En aquest mòdul es pretén descobrir un seguit de propostes, recursos,
idees, activitats, maneres de treballar... etc, que us siguin útils per
treballar amb l’Internet a l’aula amb els vostres alumnes...
Aquí teniu quatre reflexions d’en Manuel Àrea, Catedrático
de Didáctica y Organización Escolar. Tecnología Educativa. Nuevas
Tecnologías aplicadas a la Educación. Facultad de Educación.
Universidad de La Laguna. Islas Canarias.
“La escuela del siglo XXI: la tecnologías digitales, la crisis del
modelo expositivo de enseñanza y el nuevo papel de los docentes”
És evident, i ningú actualment posa
objeccions al fet que les TIC (Tecnologies de la Informació i
Comunicació) entrin en les escoles i es converteixin en part del
paisatge quotidià de la vida escolar. Endarrere han quedat les pors i
recels de molts docents que sota els arguments que la tecnologia
fomentava l’individualisme, la distracció o la incomunicació de
l’alumnat, proclamaven el seu rebuig al fet que els ordinadors
estiguessin presents en les aules. Avui dia, tots els agents educatius
(les autoritats educatives, les famílies, els professors, els equips
tècnics,...) reclamen i defensen la necessitat que els ordinadors
s’integrin i s’utilitzin en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
Les TICs no tenen efectes màgics sobre l’ensenyament i l’aprenentatge.
Amb això vull indicar que no pot creure’s, de forma ingènua, que pel
senzill fet que un docent utilitzi la tecnologia amb els seus alumnes,
aquests aprendran de forma més motivada, amb major entusiasme i que el
seu rendiment augmentarà de forma notable.
Quan els ordinadors entren
en les aules el repte i el desafiament a curt i mig termini és canviar
el model educatiu que es posa en pràctica i això representa un nou
model de professionalitat docent. Tradicionalment l’ensenyament s’ha entès com un procés de transmissió d’informació del professor cap a l’alumne.
Un professor, avui dia, més
que un transmissor de coneixements ha de caracteritzar-se per tutorizar
i guiar el procés d’aprenentatge de l’alumne, és a dir, ha de
ser un mediador de la cultura. S’ocuparia de planificar un procés
educatiu obert, flexible, amb fonts actuals, variades, clares,
motivadores,utilitzant una metodologia interactiva i cooperativa de
treball.
Per llegir-lo tot sencer...
La escuela del siglo XXI
Trobar a Internet informació per crear activitats a l’aula.
Com presentar recursos als alumnes.
Donar idees per treballar amb Internet a l’aula.
Possibilitar la participació en diferents activitats educatives a Internet.
Donar informació sobre diferents recursos telemàtics útils al professorat.
Comentar diferents models de treball amb Internet.
Com presentar els recursos als nostres alumnes
Idees per treballar a l’aula
L’Agència de viatges, Anem de compres per la xarxa, Bàsquet, Fútbol, Metamorfosis, Amb 10 clics,...
Participem en projectes
Formiga matemàtica, Volta al mon
amb les matemàtiques, Valors en joc, L’atles de la diversitat, El món
dels llibres, Bitantart. Un viatge virtual a l’Antàrtida...
Models de treball en Internet
Caceres del tresor
Viatges virtuals
Webquest
Jocs per pensar