![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El món modern: monarquies absolutes, despotisme il·lustrat i expansió europea | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és trobar els recursos per apropar-nos a l'època moderna i distingir-hi els canvis que la van caracteritzar. L'Edat Moderna (s. XV-XVIII) és el període de la història que es caracteritza per uns canvis en les maneres de viure, en les maneres de governar i en els avenços considerables de les idees científiques sobre l'univers, els descobriments geogràfics, les monarquies absolutes i la religió, la Santa Inquisició, l'art del Renaixement... El tema es troba al currículum de 4t d'ESO. També el tornem a trobar al currículum de batxillerat. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
El món modern | |
![]() |
Inicieu el recorregut pels recursos que teniu al vostre abast a Internet fent una ullada a la web Internet a l'aula (http://www.xtec.net/aulanet/viatge/credit1/04/obu14.htm). Us pot resultar interessant per situar d'una manera senzilla l'acabament de l'edat mitjana i el començament de l'edat moderna: els conflictes religiosos, les monarquies absolutes, etc. |
![]() |
|
A la mateixa web, però ara a l'apartat corresponent a la societat a l'edat moderna, obteniu més informació, a l'adreça http://www.xtec.net/aulanet/viatge/credit3/04/repro34a.htm. |
|
![]() |
|
Com a resum sobre els esdeveniments més rellevants de l'edat moderna, consulteu la web Resumen de la Edad Moderna, a l'adreça http://www.portalplanetasedna.com.ar/edad_moderna.htm. | |
![]() |
|
Descobriments geogràfics | |
![]() |
Una manera d'introoduir aquest tema és visitar l'activitat JClic anomenada Els descobriments geogràfics a l'Edat Moderna, a l'adreça http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1398. Hi ha activitats sobre els viatges, la navegació i els personatges històrics relacionats amb els descobriments geogràfics. Aquest material forma part del crèdit variable Els descobriments geogràfics a l'edat moderna, que també us pot resultar molt interessant. |
![]() |
|
El crèdit Els descobriments geogràfics a l'adreça http://www.xtec.net/recursos/curricul/socials/colom/index.htm que us comentàvem anteriorment, disposa de materials per a l'alumne/a i el/la docent, amb materials de suport tipus fitxes, qüestionaris, etc. | |
![]() |
|
Per tractar d'una manera més extensa i profunda el tema de l'expansió europea, disposeu d'una web anomenada Historia de la expansión europea, a l'adreça http://www.puc.cl/sw_educ/historia/expansion/index.html. Compta amb molta informació ben estructurada per documentar-vos a partir de les seccions com El contexto europeo, Privilegio ibérico i Viajes ultramarinos, on es treballen tots els aspectes referents a aquest tema. Inclou fotografies, animacions, enllaços relacionats, gràfics, etc. | |
![]() |
|
A més de la informació que heu pogut trobar a la web anterior, a l'apartat Viajes ultramarinos amb apunts sobre grans descobridors de l'època, podeu cercar mes informació d'algun d'ells, per exemple del Cristòfor Colom, que compta amb més d'una pàgina dedicada a la seva figura. Com a exemple, visiteu l'anomenada Biografía de Cristóbal Colon, a l'adreça http://thales.cica.es/rd/Recursos/rd99/ed99-0106-01/ed99-0106-01.html, una pàgina amb informacions de la seva trajectòria humana i pública. Presenta quins eren els seus projectes de viatge, els diferents viatges que va fer, una cronologia sobre els fets més destacats de l'època, etc. | |
![]() |
|
Inquisició. Conflictes religiosos | |
![]() |
Podeu començar aquest apartat visualitzant alguns enllaços interessants relacionats amb la Inquisició. Ja sabeu que a l'adreça http://www.xtec.net/aulanet/viatge/credit3/04/repro34d.htm disposeu d'una informació general amb alguna activitat didàctica per al tractament del tema, però a més, podeu visualitzar altres alternatives. Mireu una web que forma part d'un Curso dictado en el CIDICSEF, Centro de Investigación y Difusión de la Cultura Sefardí por el Ing. Pablo A. Chami. a l'adreça http://pachami.com/Inquisicion/Espa.htm. Inclou la transcripció de documents de confessions sota tortura a l'adreça http://pachami.com/Inquisicion/Tortura.htm. |
![]() |
|
Una visió oposada a l'anterior la trobareu a l'adreça http://www.archimadrid.es/princi/princip/otros/docum/revhis/entrelos.htm. | |
![]() |
|
Per no deixar els temes religiosos i introduir els conflictes que van marcar part del període, visiteu la web La reforma i la contrareforma, a l'adreça http://www.xtec.net/~csoria1/apunts/catala/reforma%20.htm. |
|
![]() |
|
|
|
Més informació sobre aquest tema la trobareu a l'adreça http://www.icarito.cl//medio/articulo/0,0,38035857_0_153850063_1,00.html. |
|
![]() |
|
Complementeu aquesta informació amb una biografia de Luter. | |
![]() |
|
Les monarquies absolutes i el naixement dels estats moderns | |
![]() |
No podem deixar sense visionar recursos a Internet sobre les monarquies absolutes. És una consulta obligada la pàgina http://www.xtec.net/aulanet/viatge/credit1/04/repro14a.htm, que ja coneixeu al llarg de la pràctica. Un resum textual interessant el veureu a la pàgina L'Europa de les monarques absolutes, a l'adreça http://www.xtec.net/~csoria1/apunts/catala/moabsolut.htm. |
![]() |
|
Complementant l'apartat teòric de la web anterior, trobeu aquesta altra web anomenada El absolutismo, a l'adreça http://www.todohistoria.com/hechos/absolutismo.htm. | |
![]() |
|
Per documentar i il·lustrar la majestuositat i la magnificència que envoltava aquestes figures regnants, visiteu la web del castell de Versalles, a l'adreça http://www.chateauversailles.fr/fr/. La web està en francès, en anglès i en xinès. Conté molta informació sobre el palau i els jardins i sobre la forma de governar de Lluís XIV. Informa també sobre els diferents costums, les diversions i els diferents personatges de la cort. Alguna de les opcions que trobareu són activitats educatives multimèdia per als alumnes. Podeu aprofitar per fer un petit treball en comú amb els companys de les àrees de llengües estrangeres. | |
|
|
![]() |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
Informació complementària | |
![]() |
|
![]() |
|