La unitat bàsica de Moodle és el curs. I un curs es pot configurar de moltes maneres diferents perquè respongui plenament a les vostres necessitats educatives.
Hi ha tres tipus, o formats, diferents de cursos:
El curs amb format setmanal
en què, un cop fixades les setmanes que durarà i la data d’inici,
Moodle determina automàticament les dates de les setmanes en què
s’impartirà. Aleshores el professorat podrà incloure en aquestes
setmanes els recursos i activitats que cregui oportuns.
El curs amb
format per temes.
Aquí el que es fixa és el nombre de temes (que poden ser unitats
didàctiques, quinzenes o el que vulgueu) que després es poblaran amb
recursos i activitats.

El curs de
format social.
Recordeu que Moodle és un entorn d’ensenyament i aprenentatge
constructivista en el qual té una gran importància el debat,
l’intercanvi d’opinions i el treball cooperatiu. Res millor que
organitzar un curs al voltant d’un fòrum de discussió per afavorir
aquest tipus d’aprenentatge. Tot i que, per descomptat, pugueu afegir
també els diferents recursos i activitats.

Quan entreu a qualsevol curs de Moodle veureu una barra de navegació
que no és a la pàgina d’inici, al portal. Aquesta barra és molt útil
tant per saber sempre on us trobeu com per tornar a qualsevol de les
pàgines “superiors”.
La barra de navegació mostra, com a mínim, el nom curt del lloc i, a més, pot mostrar:
El nom curt del curs en el qual esteu.
La categoria d’ítems a la qual pertany la pàgina que esteu visualitzant (recursos, activitats...).
La subcategoria (dins activitats, tasques, qüestionaris...).
El nom de l’ítem concret que esteu consultant.
A l’exemple de la imatge següent estaríeu consultant el recurs
“Replicació de l’ADN” del curs que té el nom curt “PR” del lloc web o
portal “UsMoodle”:
Els paràmetres d’un curs
La configuració d’un curs és una característica important que cal
aclarir abans de crear-lo per poder personalitzar-lo. Tanmateix, un cop
creat un curs, si veieu que no s’ajusta a allò que volíeu, sempre us
queda la possibilitat de modificar les opcions a través de la
reconfiguració dels paràmetres del curs.
Podeu accedir als paràmetres de configuració d’un curs des del bloc (o menú) d’Administració. Si cliqueu sobre Paràmetres anireu a la pàgina d’edició del curs, on hi ha els diferents paràmetres que podeu configurar:
Sempre podeu modificar les opcions del curs a través de la reconfiguració dels paràmetres del curs: menú Administració | Paràmetres.
Les primeres opcions són generals:
La Categoria a la qual pertanyerà el curs.
El Nom complet.
El Nom curt que apareixerà en la barra superior de navegació.
Un número identificatiu opcional (Número ID).
El Resum del contingut del curs.
A continuació fixeu:
El format del curs que, recordeu, pot ser setmanal, per temes o social.
La Data d’inici a partir de la qual es calcularan les setmanes si és que heu triat un curs setmanal.
La Durada de la inscripció,
és a dir, el temps durant el qual un estudiant està inscrit en aquest
curs. Si el determineu, per exemple 60 dies, passat aquest temps
l’estudiant ja no podrà entrar-hi. És preferible deixar-ho a l’opció
per defecte Il·limitat.
El
Nombre de setmanes/temes
del curs. Si no sabeu exactament quant pot durar el curs, no hi ha cap
problema, poseu una quantitat aproximada i, si cal, podeu afegir o
treure més endavant setmanes/temes des del mateix curs des del menú
Administració |
Paràmetres.
El Mode de grup.
Un curs amb molts estudiants es pot dividir en diferents grups per
facilitar-ne el seguiment. Aquests grups, que es defineixen al mode de
grups, poden ser grups separats, terme que significa
que els estudiants d’un grup ignoren l’existència dels estudiants de
l’altre grup. Però podeu establir els grups visibles,
és a dir, que tot i que els estudiants treballin en grups, poden veure
el que fan els de l’altre grup. Cal dir que cada grup, a més, pot tenir
professorat diferent. L’opció per defecte és sense grups.
Si heu triat la possibilitat
d’establir grups al curs heu d’indicar si això afectarà totes les
activitats del curs per defecte, o bé ho decidireu més endavant,
activitat per activitat al desplegable
Imposa:

Si trieu l’opció Sí, totes les activitats es faran per grups separats. Mentre que l’opció per defecte, No, us permetrà decidir-ho activitat per activitat.
La
Disponibilitat
es refereix al fet de si un curs es mostra o no als estudiants. Quan
l’esteu preparant, o quan encara no el voleu oferir, el mantindreu en
l’opció
Aquest curs està ocult, però quan el vulgueu publicar el deixareu en
Aquest curs està disponible. Les icones de l’ull obert o tancat de la pàgina de les
Categories de cursos tenen la mateixa finalitat.

