D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 5: Les activitats col·laboratives

Pràctica 1

Taula de continguts

El glossari

Un glossari, per definició, és una col·lecció d’explicacions de les paraules d’una obra. I aquest és el sentit original d’aquesta activitat a Moodle, un recull de termes emprats en un lloc web o en un curs. És una estructura de text on hi ha “entrades” que donen pas a un “article” que defineix, explica o informa del terme usat en l’entrada.

Cada terme pot pertànyer a una categoria de termes per millorar-ne l’organització, pot estar identificat per una paraula clau, pot contenir un fitxer adjunt que, si és d’imatges, es mostrarà sota el text. A més, un terme pot quedar enllaçat automàticament, de forma que, cada cop que useu aquest terme en qualsevol punt del curs, quedarà ressaltat i enllaçat; així el/la usuari/ària podrà clicar-hi a sobre, anar al glossari i veure’n l’explicació.

Però l’ús del glossari pot ser ampliat: podeu usar-lo per recollir qualsevol altre conjunt de conceptes, de manera que us quedi una mena de fitxer organitzat. El contingut de les fitxes o termes pot ser el que vosaltres vulgueu: fitxes de bolets, de tipus de plàstics, d’elements químics, etcètera.

L’avantatge de fer servir un glossari és que, al final, les fitxes es podran organitzar de moltes maneres: per autor/a (els estudiants també poden escriure-les), per data, per ordre alfabètic, per categoria, etcètera.

La construcció d’un glossari pot ser una activitat col·lectiva molt interessant en un curs. Cada participant aportarà una part del conjunt i, al final, podreu tenir un glossari útil per a altres ocasions.

Moodle distingeix entre el glossari principal d’un curs (únic i només editable pel professor), i els glossaris secundaris. En un curs en podreu incloure tants com en necessiteu, de glossaris, configurant-los de manera que siguin editables, o no, pels alumnes.

Per tant, un glossari és tant un contenidor d’informació material com una possible activitat didàctica, creativa i participativa. Conseqüentment, les entrades dels glossaris poden ser avaluades (pel professor, o també per estudiants) i assignar-los una qualificació.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Crear un glossari


  1. Activeu l’edició del curs clicant el botó Activa edició, de la part superior dreta de la pàgina.
  2. Escolliu el punt on voleu inserir el glossari: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent.
  3. Ara és el moment de decidir si voleu enllaçar automàticament les entrades del glossari de forma que, quan aparegui una paraula al lloc o curs, quedi ressaltada, enllaçada i es pugui clicar a sobre i veure’n la definició
  4. També podeu decidir si les entrades dels estudiants es publicaran immediatament o estaran a l’espera de l’aprovació del professorat (Estat d’aprovació | No)Creant un Glossari
  5. Podeu triar el format en què voleu mostrar les entrades. O decidir si voleu que es mostri tot l’alfabet i es pugui anar directament a les entrades que comencen per una lletra determinada
    La variable Format de visualització defineix la manera com es mostrarà cada entrada dins el glossari. Els formats disponibles són:
    Diccionari simple: És semblant a un diccionari convencional, amb les entrades separades. No mostra cap autor i els fitxers adjunts apareixen com a enllaços.
    Continu: Presenta les entrades una darrere l’altra, sense cap més separació que les icones de separació.
    Complet amb autor: Un format semblant al dels fòrums, que mostra la informació de l’autor de cada entrada. Els fitxers adjunts apareixen com a enllaços.
    Complet sense autor: Un format semblant al dels fòrums, que no mostra la informació de l’autor de cada entrada. Els fitxers adjunts apareixen com a enllaços.
    Enciclopèdia: Semblant a Complet amb autor però en el que les imatges adjuntes es mostren en línia.
    FAQ: Estri per presentar llistes de PMF (Preguntes més freqüents). Afegeix automàticament les paraules Pregunta i Resposta en el concepte i la definició del terme, respectivament.
  6. És interessant la possibilitat de permetre les valoracions de les entrades. Primer escolliu qui pot valorar: només el professorat o bé tots els participants. Després la qualificació que es farà (sobre 10, sobre 100, o qualsevol escala editada) i, per acabar, el moment en què es podran fer les valoracions.
  7. Un cop ho tingueu tot configurat, premeu el botó Desa els canvis i ja tindreu el glossari activat.

Pràctica 2

Creació de rols


Igual que a la resta d’activitats, assignareu els rols als usuaris del glossari, un cop creat.

  1. Actualitzeu el wiki i premeu la pestanya RolsRols

  2. Trieu l’opció del rol que voleu assignar i afegiu els/les usuaris/àriesAssignar rols

  3. Podeu determinar excepcions en algun dels rols, si cliqueu la pestanya ExcepcionsExcepcions

Repasseu l’explicació de les característiques de: Els Rols

Pràctica 3

Afegir entrades a un glossari


  1. Feu clic sobre el nom del glossari i se us obrirà la pàgina d’edició amb totes les possibilitats de navegació (alfabèticament, per categories, per data i per autor/a). També hi ha la possibilitat d’afegir una entrada, importar-la, exportar-la i veure les que estan en espera d’aprovació:
    Pestanys glossari
  2. Abans de crear una entrada, val la pena, però, crear les categories de termes tot fent clic sobre la pestanya Edita categories
    categories
    Les categories serveixen per feu una classificació horitzontal de les entrades, atenent a la proximitat dels conceptes definits, i perpendicular a l’alfabètica, o vertical, que només té en compte la lletra inicial.
  3. Se us obrirà una pàgina d’edició des d’on podreu crear categories noves, esborrar-ne, etc. Només el professorat del curs pot afegir categories que, en acabat, podran utilitzar els estudiants quen creaïn les entrades. Un cop les tingueu fetes, torneu al glossari i, ara sí, afegiu-hi una entrada.
  4. A la casella Concepte, escriviu el nom del terme i trieu la categoria a la qual pertanyerà l’entrada, d’entre les que us apareixen al quadre. Si cal, afegiu una paraula clau a la casella corresponent que contribuirà a la classificació horitzontal, i, per acabar, escriviu la definició.
  5. No us oblideu de clicar Desa els canvis.

Pràctica 4

Gestionar un glossari


Suggeriments metodològics