D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 5: Les activitats col·laboratives

Pràctica 3

Taula de continguts

El wiki

Un wiki és un tipus de pàgina web que s’edita molt fàcilment. Per modificar els continguts d’una pàgina web normal, cal editar-la en local amb un programa editor d'HTML i, en acabat, pujar-la per FTP al servidor. En canvi, per canviar una pàgina de tipus wiki, només cal accedir-hi des del navegador, fer clic sobre editar, canviar allò que vulgueu, previsualitzar el resultat i, si us agrada, desar-lo. Amb aquests pocs passos, els canvis fets queden fixats i a disposició de tothom que visiti la web. Ràpid, oi? és el significat del mot wiki en hawaià.
Aquest sí que va ràpid

És molt senzill d’editar un wiki, perquè disposem de l’editor HTML que ens ofereix Moodle, i la creació de pàgines noves dins el wiki és automàtica: només cal escriure el NomDeLaPàgina en tipografia tipus camell per tenir una pàgina nova anomenada NomDeLaPàgina.

Per a què pot servir una pàgina d’aquest tipus en un curs de Moodle? Per a moltes coses: cada estudiant pot tenir la seva pàgina personal de presentació i canviar-hi la informació quan vulgui; o pot servir per fer treballs en grup: un estudiant comença el treball i els altres hi afegeixen o canvien coses (no patiu si esborren coses, es pot recuperar qualsevol pàgina antiga que s’hagi modificat); o pot usar-se d’esborrany personal on cada estudiant va rebent comentaris i orientacions del professorat mentre desenvolupa un treball, fet que li permet anar fent canvis. Ja veieu que les possibilitats són moltes.

Teniu 3 minuts i 52 segons lliures? Doncs empreu-los en veure aquest aclaridor vídeo, val la pena:


Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Inserció d’una activitat de tipus wiki


  1. Activeu l’edició del curs clicant al botó Activa edició, de la part superior dreta de la pàgina.
  2. Escolliu el punt on voleu inserir el wiki: a la part comuna del curs, o bé a la setmana o tema corresponent.
  3. Aneu al menú Afegeix una activitat i desplegueu-lo.
  4. Trieu Wiki, amb la qual cosa se us obre el formulari d’edició i configuració del wiki. Comenceu per donar-li un nom i escriure un resum del contingut.
    Wiki
  5. Escolliu el tipus de wiki que voleu.
    Tipus
    Hi ha tres opcions per triar: Professor, en la qual hi pot escriure el professorat i els estudiants només llegeixen, Grup, on tant professorat com estudiants editen i veuen el wiki; i l’opció Estudiant, on cada participant té el seu propi wiki, tot i que, si és permès, pot veure els dels companys.
    Trobareu més informació sobre les combinacions de tipus de wiki i existència de grups al curs prement el botó d’informació.Informació dels tipus
  6. Podeu fer que el nom del wiki surti a cada pàgina, admetre, o no, fitxers adjunts a les pàgines del wiki i eliminar l’automatisme en la creació de pàgines noves quan s’escriu el nom en tipografia tipus camell (recordeu: NomDeLaPàgina).
    tres del wiki
  7. Les opcions següents es refereixen als privilegis d’edició dels estudiants.
    privilegis d'edició
    Podeu permetre’ls estripar pàgines, suprimir-ne, fer canvis massius o definir els indicadors. Si penseu que encara no estan massa acostumats a treballar en aquesta activitat, és millor no autoritzar-los (opció per defecte).
  8. Per acabar de configurar el wiki, teniu una sèrie de valors opcionals:
    Valors opcionals
    Podeu donar un nom diferent al del wiki a la pàgina d’inici, o bé triar una pàgina d’inici amb material que hagueu pujat prèviament a la carpeta de fitxers del curs i millorar-ne, així, el contingut o la presentació.
  9. Quan tingueu marcades totes les opcions desitjades, premeu el botó Desa els canvis i el wiki estarà disponible al vostre curs.

Pràctica 2

Creació de rols


Igual que a la resta d’activitats, assignareu els rols als usuaris del wiki, un cop creat.

