D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 6: Eines del professorat

Pràctica 3

Taula de continguts

Les qualificacions dels estudiants

Totes aquelles activitats d’un curs que el professorat hagi decidit que tenen una valoració, apareixeran llistades en les Qualificacions d’aquest curs. Així es pot fer un seguiment de quins estudiants han fet una activitat determinada, o quins les han completades totes i quines són les qualificacions obtingudes.

Moodle presenta les qualificacions del curs en forma de taula. A cada fila hi trobarem un estudiant i la seves puntuacions. Cada columna conté els resultats d’una activitat. La darrera columna, però, és la dels totals i presenta el màxim de punts que pot assolir un estudiant que faci correctament totes les activitats, els punts que ha obtingut cada estudiant i el percentatge que representa respecte al màxim.

Aquestes qualificacions les podeu interpretar en horitzontal, és a dir, saber què ha obtingut cada estudiant en les diferents activitats. Però també les podeu estudiar en vertical, veure quines són les activitats que han representat més dificultat al conjunt dels estudiants i, consegüentment, modificar-les.

Aquesta informació tan valuosa de cara a l’avaluació la podeu descarregar del sistema en format de full de càlcul o en format de text, de manera que, més endavant, podreu tractar-la i, si convé, representar-la gràficament.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Interpretació de les qualificacions


  1. Entreu al curs i, si fos necessari, mostreu el bloc Administració.
  2. Cliqueu sobre Qualificacions, amb la qual cosa se us obrirà una pàgina amb una taula on la primera i última columna contenen els noms dels estudiants, i les columnes del mig corresponen a les diferents activitats que conté el vostre curs agrupades per categories. Com que a l’exemple no s’hi han creat categories, totes les activitats puntuables s’agrupen sota sense categories:

  1. Observeu, per exemple, que la primera estudiant ha aconseguit 2,5 punts dels 320 possibles, puntuació que representa el 0,78 %. En canvi en la segona activitat.
  2. Al final de la taula, la penúltima columna, conté el Total de les puntuacions i, un altre cop, el nom de l’estudiant per facilitar-ne la lectura.
  3. Observeu que, sobre un total de 320 punts possibles, l’estudiant n’ha obtingut per ara 2,5, és a dir, el 0,78 %.
  4. En fer clic sobre les fletxes de l’encapçalament podreu ordenar la llista d’estudiants des de la màxima puntuació a la mínima, o al contrari, de mínima a màxima.
  5. Si feu clic sobre Estad., obtindreu, en una finestreta emergent, una estadística de les puntuacions de tots els estudiants del curs:

    Observeu que hi ha la puntuació més alta, la més baixa (0, representat pel guió -), la puntuació mitjana, el punt mitjà o mediana (0), el mode i la desviació estàndard.
  6. El detall de les dades el podeu descarregar del sistema en format de full de càlcul o de text. La potència del full de càlcul fa preferible la primera opció. Prement el botó corresponent, us apareixerà un quadre de diàleg del navegador demanant-vos què fer amb el fitxer: desar-lo al disc o bé obrir-lo. Trieu l’opció que més us convingui.
Amb el full de càlcul descarregat, podeu fer tota mena d’ordenacions, càlculs amb les puntuacions, gràfics, etcètera.

Característiques avançades de les qualificacions

Haureu observat que al capdamunt de la pàgina de qualificacions, just sobre el botons d’exportació de dades, hi ha una sèrie de pestanyes que permeten al professorat millorar les opcions bàsiques de les qualificacions.

Si cliqueu sobre la primera pestanya, Preferències, veureu que, dalt de tot, us apareix el botó Oculta característiques avançades. Si veieu que amb la presentació de la pàgina inicial de Qualificacions o el full de càlcul en teniu prou, podeu prémer aquest botó o, simplement, no continuar endavant. Però si voleu aprofitar-vos de tota la potència de Moodle pel que fa al càlcul de les qualificacions, podeu continuar i utilitzar aquestes opcions avançades, que veurem a continuació amb més detall.

Preferències

Aquesta pestanya us permetrà definir què es mostra i a qui se l’hi permet veure.

Categories

És força interessant categoritzar les activitats d’un curs, perquè no solament ajuda a facilitar la presentació de les qualificacions als estudiants, sinó que permet al professorat donar a unes o altres un “pes”, com veurem en la següent pestanya. Ara ens limitarem a crear categories i a assignar una categoria a cada activitat.

Per crear una categoria d’activitat només cal anar a la pestanya Categories i escriure el nom, feina trimestral a l’exemple, a la casella Afegeix categoria:

En acabat, premeu el botó de la dreta, Afegeix categoria.

