variables. La resta de cel·les numèriques s'han de calcular a partir de les fórmules corresponents. També heu de validar les dades de C8:F18 per tal que només es puguin entrar nombres enters més grans que zero (naturals). Aquest procediment l'heu treballat per primer cop en la pràctica 7. Els detalls de formats i estètics estan treballats en diferents pràctiques.

Ajuda: La fórmula de la cel·la G8 és =C8*C$5+D8*D$5+E8*E$5+F8*F$5.

E14: Menjador

En aquest cas us proposem que construïu un full per controlar els cobraments setmanals dels menús escolars a l'alumnat en funció dels dies que es queden a dinar. El resultat hauria de ser com:
nnn

La data de la cel·la C4 és variable i les de les cel·la E4 i del rang C7:G7 es calculen a partir d'aquesta (vegeu pràctica 9). El preu per menjada s'ha d'entrar en la cel·la G4 i és variable, de manera que els imports de la columna I es calculen a partir d'ell. En les cel·les del rang C8:G18 entrareu una x segons que l'alumne corresponent s'hagi quedat a dinar o no. A la columna H caldrà comptar el nombre de x per cada fila. Això s'aconsegueix amb la fórmula que comptava el nombre de suspesos de la pràctica 7 , però substituint "<5" per "x".

En els imports calculats a la columna I a partir del nombre de dies s'ha de preveure que hi ha un preu especial de 16 € per aquells alumnes que es quedin els 5 dies a dinar. En la figura es veu aquesta situació en tres alumnes que, si no es fes aquest preu especial els sortiria un import total, de 18,75 €. Això ho aconseguireu amb un SI condicional (vegeu les pràctiques 8 i 9 ), de manera que si el total de dies és menor que 5, es fa el càlcul d'aquest nombre de dies pel preu diari; en cas contrari, s'escriu directament l'import especial (16 €).

E15: Proves de selectivitat. (Optatiu)

L'objectiu d'aquest exercici és presentar en un full de càlcul, com el de la figura següent, les notes d'uns alumnes en una Prova d'Accés a la Universitat (PAU):
nnn

Els resultats de la columna G són la mitjana (vegeu la pràctica 7) de les notes de les quatre primeres assignatures (columnes C, D, E i F). Els de la columna K surten de fer l'operació  0,4·Matemàtiques+ 0,4·Física + 0,2·Dibuix (és a dir, un 40% per matemàtiques i física i un 20% per Dibuix). Els resultats de la columna L són la mitjana entre la columna G i la K. En la columna M s'han d'entrar les notes de l'expedient de l'alumnat.

La nota final es calcula de la manera següent: si la nota de la prova és més gran o igual a 4, es fa la mitjana ponderada entre aquesta i la de l'expedient, de manera que cal efectuar l'operació:  0,4 · Nota de la prova + 0,6 · Nota de l'expedient (un 40% de la prova + un 60% de l'expedient). En cas que la nota de la prova no arribi a 4, es considera que l'alumne ha suspès i escriurem un " -". Això ho aconseguireu amb un SI condicional.

En la columna O cal que s'escrigui, automàticament i per cada cas, la qualificació final de la manera següent: si en la cel·la corresponent de la columna N (Nota final)  hi ha un "-" o bé la nota final és més petita que 5, escriurà "NO APTE"; en cas contrari escriurà "APTE". Per aconseguir aquest efecte cal fer servir un SI(O(condició 1;condició 2 );acció 1;acció 2) com en la pràctica 10. Cal també que aquesta última columna tingui un format condicional per tal que surtin les lletres en vermell o en blau segons el cas (vegeu la pràctica 7).