![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Un món global: globalització, diversitat i/o multiculturalitat, relacions nord-sud | |||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és el de proporcionar recursos per aproximar-vos a la complexitat del món actual des d'un punt de vista crític que permeti a l'alumnat fer-se'n una composició pròpia. Precisament per la seva complexitat és impossible abastar-la tota i, per tant, no serà aquest el nostre objectiu, però sí donar una sèrie de pinzellades que, aprofundint en algun dels recursos que us presentem i en d'altres que pugueu buscar pel vostre compte, us permetin fer una anàlisi prou completa. |
|||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||
![]() |
Globalització i mundialització, multiculturalitat, desenvolupament i subdesenvolupament, deute extern, migracions, intercanvi desigual, neoliberalisme, comerç just i sostenibilitat, drets humans, fam i pobresa són conceptes que s'entrellacen i intenten definir visions sobre una realitat polièdrica com és l'actual. En aquesta pràctica us referenciarem recursos per treballar aquests temes i, sobretot, us donarem algunes pautes per preparar activitats d'aula per a l'alumnat d'ESO i batxillerat. |
||||||||
La globalització | |||||||||
Amb l'alumnat de batxillerat podeu fer servir aquesta web, que com podeu veure conté un munt de recursos per treballar molts altres temes dels que tractem en aquesta pràctica: Si entreu a Recursos / Guies temàtiques veureu que aquestes guies pretenen acostar l'audiència a diferents temes clau directament relacionats amb els drets humans i el desenvolupament sostenible. Consten d'un article introductori i una selecció de recursos en línia per aprofundir en el coneixement dels temes proposats: Entreu a Globalització: Hi trobareu un article de Carlos Taibo, d'enllaços, altres guies relacionades amb el tema i altres articles. També per a l'alumnat de batxillerat, tot i que l'altra web és perfectament vàlida, podríeu emprar aquesta: Entreu a ¿Qué es?: Hi trobareu una introducció a la globalització, el neoliberalisme i les alternatives, amb enllaços a diversos articles que complementen el tema. Podeu entrar també a la secció Situación mundial per veure més articles sobre diversos aspectes: Per a l'alumnat d'ESO podríeu fer servir aquesta web, que conté un dossier informatiu i activitats didàctiques que permeten tenir-ne ja d'elaborades i força variades: També per a l'alumnat d'ESO podeu veure una exposició virtual sobre el tema: |
|||||||||
Programació de l'activitat | |||||||||
![]() |
D'entre la munió d'activitats que podríeu fer amb les webs referenciades més amunt, n'hem triat una per a l'ESO i una altra per al batxillerat, però no deixeu de donar-hi una ullada i elaboreu les vostres pròpies activitats.
La globalització
|
||||||||
Diversitat, multiculturalitat | |||||||||
Un dels fenòmens que marca l'inici del segle XXI és el de les migracions humanes que estan provocant la presència, en allò que anomenem primer món, d'importants grups humans procedents d'altres llocs del planeta amb tradicions culturals molt diferents, amb la qual cosa les societats occidentals cada vegada són més diverses en tots els aspectes. Al mateix temps, la globalització posa en perill la pervivència de moltes cultures minoritàries en perill de ser sacrificades en el "sagrat altar del lliure mercat". Fer una aproximació a aquests temes exigiria un espai del qual no disposem, però almenys procurarem donar-ne algunes possibilitats de portar aquests temes a l'aula. Amb l'alumnat d'ESO podríeu fer servir una webquest: Si hi entreu trobareu la descripció completa -en anglès, català i castellà- de les activitats que es poden fer, de la metodologia, els recursos i l'avaluació: Aquesta web permet treballar la tolerància i el respecte vers altres cultures a partir del seu coneixement. Amb l'alumnat de batxillerat us podeu plantejar una activitat més reflexiva. Per fer-ho, començareu proporcionar-los un petit article que defineix breument la terminologia bàsica: A partir d'aquí, s'han d'analitzar dos articles molt suggerents: El de Manuel Delgado: I el de Cristián Hormazábal: Podeu fer servir també un film amb propostes didàctiques ja preparades per aproximar-vos al tema: |
|||||||||
Programació de l'activitat | |||||||||
![]() |
|
||||||||
Un món desigual | |||||||||
Un dels temes que fa palesa la desigualtat en el món actual és el de les migracions humanes des del món desenvolupat fins als països rics. Disposeu d'una bona web interdisciplinar per treballar el tema a l'aula: La web oferiex informació ben adaptada a l'alumnat de 3r i 4rt d'ESO i activitats per a totes les àrees curriculars. Ofereix també la possibilitat de descarregar en format pdf tot el material. Consta de 6 seccions diferents: Totes les seccions tenen activitats específiques diverses i per a totes les àrees curriculars de l'ESO, la qual cosa permet plantejar-vos una activitat interdisciplinar i cooperativa entre tot el professorat d'un equip docent. Amb l'alumnat de batxillerat us podríeu aproximar a la situació dels drets humans al món mitjançant l'informe corresponent d'Amnistia Internacional: Us hi aproximareu visitant els diversos resums regionals: I també el corresponent a Espanya: |
|||||||||
Programació de l'activitat | |||||||||
![]() |
|
||||||||
![]() |
Un bon recurs per preparar activitats sobre tots aquests temes i molts altres és la de recórrer a la premsa mundial, a la qual teniu accés mitjançant Internet. No és gens complicat organitzar activitats de comparació sobre com tracten la mateixa notícia diversos diaris o quines notícies destaquen a la portada de diaris de diferents llocs del món. Teniu una bona eina per trobar premsa de tot el món a: |
||||||||
Informació complementària | |||||||||
![]() |
Altres recursos per tractar la globalització:
Sobre la diversitat:
Sobre les desigualtats al món:
|
||||||||
![]() |
|||||||||