L’objectiu d’aquesta pràctica és fer un cop d’ull a un seguit d’activitats d’aprenentatge basades en Internet. Aquestes activitats us poden ser molt útils segons el tipus d’objectius que us proposeu. Val la pena conèixer-les.
Són activitats d’aprenentatge, que a vegades, constitueixen unitats didàctiques completes, molt pràctiques, molt concretes i de curta durada. En general, fan referència a recursos d’Internet que els alumnes consultaran per dur a terme l’activitat.
Solen tenir els apartats següents:
Extret d’un article de Pere Marqués i Graells
Exemples:
Per saber-ne més, llegiu l’article sobre les Lessons Plans
Una caça del tresor (en anglès, Treasure Hunt, Scavenger Hunt o Knowledge Hunt, de les tres formes es coneix) és una d’activitat didàctica molt popular entre els docents que utilitzen Internet a les seves classes.
En essència, una caça del tresor és una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes.
Al final, s’acostuma a incloure la Gran Pregunta, la resposta de la qual no apareix directament a les pàgines web visitades i exigeix integrar i valorar allò que s’ha après durant la recerca.
Les caces del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i per practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació i amb l’accés a la informació a través d’Internet.
Per saber-ne més podeu visitar la pàgina web següent de les Caceres
Els viatges virtuals constitueixen una altra estratègia interessant per integrar els recursos d’Internet a l’aula. Els VFT, Virtual Field Trips o Internet Field Trips, com o se’ls coneix en anglès, són la millor forma de viatjar exceptuant els viatges autèntics, naturalment!
Es poden utilitzar de tres formes:
Aquest tipus de viatges us permet arribar on potser mai no podríeu anar físicament:
I sense cap limitació d’horaris, des de l’aula o des de casa, cadascú al seu ritme, segons els seus interessos, i tornar-hi cada vegada que vulgui.
Els creadors o els planificadors d’aquests viatges han d’escollir un destí i planejar el recorregut fins a arribar als llocs que els alumnes hauran de visitar. Aquests llocs (pàgines web) han de ser prèviament seleccionats amb rigor i han de ser revisats i supervisats pels professors.
S’ha d’aconseguir que els estudiants sentin que estan visitant realment el lloc i, per a això, heu d’incloure imatges, vídeos, gràfics, simulacions, animacions, sons, etc. Tot allò que pugui ajudar a crear aquest efecte de visita real.
Els llocs seleccionats, a més, hauran d’enriquir l’estudi d’un tema o d’un assumpte específic del pla d’estudis, a les àrees de llengua, música, art, matemàtiques, ciència, geografia, etc.
Aquests viatges o visites poden contribuir a obrir l’aula al món, i l’alumne/a ha de sentir més intensament que en forma part.
Els mestres i els professors poden trobar llocs web amb llistes de viatges virtuals i poden començar a crear les seves pròpies bases de dades amb els llocs que vagin descobrint en la seva navegació per Internet.
Des d’un punt de vista constructivista, els VFT correctament seleccionats proporcionen als nens noves experiències rellevants per mitjà de les quals poden construir i ampliar els seus coneixements.
Per tant, els professors han de triar els VFT que siguin rellevants per a les vides de nens i joves, que satisfacin les seves curiositats naturals, despertin el seu pensament i els proporcionin sensacions gratificants. La curiositat i les sensacions positives, alternament, poden servir per motivar els nens a descobrir i a desenvolupar conceptes nous i interessants.
També els alumnes poden planejar els seus viatges virtuals com a part d’una tasca d’investigació quan ja poden començar a utilitzar l’Internet de forma independent. Això els ajuda a ampliar els coneixements, entendre millor el tema que estan treballant i, alhora, adonar-se de la importància de la tecnologia com a recurs.
Exemples:
Per saber-ne més... http://www.eduteka.org/ViajesVirtuales1.php http://www.eduteka.org/ViajesVirtuales2.php
Una WebQuest és una estratègia d’investigació guiada amb recursos d’Internet que té en compte el temps de l’alumne/a. És un treball cooperatiu en què cada persona és responsable d’una part. Obliga a la utilització d’habilitats cognitives d’alt nivell i prioritza la transformació de la informació.
Les WebQuests us ajuden a trobar a Internet continguts de qualitat, adequats al nivell dels vostres alumnes i a les vostres expectatives pedagògiques.
Les WebQuests ajuden els nens a desenvolupar estratègies de treball col·laboratiu, però sense deixar d’assegurar l’esforç i el compromís individual de cadascú.
Actualment, podeu trobar diversos portals on recullen llistes de WebQuests. Aquí se n’han seleccionat uns quants.
Portal de Bernie Dodge, creador de les WebQuests. En anglès.
Base de dades de Tom March, l’altre pare de les WebQuests. En anglès.
Portal de Jarbas Novelino Barato. En portuguès.
Portal d’Isabel Pérez Torres, especialitzada en l’ensenyament de l’anglès. És autora de la primera tesi doctoral sobre WQ. En castellà.
Portal del Departament d'Educació de Catalunya. En català.
Base de dades de la comunitat catalana de WebQuest
En aquesta base de dades de WebQuests, trobareu, actualment, (juliol de
2006) 1169 WebQuests, un 60% de les quals són en llengua castellana, un
30% en llengua catalana i la resta en anglès, gallec, portuguès i
alguna en basc, francès, italià i alemany. Es troben classificades per
diferents àrees i subàrees temàtiques i curriculars. El motor de cerca
ajuda a trobar la WebQuest que necessiteu. En entrar al directori, hi
veieu les àrees i els temes en format de carpetes. La forma de
navegació és molt senzilla i molt semblant a l’explorador del vostre
ordinador.