Hi ha dos paràmetres molt importants que regulen l’accés dels estudiants i visitants al curs:
Recordeu que els visitants no són usuaris del lloc, és a dir, no tenen un nom d’usuari i una contrasenya per identificar-se.
I encara hi ha alguns paràmetres finals per acabar de configurar:
Com es mostraran els temes ocults.
No sempre teniu la possibilitat de preparar tot un curs per avançat,
així que és probable que mentre els estudiants estan fent les
activitats del tema 3 el professorat estigui encara preparant les
activitats del tema 8. Des del desplegable Temes ocults podeu fer que els temes que heu ocultat quedin completament fora de la vista dels estudiants o bé que puguin veure’n el resum.
El desplegable
Notícies per mostrar
us permet determinar el nombre de missatges del fòrum de notícies del
curs (que Moodle crea per defecte en crear un curs nou) en el bloc
Darreres notícies. Veureu més endavant que aquest bloc es pot activar o desactivar a voluntat del professorat.

Des de Mostra les qualificacions determineu si els estudiants podran veure o no els resultats obtinguts en els seus treballs. És semblant a Mostra informes d’activitat,
des d’on determineu si els estudiants podran veure o no un informe amb
les activitats que han de fer, les que tenen pendents i les
qualificacions obtingudes. Sapigueu, tanmateix, que el professorat ho
pot veure sempre des del menú Administració | Qualificacions .
La Mida màxima de càrrega
fixa el límit en la mida dels fitxers que els estudiants poden pujar al
sistema quan envien un fitxer. Tot i que en establir les variables del
lloc ja es marca el límit per a tot el lloc, ara el professorat pot
marcar un límit inferior.
És convenient no permetre fitxers
massa grans per tal que els estudiants s’acostumin a utilitzar
programes que no carreguin massa la mida dels fitxers (documents de
l’OpenOffice, imatges en format
GIF, etcètera).
Imposa idioma
impedeix que els estudiants puguin triar un idioma diferent del que per
defecte té el curs. És a dir, si no imposeu l’idioma del curs,
l’estudiant pot triar d’una llista l’idioma en què apareixeran els noms
dels blocs del curs, si així ho heu determinat a les variables generals
del lloc. Pot ser útil imposar, en un curs de francès, l’idioma francès
en un lloc on l’idioma és el català. Amb això l’estudiant, quan entri
al curs, trobarà tot l’entorn en francès.

El mateix pot passar si imposeu l’anglès:

Imposa tema
impedeix que els estudiants puguin triar l’aparença de l’entorn d’una
llista de temes. Pot resultar útil, per exemple, imposar en un curs de
comunicació interna del professorat, tipus intranet, un tema diferent
del dels cursos dels estudiants per tal de distingir-lo immediatament.
És possible que aquesta opció no estigui activada al vostre lloc;
consulteu-ho amb l’administrador del lloc.
Un
metacurs és un
curs que no té estudiants sinó que està per sobre de cursos normals amb
estudiants. Aquests són, per tant subcursos, i un estudiant d’un
d’aquests subcursos automàticament té accés al metacurs.

Un
exemple: Imagineu que teniu una categoria de cursos anomenada
“Matemàtiques” amb 3 cursos de matemàtiques: “Primer”, “Segon” i
“Tercer”. Lògicament, els estudiants del curs “Primer” no entren ni a
“Segon” ni, encara menys, a “Tercer”. Però el professorat té una sèrie
de recursos i activitats que vol que puguin fer tots els estudiants. A
tal efecte crea un
metacurs, “Recursos de matemàtiques”, del que “Primer”, “Segon” i “Tercer” són subcursos, o
cursos fills.
Al metacurs “Recursos de matemàtiques” és on hi ha els recursos i les
activitats compartits, i tots els estudiants inscrits als cursos fills
“Primer”, “Segon” i “Tercer” poden entrar, automàticament, al metacurs.
Quan hagueu configurat totes les opcions premeu el botó Desa canvis per fixar permanentment els paràmetres del curs.
A les versions anteriors de la 1.7 hi ha uns paràmetres,
La vostra paraula per a ....
que permeten fixar el nom genèric del “professor” del curs (tutor/a,
formador/a, facilitador/a, instructor/a...) i dels estudiants (que
poden ser participants, col·legues...). A partir de la versió 1.7
aquests paràmetres es controlen des de la funcionalitat dels
rols.