D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 4: Eines per treballar col·laborativament

Per compartir vídeos tenim un eina que és probablement la més famosa actualment. Estem parlant de You Tube. Utilitzant el seu web podrem compartir amb tot el món els nostres vídeos (i naturalment afegir-los al nostre bloc).

Crear un compte

Com sempre, per utilitzar aquest tipus de servei necessitarem crear un compte, i l’opció més ràpida per fer-ho és anar al web http://www.youtube.com i prémer el botó “Upload Video” que es troba a la part superior dreta de la pàgina principal.

Arribarem a una pàgina en què el sistema ens demanarà d’introduir les nostres dades (si volem donar-nos d’alta)1). o identificar-nos (si ja tenim un compte You Tube).

En el cas de crear un nou compte, un cop haguem acabat d’introduir les dades, ens arribarà un correu electrònic a l’adreça que hem especificat per confirmar que les dades que li hem proporcionat són vàlides. Després d’haver confirmat les dades podrem finalment començar a treballar.

Pujar el primer vídeo (Pas 1)

Una vegada identificats al web haurem de prémer una altra vegada el botó “Upload Videos” i, d’aquesta manera, tornarem a la pàgina de càrrega.

El procés es divideix en dos passos: en el primer haurem d’emplenar, en l’ordre en què apareixen, el camp de títol (el títol que volem donar al nostre vídeo), el camp de descripció i el camp “Tags”. El camp “Tags” ha de contenir una sèrie de paraules dividides per espais que identifiquen el nostre vídeo i que seran utilitzades pel cercador per identificar el vídeo.

Hi ha altres camps, com el tipus de vídeo i l’idioma en què està gravat; emplenem totes aquestes dades i premem sobre “Continue Uploading”2).

Pujar el primer vídeo (Pas 2)

En aquest segon pas haurem d’escollir l’arxiu de vídeo prement el botó “browse” del camp “file”.

Restarà només per escollir si volem que el nostre arxiu sigui públic o privat (en el cas de ser privat podem restringir la visió a amics o a familiars).

Ara que tenim tots els camps emplenats, l’últim pas serà prémer el botó “Upload video” i esperar que l’arxiu sigui pujat al servidor 3).

Dades dels vídeos

Una vegada pujat el nostre arxiu se’ns mostraran les dades opcionals per al vídeo. Aquí podrem afegir més detalls i especificar més opcions, com per exemple si volem que els usuaris afegeixin comentaris al nostre vídeo.

Aquesta finestra estarà disponible també en la secció “My Account”→“My Uploaded Videos” (accessible des del menú superior) on estaran llistats tots els arxius que hem pujat i des d’on podrem gestionar-los (actualitzar les dades de classificació, esborrar-los etc.).

Exercici

L’exercici d’aquesta secció consisteix a crear un compte You Tube i pujar un vídeo. Podeu anar a la secció exercicis per a més informació.

1) Cal notar que donant-nos d’alta ens demanarà quin tipus d’usuari som; podem triar-ne qualsevol perquè no afecta la resta d’opcions, però s’aconsella triar “Standard”.
2) “Quick capture” ens permetrà de crear un vídeo a l’instant usant una webcam (si la tenim), però de moment només ens interessa pujar un vídeo que ja tenim.
3) L’arxiu pot trigar molt a ser enviat al servidor, ja que depèn de la grandària i del temps de durada; a més, cal calcular un temps addicional (de vegades poden ser hores) per tal que el sistema converteixi el vídeo al format que s’utilitza al web.