Les còpies de seguretat d’un curs s’han de fer periòdicament per
mantenir segures les dades que conté. L’opció més recomanable és
automatitzar aquesta tasca, és a dir, configurar el sistema perquè les
faci d’una forma periòdica: cada nit, cada dos dies, només els caps de
setmana, etc. Si no ho sabeu amb seguretat, demaneu a l’administrador
del vostre sistema amb quina periodicitat té programades aquestes
còpies de seguretat.
Ara bé, hi ha ocasions en què, com a professorat, podeu necessitar
una còpia de seguretat que reflecteixi el contingut del curs en un
moment precís, i no podeu esperar que us la faci el sistema. En aquests
casos podeu fer una còpia manualment.
Les còpies de seguretat manuals són útils abans de fer canvis en un curs si no esteu segurs de les conseqüències.
Fer una còpia de seguretat
Entreu al curs i, si és necessari, mostreu el bloc
Administració
Cliqueu sobre
Còpia de seguretat i se us obrirà una pàgina que us permet personalitzar les opcions de la còpia de seguretat:

Podeu
marcar quines activitats voleu incloure o desmarcar les que no voleu.
També podeu marcar si voleu tenir també les dades dels usuaris, és a
dir, les feines que han anat fent els estudiants i els fitxers que
hagin pujat al sistema.
El més habitual és incloure totes
les activitats i totes les dades dels usuaris perquè, quan es restauri
aquesta còpia de seguretat, obtingueu un curs exactament igual al que
teniu ara. Aquesta opció és útil, doncs, per evitar perdre informació
quan es fa qualsevol tasca de manteniment del servidor o del programari.
A la part inferior de la pàgina, podeu triar una sèrie d’opcions complementàries:

Entre aquestes opcions complementàries podeu decidir si incloure o no:
els usuaris del curs (recordeu que els usuaris d’un curs són el professorat i els estudiants),
els registres d’activitat del curs,
els fitxers d’usuari que els estudiants han deixat al curs (per exemple adjunts als seus missatges als fòrums, les tasques...),
els fitxers del curs, és a dir, aquells que hi ha deixat el professorat.
Quan, finalment, hàgiu triat totes les opcions, continueu amb la còpia prement el botó Continua.
Ara us apareix una pàgina on el sistema us proposa un nom per al fitxer comprimit en format ZIP de la còpia de seguretat.

Aquest nom consta de
backup (que significa còpia de seguretat), un guió, el
nom curt del curs, guió, la
data (en format
anymesdia) i un número de control. Podeu canviar aquest nom simplement sobreescrivint-lo, però deixant l’extensió ZIP.
Sota aquesta finestreta, trobareu
informació de tot allò que inclourà el sistema en aquesta còpia de
seguretat. Si hi esteu d’acord, premeu el botó Continua per continuar el procés.
El servidor comença a treballar i
us informa de les passes que va fent. El procés pot ser més o menys
llarg depenent de la mida del curs, del nombre d’usuaris, del nombre de
fitxers, etc. Val la pena, però, tenir paciència i esperar que surti el
missatge que us informa que tot ha anat bé:

Continueu i observareu que aquest fitxer amb la còpia de seguretat ara es troba dins la carpeta
backupdata de
Fitxers del curs:

Aquesta còpia de seguretat es por
descarregar al vostre ordinador per emmagatzemar-la simplement clicant
sobre el nom i desant-la al disc dur.
Per poca activitat que tingui el vostre
Moodle, val la pena programar còpies de seguretat diàries automàtiques.
És una tasca que pot fer el servidor en hores de poca feina, per
exemple, de matinada. Poseu-vos en contacte amb l’administrador.
Restaurar una còpia de seguretat
La restauració d’un curs a partir de la còpia de seguretat us crea
una imatge absolutament fidel d’aquell mateix curs. Lògicament, i
segons el que vau triar a l’hora de fer la còpia de seguretat, el curs
restaurat contindrà les activitats, els usuaris, el fitxers dels
estudiants i els del curs.
La restauració és un procés senzill que, a més, permet crear un curs
nou amb un altre nom però amb el mateix contingut, sobreescriure les
dades d’un curs existent, o bé afegir-ne de noves.
Entreu a la carpeta
backupdata dins
Fitxers del curs del bloc
Administració, o bé, si teniu el fitxer comprimit de la còpia de seguretat en una altra ubicació, cliqueu sobre
Restaura del bloc
Administració:

Per qualsevol dels dos camins, entrareu a la carpeta
backupdata
on el sistema emmagatzema les còpies de seguretat. A la part dreta de
la pantalla, seguint la línia on es troba el nom de les còpies de
seguretat, hi veureu les diferents accions que podeu fer amb aquest
fitxer. En particular, ara us interessa l’opció
Restaura:

Cliqueu a sobre per iniciar el procés de restauració, que comença amb una pàgina informativa:

Aquí, si hi esteu d’acord, només cal prémer el botó
Sí per continuar el procés.
Aleshores, el sistema comença a
preparar la restauració i us informa de les passes que està fent i del
contingut de la còpia de seguretat que està restaurant: nom i
descripció del curs, versió de Moodle i de la còpia, etc.:

Premeu el botó
Continua per seguir amb el procés.
Un cop Moodle ho té tot preparat, us demana què voleu fer del curs un cop el tingui restaurat:

Observeu que podeu restaurar la còpia de seguretat a:
un curs existent, primer se suprimirà.
Opció útil per restaurar un curs que s’ha acabat a partir d’una
plantilla sense dades d’usuari/ària: obteniu un curs amb el mateix nom,
totes les activitats i els fitxers que hi ha posat el professorat, però
sense usuaris ni activitats fetes pels estudiants anteriors.
un curs existent, afegir-hi dades:
en aquest cas heu de triar el nom del curs al qual s’afegiran les dades
noves contingudes en la còpia de seguretat. Útil quan importeu
activitats des d’un altre curs.
un curs nou que anomenarà nom del curs_còpia1.
També teniu l’oportunitat de
decidir la data d’inici del curs i quines activitats voleu restaurar;
si us convé podeu desmarcar-ne algunes.
Al final de la pàgina teniu la possibilitat de modificar els rols del curs a través de l’opció
Mapatge de rols:
podeu decidir quin rol farà d’administrador, de professorat editor o
d’estudiant. Per defecte es mantenen els mateixos rols que al curs
original.

Quan estigueu del tot segurs de les opcions triades, premeu el botó
Continua.
Us apareix una pàgina per confirmar l’inici de la restauració. Si hi esteu d’acord, toqueu el botó Restaura aquest curs ara.
Ara el sistema comença la feina de
creació del curs, activitats, fitxers, etc. Us en va informant a la
pantalla, i el procés pot trigar més o menys segons la mida del curs.
Quan acaba, us n’informa amb un missatge confirmant que la restauració
s’ha completat amb èxit:

Després de prémer el botó Continua, anireu al curs acabat de restaurar per personalitzar-lo (canviar-li el nom, assignar professorat nou, editar-lo, etc.).