D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 6: Eines del professorat

Pràctica 1

Taula de continguts

La planificació i el seguiment d'un curs

Hi ha un seguit d’aspectes d’un curs Moodle sobre els quals el professorat ha de prendre una sèrie de decisions abans d’engegar el projecte. En funció de les respostes, planificarà el curs en un sentit o en un altre.

Algunes de les qüestions que s’ha de respondre són:

La planificació, basada en l’experiència però barrejada amb una bona cullerada d’atreviment, permetrà dur a terme un curs amb un bon nivell d’assoliment dels objectius pedagògics i un alt grau d’innovació.

Al principi d’un curs s’han de fer moltes preguntes, però mentre el dueu a terme no heu pas de deixar de plantejar-vos-en. Què és el que està funcionant millor? Què és el que no va bé? Per què? Què es pot fer, a mig curs, per millorar-lo? Quins canvis cal introduir, i com es justifiquen?

La planificació no és una feina que s’acabi quan comença el curs. Mentre feu el seguiment heu de seguir qüestionant-vos quins aspectes són millorables en la present edició o en edicions futures. Perquè, no ho oblidem, els cursos es repeteixen amb diferents estudiants i en diferents condicions, però se n’han de fer noves edicions. I no és sobrer pensar que la feina que feu avui és un estalvi de la que haureu de fer més endavant.

El reinici d'un curs

Moltes vegades el professorat es planteja canvis en els cursos un cop n’ha acabat un, quan encara té l’experiència fresca a la memòria i ja sap que n’ha de començar una altra edició. Vol canviar allò que no ha funcionat i mantenir el que més bons resultats ha produït.

Moodle ofereix al professorat una potent eina de reinici de cursos. Quan un curs s’acaba, el professorat que l’ha de tornar a impartir ha de treure totes les activitats fetes pels antics estudiants: intervencions als fòrums, fitxers lliurats, qüestionaris resolts, etc. Però cal que mantingui els fitxers del curs i les activitats preparades per ser fetes pels nous estudiants. És a dir, ha de “netejar” el curs de la mateixa manera que es neteja i s’endreça una classe a final de curs. Aquesta feina és la que fa, de manera eficaç i automàtica, l’eina reinici.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Reiniciar un curs


Per reiniciar un curs cal que seguiu aquest procediment:

  1. Entreu al curs i, si fos necessari, mostreu el bloc Administració.
  2. Cliqueu sobre Reinicia:
  3. S’obrirà la pàgina de reinici:

    Observeu que comença amb aquest avís:
    Aquesta pàgina us permet buidar un curs, tot suprimint les dades d’usuari i conservant les activitats i altres paràmetres. Tingueu en compte que en trametre aquest formulari suprimireu definitivament les dades d’usuari d’aquest curs que hàgiu seleccionat.
    És un avís de seguretat que us fa adonar del significat del reinici: la desaparició de les dades d’usuari. Val la pena que us assegureu de tenir una còpia de seguretat completa del curs, amb totes les dades dels usuaris abans de continuar.
  4. Per defecte vénen marcades totes les accions que farà l’eina de reinici, però sou a temps de desmarcar aquelles que vulgueu obviar. Per exemple, si el professorat no canvia d’una edició a la següent, desmarqueu la casella Professors.
  5. També val la pena introduir la data d’inici del nou curs encara que no tingui estructura setmanal. Per fer-ho, simplement desplegueu i trieu dia, mes i any.
  6. Quan estigueu segurs de tenir la còpia de seguretat desada i d’haver desmarcat allò que no vulgueu esborrar, premeu el botó Reinicia curs.
  7. Ara el sistema comença a treballar i us va informant d’allò que fa. Quan hagi acabat us mostrarà el botó Continua:
  8. Si toqueu el botó tornareu al curs i podreu comprovar que n’han desaparegut les dades antigues i que té canviada la data d’inici.