DEP1: Estratègies TIC per a l'educació primària

Mòdul 5: Diferents tipologies de textos

Pràctica 4

Textos que impliquen interaccions verbals

És a dir, la intervenció de més d’un interlocutor. S’utilitza el discurs directe. En aquest camp trobaríem les entrevistes, les converses, el còmic,... Les nostres propostes giren al voltant del còmic.

Recursos a la xarxa

Per treballar el còmic és important no deixar de banda aspectes de llenguatge visual com la planificació i els punts de vista. Aquestes dues pàgines us poden ser útils:

També podeu consultar la pràctica 4 del mòdul 2 d’aquest mateix curs.
Si volem accedir a informació sobre diferents còmics del mercat podem anar a:

A la xarxa trobem una activitat molt interessant de creació de còmics. Els alumnes trien els elements que configuren el seu còmic de diferents opcions establertes: nombre de vinyetes, personatges, fons, bafarades,... I escriuen el text que s’han pensat. Un cop fet hi ha la possibilitat d’imprimir-lo.

Propostes d'activitats

Perquè tingueu una idea de les moltes possibilitats de treball que ofereix el còmic, us posem a l’abast diferents adreces on hi podeu trobar experiències dutes a terme en escoles.

Podeu mirar un petit vídeo de la videoteca digital de l’Xtec que es titula El còmic a l'escola on es mostren el procés que segueixen els alumnes de Cicle Incial d’una escola per elaborar el seu propi còmic.

I podeu donar un cop d’ull a aquestes tres propostes:

Ja veieu que el programari utilitzat és ben senzill. I el recurs d’utilitzar la fotografia per a les imatges, facilita molt la feina. De tota manera, si per a fer els dibuixos s’utilitzen editors gràfics (Gimp, Flash) que permeten treballar en capes i canviar la mida dels dibuixos (escalar la capa o el dibuix seleccionat), també ens pot estalviar feina, tot i que és més complexe. Tampoc podem oblidar que podem escanejar dibuixos fets sobre paper pels mateixos alumnes. En fi, les possibilitats són moltes.

Tot i que del treball de producció de còmic n’obtenim un resultat molt agraït, no oblidem de fer l’anàlisi. És a partir d’aquesta anàlisi que els nostres alumnes podran obtenir informació suficient que els ajudarà en l’elaboració del seu propi còmic. Per fer-lo, podeu demanar als vostres alumnes que portin aquells còmics que els agrada llegir. Podeu organitzar el treball per parelles o en petit grup i utilitzar una fitxa com la que us proposem .