D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 5: Les activitats col·laboratives

Pràctica 4

Taula de continguts

El taller

El taller és una activitat de treball col·laboratiu en grup que permet la possibilitat d’avaluació pròpia i de l’altri, i coordina la recopilació i distribució d’aquestes avaluacions.

El taller, igual que la tasca, assigna un treball concret als estudiants, per exemple l’elaboració d’un article, un projecte, un esquema, o qualsevol feina susceptible de ser lliurada com a arxiu d’ordinador. El treball no ha de ser necessàriament grupal, pot ser individual. La col·laboració i la interacció grupal es desenvoluparan en l’etapa d’avaluació.

Els trets característics del treball en un taller de Moodle són:

El taller utilitza el recurs d’avaluació creuada, en què l’alumnat observa com han resolt el mateix treball altres companys, i adquireix la capacitat crítica d’avaluar.

La gestió del taller és més complexa que la d’una tasca i s’estructura en diferents etapes d’activitat:

Com que l’activitat permet una opcionalitat molt àmplia, no és necessari seguir totes les etapes. Per exemple, el professorat pot escollir aquesta activitat només per avaluar criteris separats, i sense l’avaluació activa de l’alumnat.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Creació d’un Taller


  1. Activeu l’edició i seleccioneu Taller en la llista desplegable d’activitats. S’obrirà un formulari de configuració
    Configurar el Taller
  2. Ompliu el Títol i la Descripció, on hi haurà els detalls de l’activitat que han de fer els estudiants, per la qual cosa haureu d’indicar: objectius, instruccions, tipus d’arxius a lliurar, etc.
    Descripció del taller
  3. Determineu la Qualificació de les Avaluacions, que serà la qualificació màxima atorgada a les avaluacions fetes pels estudiants del seu propi treball i del dels altres. La qualificació real d’una avaluació és calculada pel mòdul taller comparant aquesta avaluació amb la “millor” avaluació de la mateixa tramesa. La “millor” avaluació és aquella que està més a prop de la mitjana de totes les avaluacions.
  4. Determineu la Qualificació de la Tramesa, que és la nota que es dóna al(s) lliurament(s).
  5. Escolliu l’Estratègia de Qualificació
    Estratègia de qualificació
    • No qualificat: la avaluació dels estudiants no és significativa.
    • Acumulativa: cada avaluació es compon d’uns elements (es recomana entre 5 i 15) per comentar i avaluar. És l’estratègia per defecte. Els elements tenen les següents característiques: la descripció, l’escala i el pes. Aquesta fitxa es pot imprimir.
    • Marge d’error: les trameses són qualificades en un conjunt d’escales Sí/No. Per exemple, una tasca pot contenir sis elements importants que haurien de ser presents. La Taula de qualificacions proporcionarà suggeriments de qualificació si tots ele elements hi són presents, o si en falta un, o si en falten dos, etc. Podeu veure la informació de la ponderació de la taula si cliqueu sobre l’interrogant.
    • Criteri qualifica els treballs en funció d’un conjunt de criteris. Per exemple, una tasca pot ajustar-se a cinc criteris, i els avaluadors hauran d’escollir un dels cinc criteris per a cada una de les seves avaluacions.
  6. Nombre de Comentaris, Elements d’Avaluació, Franges de Qualificació o Declaracions de Criteri o Categories en una Rúbrica: determina el nombre d’elements que s’usaran en les avaluacions.
  7. Nombre d’annexos que s’espera en les trameses: determina quantes “caselles de pujada” es mostraran quan l’estudiant enviï un treball. Quan el nombre és 0, indica que no es permeten annexos.
  8. Permet tornar a trametre: si s’habilita aquesta opció, els estudiants podran tornar a lliurar les seves tasques una vegada qualificades. Això pot ser útil si el professor vol encoratjar els estudiants a millorar un treball.
  9. Nombre de fitxers adjunts que s’esperen en les trameses: determina si se sol·licita als estudiants l’avaluació de qualsevol treball abans d’enviar el seu.
  10. Comparació d’avaluacions
    comparació d'avaluacions
    Un taller permet al professor atorgar una part de la qualificació a les avaluacions realitzades pels alumnes, i la resta de la qualificació és assignada a les qualificacions del mateix treball
    Editant taller
  11. Nombre d’avaluacions de les trameses dels estudiants: determina si se sol·licita als estudiants que avaluïn el treball d’altres estudiants.
  12. Pes per a les avaluacions del professor: atorga el valor de l’avaluació del professor. El nombre marca quant valor. L’opció 1 fa que les avaluacions del professor i les dels estudiants tinguin el mateix pes.
  13. Assignació global: determina si l’assignació de les avaluacions dels companys a la classe és o no equilibrada. 0 és equilibrat i 2 marca el desequilibri.
  14. Autoavaluació: determina si el mateix estudiant avalua el seu treball. Això significa que si, per exemple, el nombre de treball avaluat és 5, llavors cada estudiant haurà de qualificar 6 treballs. Amb el nombre de treballs dels estudiants en 0, i aquesta opció habilitada, la tasca es converteix en una feina autoavaluada.
  15. Les avaluacions han de ser acceptades: aquesta opció és efectiva quan es requereix acord en les avaluacions.
  16. Oculta les qualificacions fins que siguin acceptades: pot usar-se en una tasca de taller on hi ha d’haver acord entre els estudiants sobre cada avaluació. El valor per defecte mostra a l’estudiant el treball que està sent avaluat, tant els comentaris com les qualificacions de les avaluacions dels seus companys.
  17. Taula de treballs tramesos: enumera les millors trameses del treball. Si està en 0, la taula no és visible.
  18. Oculta els noms als estudiants: significa que els alumnes poden avaluar anònimament una tasca.
  19. La resta de paràmetres del formulari controlen l’accés amb contrasenya, el pes dels arxius i les dates de lliuraments.

Pràctica 2

Assignació i/o creació rols


Igual que a la resta d’activitats, assignareu els rols als usuaris del Taller un cop estigui creat.

  1. Actualitzeu el Taller i premeu la pestanya Rols
    Rols
  2. Trieu l’opció del rol que voleu assignar i afegiu els/les usuaris/àries:
    Assignar rols
  3. Podeu determinar excepcions en algun dels rols, si cliqueu la pestanya Excepcions
    Excepcions
Repasseu l’explicació de les característiques dels: Rols

Pràctica 3

Gestió d’un Taller


El taller es gestiona des de la mateixa finestra.
Gestió del Taller

Des d’aquí també podeu entrar al formulari d’avaluació i modificar-lo, veure les qualificacions, actualitzar les característiques del mòdul, etc.
Formulari d'avaluació

Cada vegada que varieu algun dels paràmetres de qualificacions, el mòdul recalcula automàticament i de nou les puntuacions.

Suggeriments metodològics

Per què utilitzar els Tallers?


Una activitat de tipus Taller:

Per a què utilitzar-los?