![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Treballar amb la cronologia | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és donar-vos a conèixer algunes webs amb taules cronològiques de diversos períodes i llocs que us poden permetre situar els esdeveniments històrics principals al llarg de la història i comparar fets que, tot i produir-se al mateix temps, permeten veure la diversitat de trajectòries històriques que s'han anat produint en diversos llocs del planeta i que avui són cada vegada menys observables a causa de l'anomenada globalització. Una certa mirada crítica també ens pot permetre veure com les cronologies reflecteixen determinades visions del món i de la importància de certs fets històrics segons la perspectiva cultural en què estan fonamentades. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
La cronologia, tot i que només es pot considerar una ciència auxiliar de la història, pot ser una bona base sobre la qual col·locar els esdeveniments històrics i a partir d'allà anar intentant analitzar el context global que expliquen els esmentats esdeveniments. També pot ser una bona manera d'estructurar ràpidament una successió de fets històrics, per tal que ens sigui més fàcil organitzar el nostre coneixement. El risc fonamental de totes les cronologies és pensar que la història és simplement un relat de fets importants, de manera que es perd de vista l'estudi global i estructural que requereix la ciència històrica. Potser l'exemple més senzill d'allò que no hauria de passar és l'experiència que vam patir alguns de nosaltres com a alumnes: la història convertida en l'aprenentatge de dates, personatges i grans esdeveniments totalment descontextualitzats del seu marc general. Avui no es tracta de memoritzar dates, tot i que algunes són imprescindibles, sinó d'analitzar tan profundament com puguem les societats i els processos de canvi que s'han anat produint i les causes i conseqüències. |
La cronologia històrica en línia | |
Podem començar per veure una cronologia històrica per a alumnat d'ESO a: Són molt més atractives visualment les que trobareu aquí: O aquesta altra: Ens hi podem atansar també amb una cronologia que parteix del dia d'avui: O mitjançant una cronologia que permet seleccionar per continents: |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
Una altra manera d'atansar-nos a la relativitat cultural és l'estudi dels diversos calendaris que ha emprat la humanitat al llarg de la seva història, alguns dels quals encara estan vigents. Podeu començar per aquesta web, on trobareu una breu explicació sobre els calendaris asteca, xinès, gregorià, indi, islàmic, hebreu, julià, maia, siri i republicà. També podeu anar a aquesta altra web, on trobareu una breu explicació, un calendari perpetu i un joc: Si el que voleu és una anàlisi mes global del temps i la humanitat, accediu a aquesta web: Un bon resum per a l'alumnat d'ESO i amb una sèrie de qüestions finals és el següent: Si voleu organitzar una activitat conjunta amb els vostres companys de matemàtiques, teniu la web següent: Com a entreteniments força profitosos, podeu veure el llibre de les hores egipci: O el de Maria de Navarra, pintat per Ferrer Bassa: O el fabulós llibre de les hores del Duc de Berry: |
Informació complementària | |
![]() |
Podeu trobar altres cronologies a:
Sobre calendaris també podeu mirar a: |
![]() |
|