Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  El món en conflicte: l'atemptat de l'11 de setembre de 2001 i el nou ordre internacional
   

En aquesta pràctica ens aproximarem als esdeveniments que marquen l'actualitat internacional del moment, ja que veurem l'atemptat de l'11 de setembre i les seves conseqüències: la guerra de l'Afganistan i l'Iraq, i allò que l'administració nord-americana anomena War at terrorism.

Per la seva proximitat, segurament haureu de ser molt curosos en les fonts d'informació i en la relativització de les dades, atès que encara ens queden segurament per conèixer moltes informacions importants.

Fonamentalment, veureu recursos per poder fer activitats amb l'alumnat de segon cicle d'ESO i batxillerat, tot afrontant la dificultat de l'escassetat de material en llengua catalana i espanyola.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Les activitats proposades se centren en els tres grans temes assenyalats abans, i se'n procura desenvolupar la capacitat d'anàlisi i crítica.

   
  L'11 de setembre de 2001
   
 

Una font fiable d'informació sobre l'11 de setembre i el seu context és:

BBC: Setember 11 in context

Una web interessant pel volum d'informació és:

Setember 11 news.com

Una web amb activitats per a l'aula i amb un bon contrast d'opinions la trobeu a:

America respon to terrorism

Finalment, la web sobre la qual fareu l'activitat és aquesta:

El 11 de septiembre de 2001

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes, preferiblement per cada un, amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    Amb l'alumnat d'ESO podríeu fer un exercici de recerca d'informació sobre l'11 de setembre del 2001 fent-los fer un text resum amb imatges, un comentari sobre un dels articles de la web de la Red Voltaire (per exemple, el de Gore Vidal: El enemigo interior). Amb l'alumnat de batxillerat podeu fer el mateix, però afegint-hi una visió de la pel·lícula de Michael Moore, que disposa d'una guia per al professorat:

Fahrenheit 9/11

  • Temporització:
    L'activitat descrita per a l'ESO es pot fer en dues hores. La del batxillerat necessita tres hores més, per tal de veure la pel·lícula i fer el comentari final.
  • Avaluació:
    En el cas d’aquestes activitats, la impressió del treball encarregat permet avaluar fàcilment la comprensió del tema per part de l'alumnat. La posada en comú de la feina també proporciona moltes dades, així com el seguiment de l'actitud a l'aula.
   
  Les guerres de l'Afganistan
   
 

Per a la guerra de l'Afganistan i en general sobre el terrorisme islàmic:

La guerra de Afganistán

Podeu completar-la amb una altra de Televisió de Catalunya:

TVC 11-S: La guerra continua

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessiteu un ordinador per cada un o dos alumnes, preferiblement per acada un, amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    Amb l'alumnat d'ESO podríeu fer un exercici de recerca d'informació sobre l'Afganistan i la seva història recent; només cal clicar a:

L'Afganistan un país en el punt de mira i trobareu una pàgina amb un munt d'informació:

L'Afganistan un país en el punt de mira

Si prepareu una fitxa amb la informació que vulgueu recollir n'hi ha prou, per exemple:

L'Afganistan avui  
Dades bàsiques de l'Afganistan  
Resum de la seva història des del 1978  
Qui eren els talibans?  
La guerra amb l'URSS  
L'atac nord-americà  
La situació avui  

Per a l'alumnat de batxillerat podeu fer una activitat sobre el terrorisme islamista partint de la biografia de Bin Laden:

Biografia d'Ossama Bin Laden i també de l'entrevista a Tahar Ben Jelloun que podeu trobar anant a: Els laberints de l'islamSi voleu, també podeu veure la secció d'humor: Humor

  • Temporització:
    Ambdues activitats es poden fer en una sessió de dues hores, afegint-hi una posada en comú i una conclusió final per part del professor/a.
  • Avaluació:
    En el cas d’aquestes activitats, la impressió del treball encarregat permet avaluar fàcilment la comprensió del tema per part de l'alumnat. La posada en comú de la feina també proporciona moltes dades, així com el seguiment de l'actitud a l'aula.
   
  La guerra de l'Iraq
   
 

Per a la guerra d'Iraq disposeu d'un dossier: Iraq: en portada, que al marge del seu valor, us pot donar una idea de com preparar ràpidament un dossier de treball per a l'aula quan l'actualitat ho exigeixi. Podeu trobar el dossier a:

Intermón Oxfam. Iraq: en portada

Com veieu, conté tot un seguit de continguts, una guia didàctica i unes fitxes de treball, amb la qual cosa teniu una activitat d'aula completa.

Si voleu completar el tema i tenir a l'abast l'actualitat, Televisió de Catalunya torna a ser una bona alternativa:

TVC: L'Iraq sense Saddam

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessitareu un ordinador per cada un o dos alumnes, preferiblement per cada un, amb connexió a Internet.
  • Metodologia:
    El dossier d'Intermon-Oxfam ja porta la seva pròpia proposta didàctica:

Activitat 1: Anàlisi d'imatges

Objectiu: fer aflorar els sentiments que generen les imatges presentades i descobrir que qui més pateix els conflictes armats és la població civil.
Orientacions: reflexionar sobre què suposa ser refugiat (haver de deixar-ho tot). També convindria reflexionar que darrere les imatges atraients dels aparells de guerra hi ha destrucció, patiment i mort. Això són «els danys col·laterals», eufemisme vergonyós. La darrera foto permet reflexionar sobre la necessitat que els qui decideixen escoltin la veu de la ciutadania.