  1. Actualitzeu el wiki i premeu la pestanya Rols
    Rols
  2. Trieu del desplegable Rol per assignar el rol que voleu assignar i afegiu els/les usuaris/àries
    Assignar rols
  3. Podeu determinar excepcions en algun dels rols, si cliqueu la pestanya Excepcions
    Excepcions
Repasseu l’explicació de les característiques dels: Rols

Pràctica 3

Afegir pàgines a un wiki


  1. Feu clic sobre el nom del wiki i se us obrirà la pàgina d’edició amb totes les possibilitats de navegació i edició
    Afegir pàgines
  2. Des de la pestanya Visualitza, vereu la pàgina principal; des d’Edita podeu introduir canvis en les pàgines; la pestanya Enllaços us mostra les pàgines que tenen un enllaç que porta a la pàgina actual, la que esteu veient, i, finalment, Història reflecteix els canvis que ha sofert el wiki: qui i quan va introduir modificacions. Des d’aquesta pestanya podreu recuperar, si cal, una pàgina canviada posteriorment. Ara, però, feu clic sobre Edita.
  3. Se us obre la pàgina d’edició del wiki amb l’editor HTML, que us permet escriure text, donar-li format i, si cal, inserir imatges.
    Wiki
  4. Per crear una pàgina nova dins el wiki, escriviu el seu nom en tipografia tipus camell o posant [ ]Afegim pàgina

Si cliqueu sobre el botó Previsualització, veureu un interrogant amb un enllaç a la seva dreta: veure interrogant
Quan feu clic sobre aquest interrogant
Pàgina Nova
es crearà, automàticament, una pàgina nova amb el nom Pagina Nova i enllaçada amb la principal.

Quan un wiki té moltes pàgines, per exemple una per a cada estudiant d’un curs, podeu fer cerques des de la casella de la part superior de la pàgina
Cerca o bé navegar pel wiki des del desplegable d’enllaços
Menú d'enllaços

També trobareu un desplegable que us permet, com a professors, administrar el wikiMenú d'administració

Marques wiki

Dins d’un wiki cada pàgina pot editar-se amb facilitat mitjançant l’editor HTML, però també podeu utilitzar les marques wiki si hi esteu avesats. Moltes vegades, un cop ja ho tingueu per la mà, us agilitzaran molt la feina.

Paràgrafs

Capçaleres

Estil de text

Llistes

Hiperenllaços

Taules

Simplement, tanqueu el text separat pel caràcter ' | ' per construir una taula. Tingueu en compte que normalment els navegadors passen per alt les cel·les buides. Així doncs, deixareu sempre una línia buida abans i després d’una taula, de tal manera que hi hagi una separació entre la línia gràfica i la resta del text del paràgraf.

Capçalera 1 Capçalera 2
Capçalera 3 Fila 1 Col 2 Fila 1 Col 3
Capçalera 4 sense fusinar cel·les
Capçalera 5 Fila 2 Col 2 Fila 2 Col 3
|              ^ Capçalera 1            ^ Capçalera 2      ^
^ Capçalera 3    | Fila 1 Col 2          | Fila 1 Col 3    |
^ Capçalera 4    | sense fusinar cel·les |                 |
^ Capçalera 5    | Fila 2 Col 2          | Fila 2 Col 3    |

Imatges

Lectures addicionals Existeixen més possibilitats de formatar mitjançant Wiki. Si voleu més informació, consulteu la Pàgina d'Inici d'Erfurt Wiki.

Camel Case: El terme CamelCase descriu l’aparença de les ParaulesWiki (’WikiWords’) que ja podeu veure que són diverses paraules unides sense espais ni puntuació entre si, barrejant majúscules i minúscules. Les lletres majúscules i minúscules s’assemblen a les gepes d’un camell. Aquesta manera d’establir enllaços es denomina sovint BumpyText.

Mentre que els puristes del llenguatge odien wiki per utilitzar aquests atemptats idiomàtics, el cert és que són molt comuns al món informàtic i ben coneguts per la majoria dels programadors.

Suggeriments metodològics

Si voleu un wiki més potent, proveu l’Nwiki que, molt probablement, vindrà en la versió estàndard a partir de Moodle 1.9. Es tracta d’un nou mòdul d’activitat desenvolupat a la UPC que potencia les possibilitats d’edició web del wiki clàssic. Permet fer-ne un seguiment més exhaustiu, veure’n l’índex i, finalment, exportar-lo a XML per, a continuació, poder-lo passar a PDF o RTF.

No deixeu de llegir l’interessant article El wiki: un camino hacia el trabajo colaborativo en el aula, de Marc Alier, el programador de l’Nwiki.