Els llocs Moodle comparteixen una estructura similar basada en “blocs” que tenen continguts diferents. Aquests blocs es poden canviar de lloc, de manera que podem adaptar l’aparença a les nostres necessitats. En essència, però, a la pàgina d’inici (o “portal”) d’un lloc Moodle podem distingir:
La capçalera es pot personalitzar amb una imatge pròpia i el peu de pàgina mostra el logo de Moodle amb un enllaç directe a moodle.org.
Des del portal de Moodle podeu accedir als cursos que contingui. Cada curs té un espai propi, una aula virtual dins la qual professorat i alumnat interaccionen de manera no presencial amb un objectiu: l’aprenentatge dels objectius didàctics.
Els cursos, però, poden tenir també altres finalitats, per exemple ser llocs de trobada i coordinació d’equips de treball (equips docents, coordinació de tutories, projectes internacionals...).
La imatge següent mostra un lloc Moodle amb dos cursos i també l’aspecte d’un d’ells, al qual podeu accedir, si hi esteu inscrits, clicant directament sobre el nom:
En llocs Moodle grans se solen agrupar els diferents cursos en Categories per tal de millorar-ne la gestió. Per exemple, es poden agrupar els cursos de química, català, matemàtiques, anglès, etc. de segon de batxillerat sota la Categoria Batxillerat 2 de manera que, quan arriba juny i s’acaba el segon curs però no la resta de nivells, l’administrador del lloc pot ocultar aquesta categoria de cursos i, automàticament, només restaran visibles els cursos de primer de batxillerat, CF i ESO.
Els usuaris d’un lloc Moodle, és a dir, les persones que s’han identificat amb un nom d’usuari i una contrasenya, poden tenir diferents perfils, cosa que a la pràctica es tradueix en el fet de tenir permisos o no per fer accions diverses.
Els perfils principals que hi ha són:
A més d’aquests perfils hi ha també el de visitant, que pot veure el portal del lloc i accedir als cursos que permeten l’accés de visitants. Dins els cursos pot consultar els recursos i algunes activitats, però no queda registre de les accions que fa ni obté qualificacions ni retroaccions per part del professorat.
A partir de la versió 1.7, Moodle ha incorporat una nova funcionalitat, els rols, de manera que es poden definir rols personalitzats i atorgar d’una manera individualitzada els permisos que cada rol té. Teniu més informació sobre els rols a la Pràctica 7 del Mòdul 4.
Visitem llocs Moodle
Visiteu llocs Moodle i fixeu-vos en el contingut dels blocs centrals i la diversitat de blocs laterals que hi ha. Trobareu llocs Moodle per visitar a Moodle Sites. Us proposem també alguns portals virtuals de centres educatius:
Entreu als cursos com a visitants
Els llocs Moodle anteriors tenen diversos cursos, alguns amb accés restringit als usuaris identificats i inscrits i d’altres d’oberts a visitants. Proveu d’entrar als diferents cursos (com a visitants) i exploreu els aspectes comuns i les diferències que presenten. Veureu que molts dels cursos semblen poc estructurats causa del fet que encara estan en construcció.
Entreu també al curs “Conèixer Moodle del lloc XTECMoodle: a més d’explorar-ne l’estructura, podeu consultar els recursos i les activitats que conté. Si voleu participar en els fòrums o fer les activitats que s’hi proposen, us haureu de crear un compte d’usuari i inscriure-us al curs, de la mateixa manera que heu fet a la pràctica 2.