Activitat 2: L'herència històrica

Objectiu: descobrir que l’actual Iraq és un país amb unes fronteres artificials sorgit de la colonització, amb els problemes interns que comporta el fet que aquestes fronteres no coincideixin amb les de les nacionalitats que abasten.
Orientacions: l ’estudi del mapa de l’Iraq actual i dels diferents tractats i pactes ens pot ajudar a entendre el drama del poble kurd, dividit entre l’Iraq, Turquia, Síria i l’Iran, i el fet que el conflicte és regional, de tota la zona, no solament de l’Iraq. Hi ha un projecte d’una nova reestructuració de les fronteres per tal de resoldre, d’una banda, la qüestió del petroli, i de l’altra, la qüestió palestina. Convé assenyalar que les principals reserves petrolíferes es troben a la zona sud, de majoria xiïta (com a l’Iran), i al nord, de majoria kurda (on ja des de 1913 se sap que hi ha petroli). Els dirigents militars, però, són majoritàriament sunnites i, per tal de mantenir la unitat territorial, no dubten a reprimir criminalment els altres dos pobles, amb el suport, fins fa poc, dels qui ara els acusen.

Activitat 3: El petroli: l'herència geològica

Objectiu: reflexionar sobre la importància que té el petroli en les nostres vides, i del perill de dominació que suposa el seu control. Reconèixer la necessitat de trobar fonts energètiques alternatives al petroli.
Orientacions: en estudiar el mapa geoestratègic, convindria recordar que tan important és l’extracció de petroli com el seu transport i processament (vegeu el Global Express sobre l’Afganistan). No solament es busca obtenir el control dels jaciments, sinó també dels oleoductes i gasoductes, que asseguren la sortida del petroli (ja s’ha començat a construir el que anirà a parar al sud de Turquia). Pel que fa a les energies alternatives al petroli, ens hauríem de preguntar si s’investiga prou i, si no és així, per quin motiu no es fa (fonamentalment en les energies basades en l’hidrogen).

Activitat 4: Les contradiccions als diaris: una activitat investigadora

Objectiu: Iniciar-se en una lectura crítica dels mitjans de comunicació de masses.
Orientacions: Aquest exercici feixuc de lectura comprensiva seria bo fer-lo entre tot el grup classe. Podem subratllar el fet que la notícia 2 i les notícies 7, 8 i 9 es contradiuen. La notícia 1 té com a novetat que allò que tots ja sabíem s’ha confirmat, ja que el Pentàgon ha hagut de justificar davant el Congrés que aquesta desinformació no afecta l’interior del país. La notícia 2 procura distreure dels veritables motius que tenen els Estats Units i la Gran Bretanya. La notícia 3 ens porta a tornar a parlar del Consell de Seguretat de les Nacions Unides, de com França, la Xina i Rússia s’oposen a les pretensions dels Estats Units. D’una banda, perquè aquests països perdrien part del control geoestratègic, però també perquè el consorci rus LuKoil, la companyia nacional de petroli de la Xina, i la francesa TotalFinalElf tenen contractes d’extracció del petroli iraquià per quan s’aixequi l’embargament, extracció de la qual resten excloses les petrolieres nord-americanes i angleses. Si entenem això, ens serà més fàcil comprendre la notícia 4. Les notícies 5 i 10 formen part de l’estratègia informativa encaminada a justificar l’atac i el manteniment de l’embargament. La notícia 6 treu els drapets al sol des de dins dels mateixos Estats Units (aquesta notícia va aparèixer unes setmanes abans de les eleccions parcials). No podem passar per alt el fet que els actuals dirigents dels Estats Units formen part del lobby de la indústria petroliera.

Activitat 5: No a aquest preu

Objectiu: descobrir que qui paga les conseqüències d’aquest conflicte sobre el control del petroli és la població iraquiana, que pateix un embargament genocida des de fa més d’una dècada.
Orientacions: treball col·lectiu al grup classe comentant les diferents informacions que s'han donat. Cal considerar drets humans bàsics el dret a la sanitat, a una alimentació correcta i a l’educació. El comentari sobre els dos còmics ens ha de servir com a activitat avaluadora individual.

  • Temporització:
    S'ha de pensar en almenys una sessió de dues hores per activitat, si compteu el temps per fer una introducció, la lectura de la informació per part de l'alumnat, l'elaboració de les seves conclusions i la posada en comú.
  • Avaluació:
    En el cas d’aquestes activitats, la impressió del treball encarregat permet avaluar fàcilment la comprensió del tema per part de l'alumnat. La posada en comú de la feina també proporciona moltes dades, així com el seguiment de l'actitud a l'aula.
   
   
Atenció!

Un dels temes que com a professors de socials heu d'afrontar és el de la metodologia per fer un treball d'investigació i d'anàlisi de documentació. Disposeu d'un JClic per treballar el tema amb l'alumnat que pot anar bé per aclarir els dubtes:

Zona Clic: El rincón de los documentos

Tot i que cada centre ha anat desenvolupant el seu model, també us poden ser útils aquestes orientacions sobre el treball de recerca del batxillerat:

Orientacions sobre el treball de recerca de Batxillerat

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Webs sobre l'11 de setembre de 2001:

Algunes webs sobre les guerres de l'Afganistan i l'Iraq:

L'11 de setembre de 2001

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària