DEP1: Estratègies TIC per a l'educació primària

Mòdul 5: Diferents tipologies de textos

Pràctica 5

Textos per a convèncer o fer actuar

Són aquells que més que donar informació, tenen la intenció de produir un canvi cap aquella persona a qui va dirigit. Entrarien en aquest camp els anuncis, els cartells,...

Recursos a la xarxa

La publicitat és un text molt complex. Amb poc temps i poc espai s’ha d’intentar convèncer sobre un determinat producte al màxim de gent. S’utilitzen recursos visuals i lingüístics que han estat molt pensats pels publicistes per aconseguir uns determinats propòsits. És important que abans de treballar la publicitat a l’aula, en coneguem alguns d’aquests aspectes. Així, per a la nostra formació, podem visitar una pàgina, molt completa, adreçada als alumnes de secundària, que ja hem vist en la pràctica anterior, però aquesta vegada, l’apartat de publicitat:

En aquesta altra adreça s’explica la publicitat d’una manera entenedora per als alumnes de Cicle Superior. També hi podem trobar propostes d’activitats per a fer a l’aula.

publi.jpg

En aquest web podem trobar unes propostes molt interessants al voltant d’un anunci d’una beguda de cola molt coneguda. Hi ha algunes activitats interactives. comuni.jpg

Propostes d'activitats

La proposta de l’escola d’Alfés sobre la publicitat va merèixer el Primer Premi de la 3a convocatòria dels Premis CAC a l’Escola (2006). És un treball molt complet sobre publicitat dut a terme en un entorn d’escola rural. L’explicació de l'activitat ens dóna una idea molt clara dels aspectes treballats en anuncis televisius i gràfics (de revistes). No només s’han quedat en l’aspecte visual-plàstic de l’anunci i la creació d’eslògans, sinó que han anat més enllà inventant-se un producte i fent el reportatge informatiu d’aquest producte inventat. Tot plegat, invita als alumnes a fer una reflexió de la funció de la publicitat, i, en definitiva, a mirar la publicitat amb ulls crítics. Van crear tres vídeos d’anuncis i un d’informatiu:

- Anunci del Memoryton

- Anunci de la Goma TTT

- Anunci del Libre

- L'Informatiu

Ja podeu veure que és un treball molt complet.

A partir d’aquí, us proposem dues activitats per a fer amb els vostres alumnes: una d’anàlisi i una altra de producció. Com a activitat d’anàlisi us proposem treballar un anunci de la xarxa. Podem utilitzar el de galetes que hem vist en l’adreça del web de l’EDu365, la publicitat, en l’apartat Què ens expliquen els anuncis?. Seria una activitat a realitzar amb tota la classe, utilitzant el canó, o bé per parelles. Com podeu veure, podeu treballar l’anunci que apareix al web i les tres versions de l’anunci per a la televisió que trobareu a l’apartat Nuestros anuncios.

Caldria que elaborèssiu prèviament un guió per tal que els alumnes no es perdin a l’hora de fer l’anàlisi. En aquest guió hi han de figurar aspectes com: l’eslògan, el logo, informació que dóna del producte amb text verbal i amb text visual, imatges que surten, què i com ens ho expliquen aquestes imatges, tipus i mida de lletres, empresa que fa l’anunci,... Teniu exemples de guions en les adreçes que heu consultat en l’apartat Recursos a la xarxa d’aquesta mateixa pràctica.

Aquest material també ens permet fer una activitat comparant les 4 versions de l’anunci.

Pel que fa a l’activitat de producció, us proposem fer un anunci de l’escola per a la campanya de pre-inscripció. Podem utilitzar el vídeo, la fotografia, el dibuix digital,... i la imaginació! Cal que hi figuri, com a mínim, imatge i text (eslògan).