Els projectes telemàtics són una manera innovadora de treballar el
currículum en què els rols de l’alumnat i del professor són diferents
dels que habitualment es desenvolupen a l’escola. Seure en una cadira i
esperar a veure que diu la mestra, copiar del llibre o la pissarra i
deixar la ment en blanc, són actituds i situacions que no són vàlides
en la dinàmica del procés d’aprenentatge que aquí es planteja.
Anna Pérez, Sabina Redondo. Projectes telemàtics a l’educació primària: un recurs per transformar l’escola. dossiers did@ac-TIC’s.nº1 Editorial UOC.
iEARN són les inicials que designen la International Education and Resources Network
(Xarxa Internacional d’Educació i Recursos). Es tracta d’una
organització sense ànim de lucre que, des del 1989, fomenta la
realització de projectes telemàtics cooperatius entre centres
d’ensenyament d’arreu del món.
Entre els seus objectius, cal destacar el foment de les relacions d’amistat entre professorat i alumnat de diferents comunitats, basades en el mutu coneixement i el respecte.
Per assolir aquesta fita, iEARN promou l’ús col·laboratiu de les TIC i ofereix a la comunitat educativa un ampli ventall de projectes i recursos.
Els
partits entre el Barça i el Madrid han creat, des de sempre, un conjunt
de sentiments i posicionaments periodístics, polítics, etc. Aquest
projecte pretén que l’alumnat del cicle superior de primària i el d’ESO
tingui una opinió critica sobre el futbol professional que es difon a
través dels mitjans de comunicació, i que reflexioni sobre les actituds
i valors que s’hi transmeten. Es promou que s’analitzi el comportament
dels jugadors, arbitres, públic i de la societat en general davant
aquest fenomen mediàtic, més enllà d’un encontre esportiu. També es
proposa que l’alumnat reflexioni sobre la pròpia pràctica esportiva.
Aquest projecte proposa que els grups participants facin una descripció
d’una obra d’art, una escultura, el detall d’una façana, mobiliari
urbà, una font, etc., que es trobi en un espai obert i públic de la
seva localitat, i adjuntin una fotografia. També inclou un joc en el
què es tracta d’endevinar alguna dada relacionada amb una obra d’art
pública, a partir d’unes pistes que es donen. Edats: 10-18 anys,
educació primària i secundària.
Un projecte telemàtic obert que permet al professorat fer un disseny
curricular adaptat a les necessitats del seu alumnat. Centres
d’interès: les noves tecnologies i la lectura. Edats: 11-16 anys, Cicle
superior de primària i ESO.
Bitantart. Un viatge virtual a l'Antàrtida
El projecte consisteix en un viatge virtual a l’Antàrtida en companyia
d’un equip de científics, dels que han anat investigant aquell
territori a bord dels vaixells “Hespèrides” i “Polarstern”. Al llarg de
l’expedició descobrim com és el continent i els mars que l’envolten,
quins éssers vius s’hi troben, com ens afecta el que passa a
l’Antàrtida i com influeix la nostra vida quotidiana en l’ecologia
antàrtica.
Trobareu molts més projectes d’iEARN-Pangea.
Formiga matemàtica
Intercanvi matemàtic per Internet que pretén potenciar el càlcul, els
problemes i la lògica, i vol fomentar la creativitat, la participació i
l’aprenentatge cooperatiu. Aprendre d’una manera divertida, veure les
matemàtiques com una eina que permet també la diversió, el joc i la
comunicació. S’ha adreçat al cicle mitjà i superior de primària i al
primer cicle de secundària.
La volta a Espanya amb les matemàtiques
Es tracta de donar la volta a Espanya amb el menys temps possible. Les
escoles inscrites poden començar a participar quan els vagi bé. Dins
del període del curs escolar. Es contabilitzarà el temps que triguen.
Es farà una classificació amb les diferents escoles participants.
S’haurà de seguir l’ordre de les 10 etapes. A cada etapa s’haurà de
resoldre un exercici de matemàtiques.
Geometria a l'escola
Es tracta de buscar a la vostra escola, objectes, mobles, parts de
l’edifici o qualsevol cosa que us recordi a figures geomètriques. S’han
de dibuixar i pintar. També es pot fer una fotografia