D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 4: Eines per treballar col·laborativament

En aquesta pràctica aprendrem a compartir arxius de so. Ho farem amb una eina gratuïta: Audacity, programa d’edició d’arxiu àudio.

Aquest programa, tot i ser gratuït, és força potent i ens permet editar un arxiu àudio de manera molt simple i amb resultats sorprenents per a un programa tan fàcil d’utilitzar.

Descarregar Audacity

Podem descarregar Audacity directament des del web dels seus desenvolupadors http://audacity.sourceforge.net. Una vegada descarregat l’arxiu (hem d’assegurar-nos que sigui l’última versió tot mirant la data de publicació) podrem instal·lar-lo al nostre ordinador i començar a treballar.

Primers passos

Per començar caldrà baixar l’ arxiu àudio1). Una vegada descarregat, l’obrirem: ho farem important-lo en una finestra oberta d’Audacity, seleccionant el menú “Projecte” i prement sobre “Importar audio”.

Una vegada l’arxiu s’hagi carregat podrem prémer el botó play per escoltar el contingut de l’àudio.

Els nostres objectius seran:

Eliminar parts sobrants

Si escoltem l’arxiu, notarem que al final hi ha un soroll que no ens interessa mantenir i, per tant, l’eliminarem.

Utilitzant l’eina de selecció, ens posicionarem amb el ratolí poc abans de la part de l’arxiu on hi ha el soroll i, sempre amb la mateixa eina, farem clic i arrossegarem per seleccionar la part d’àudio amb la qual volem treballar. La selecció haurà d’estar aproximadament entre el segon 31 i el final de l’arxiu. Per identificar el segon desitjat es pot utilitzar la barra numerada que hi ha tot just damunt del panell que ens ensenya el format d’ona.

Una vegada realitzada la selecció hi haurà dues maneres d’eliminar el soroll. Podem seleccionar el botó “Silenciar selección”.Amb aquesta opció la part que hem seleccionat no reproduirà cap so, però l’arxiu tindrà ara uns segons de temps sense so equivalents a la part que hem silenciat. La segona opció és la d’esborrar la part seleccionada (Menú Editar→Esborrar). D’aquesta manera aquest fragment serà eliminat de l’arxiu. Es pot triar l’opció que més agradi, ja que això no afecta les finalitats de l’exercici.

Aplicar un filtre de soroll

En aquesta fase cal trobar la part de l’arxiu que té soroll de fons per reduir-lo sense perdre el que ens interessa (en aquest cas la veu).

Una vegada trobada la secció que ens interessa haurem de seleccionar una part de soroll (per obtenir el perfil de tipus de soroll que cal eliminar).

Per això podem seleccionar l’espai entre els segons 3 i 4 on la forma de l’ona de so és molt baixa (és l’única part on tenim només el soroll, sense veu); amb aquesta selecció feta haurem de prémer el menú “Efecto” i l’opció “Eliminación de ruido”. Aleshores s’obrirà una finestra amb dos apartats i haurem de prémer el botó superior “Obtener perfil de ruido”.

La finestra es tancarà, així que podrem seleccionar la part a la qual haurem d’aplicar el filtre i tornar a obrir la mateixa opció del menú filtres.

En aquest segon pas mourem la barra tot lliscant en direcció a l’etiqueta “Menos” (més o menys fins a gairebé arribar a l’extrem esquerre) per després aplicar-ne l’eliminació de soroll amb el botó “Eliminar ruido”2).

Aplicar un efecte de retard

Ara aplicarem un filtre de retard3). El procediment és relativament senzill. Només caldrà seleccionar la part de l’arxiu a la qual volem aplicar el filtre i escollir-lo des del menú (com ja hem dit trobarem els filtres dins del menú “Efectos”). En el nostre cas el filtre es diu “Delay”4).

No hi ha paràmetres fixos per a aquesta part de l’exercici, només hauríem d’experimentar i quedar-nos amb la solució de so que més ens agradi.

Al final guardarem l’arxiu a través de l’opció “Guardar como” del menú “Archivo”, i posteriorment haurem d’escriure el nostre nom d’usuari de la XTEC.

Exercici

Després d’haver modificat l’arxiu seguint tots els passos de la pràctica, no oblideu desar-lo. El necessitareu per completar els exercicis del mòdul. Aneu a la secció exercicis per a més informació.

Nota Final

Aquest petit tutorial només ensenya una minúscula part de les possibilitats que ens obre el programa Audacity. Per a qui vulgui aprofundir els coneixements bàsics que hem donat en aquesta secció del mòdul, aconsellem aquesta guia que us permetrà conèixer millor aquest programa.

1) Abans de modificar aquest arxiu és aconsellable guardar-ne una còpia per si ens equivoquem i no podem tornar enrere.
2) És possible escoltar com queda l’efecte prement el botó “Previsualización”; així doncs, es poden experimentar diverses combinacions.
3) Aquest mètode es pot aplicar més o menys a tot tipus de filtres presents en el menú “Efectos”.
4) El filtre Delay” no duu una opció de previsualizació (en la versió amb la qual estem redactant el módul), però és possible que s’hi hagi ja afegit o s’hi afegeixi en versions futures.