És a dir, la intervenció de més d’un interlocutor. S’utilitza el discurs directe. En aquest camp trobaríem les entrevistes, les converses, el còmic,... Les nostres propostes giren al voltant del còmic.
Per treballar el còmic és important no deixar de banda aspectes de
llenguatge visual com la planificació i els punts de vista. Aquestes
dues pàgines us poden ser útils:
També podeu consultar la pràctica 4 del mòdul 2 d’aquest mateix curs.
Si volem accedir a informació sobre diferents còmics del mercat podem anar a:
A la xarxa trobem una activitat molt interessant de creació de còmics. Els alumnes trien els elements que configuren el seu còmic de diferents opcions establertes: nombre de vinyetes, personatges, fons, bafarades,... I escriuen el text que s’han pensat. Un cop fet hi ha la possibilitat d’imprimir-lo.
Perquè tingueu una idea de les moltes possibilitats de treball que ofereix el còmic, us posem a l’abast diferents adreces on hi podeu trobar experiències dutes a terme en escoles.
Podeu mirar un petit vídeo de la videoteca digital de l’Xtec que es titula El còmic a l'escola on es mostren el procés que segueixen els alumnes de Cicle Incial d’una escola per elaborar el seu propi còmic.
I podeu donar un cop d’ull a aquestes tres propostes:
Ja veieu que el programari utilitzat és ben senzill. I el recurs d’utilitzar la fotografia per a les imatges, facilita molt la feina. De tota manera, si per a fer els dibuixos s’utilitzen editors gràfics (Gimp, Flash) que permeten treballar en capes i canviar la mida dels dibuixos (escalar la capa o el dibuix seleccionat), també ens pot estalviar feina, tot i que és més complexe. Tampoc podem oblidar que podem escanejar dibuixos fets sobre paper pels mateixos alumnes. En fi, les possibilitats són moltes.
Tot i que del treball de producció de còmic n’obtenim un resultat molt agraït, no oblidem de fer l’anàlisi. És a partir d’aquesta anàlisi que els nostres alumnes podran obtenir informació suficient que els ajudarà en l’elaboració del seu propi còmic. Per fer-lo, podeu demanar als vostres alumnes que portin aquells còmics que els agrada llegir. Podeu organitzar el treball per parelles o en petit grup i utilitzar una fitxa com la que us proposem .