Un cop tingueu fetes totes les categories, assigneu a cada activitat puntuable del curs (fòrum, tasca, etc.) una categoria simplement triant-la del desplegable:

Quan totes les activitats estan categoritzades, cliqueu el botó Desa els canvis per fer-los permanents.

Observeu que, a més de la puntuació que heu proposat per a cada activitat (10 punts a l’exemple), hi ha dues opcions que podeu modificar:

Ponderació

La pestanya ponderació permet assignar un pes a una categoria d’activitats:

En l’exemple de la imatge s’ha assignat un pes del 40 % a les activitats de la categoria “examen”, un pes del 60 % a les de “feina trimestral” i cap pes a les activitats no categoritzades. Això vol dir que la puntuació total obtinguda en les feines trimestrals representarà el 60 % de la qualificació final, i que el 40 % restant provindrà de les activitats de la categoria “examen”.

Per ponderar les categories només cal escriure el pes que els donem a la casella corresponent i prémer, en acabat, el botó Desa els canvis. Si el sistema detecta que els pesos no sumen 100, en lloc del missatge de color verd El total és igual a 100, apareixà en color vermell El total no és igual a 100 per tal que ho corregiu.

En aquesta pestanya, a més de la possibilitat de ponderar, hi ha altres opcions interessants:

Observeu l’efecte que té sobre la visualització de les qualificacions els canvis indicats en les imatges de l’exemple anterior:

Cal destacar que només es mostren dues categories: examen i feina trimestral, mentre que les activitats sense categoria es mantenen ocultes.

Si ens fixem, per exemple, només en la primera categoria, (examen) podem observar el següent:

Qualificació alfabètica

Si a la pestanya preferències heu triat activar l’opció Mostra qualificacions alfabètiques, aleshores Moodle transformarà la puntuació numèrica a una qualificació alfabètica.

En aquest cas, des d’aquesta pestanya ara podeu definir la vostra pròpia escala alfabètica. Si voleu utilitzar l’escala que us suggereix Moodle per defecte, l’anglosaxona, només cal que feu clic en el botó Desa els canvis per acceptar-la:

Ara bé, si no voleu usar aquesta escala sinó una de pròpia, heu de crear-la tot canviant les entrades que vulgueu, definint els intervals de puntuació i, en acabat, fent clic al botó Desa els canvis. Observeu l’exemple següent on s’han definit unes noves qualificacions alfabètiques:

Quina diferència hi ha entre aquestes qualificacions alfabètiques i una escala alfabètica?

Fixeu-vos que aquestes qualificacions alfabètiques provenen de les qualificacions numèriques i, simplement, assignen una qualificació alfabètica o altra segons en quin interval estigui la puntuació numèrica obtinguda. És a dir, les qualificacions alfabètiques són la traducció alfabètica d’una puntuació numèrica: un 6 es representa per una B, per exemple.

En canvi, quan s’utilitza una escala del tipus Fet i No fet no hi ha puntuació numèrica. I no hi ha forma d’associar un valor numèric de manera que es pugui afegir aquesta puntuació a la resta de puntuacions numèriques obtingudes per un estudiant en altres activitats.

Però encara hi ha una altra diferència. Mentre que una escala alfabètica es pot aplicar a qualsevol activitat de qualsevol curs d’un lloc Moodle, una qualificació alfabètica només pertany al curs on s’ha creat. Fins i tot, el mateix professor o professora que estigui tutoritzant dos cursos diferents no podrà compartir la mateixa qualificació alfabètica a no ser que la creï per a cadascun dels cursos.

Excepcions de qualificació

La darrera pestanya de les opcions avançades serveix per “perdonar” a determinats estudiants les qualificacions de determinades activitats. Us pot ser útil si reuniu dos grups del curs o en el cas que un estudiant passi d’un grup a un altre durant un cert temps. També us servirà per a casos excepcionals com malalties, absències justificades, etc.

El funcionament és molt senzill. Primer seleccioneu una activitat de la finestreta central sota l’encapçalament Elements de qualificació (s’ha seleccionat Insectes en l’exemple), a continuació busqueu l’estudiant en la finestreta esquerra sota l’encapçalament Inclòs en la qualificació, el seleccioneu fent clic sobre el seu nom i, finalment, premeu el botó Exclou de la qualificació.

Això farà que aparegui l’estudiant a la finestreta de la dreta sota l’encapçalament Exclòs de la qualificació, cosa que significa que aquell estudiant està exclòs de la qualificació d’aquella activitat. Si trieu una altra activitat, en principi, no tindrà cap exclòs i haureu de repetir l’acció per a totes les activitats i estudiants que desitgeu excloure.

Si voleu tornar a incloure una qualificació a un estudiant exclòs, heu de seguir el procediment invers: trieu l’activitat, seleccioneu l’estudiant exclòs de la finestreta dreta i, a continuació, premeu el botó Inclou en la qualificació.