D200: Estratègies TIC per a l'ESO

Mòdul 5: Escoles en Xarxa

Pràctica 2

El centre té un bloc. Què en fem? Guia de primers passos

Ara que ja sou membres de la comunitat d’Escoles en Xarxa, ha arribat l’hora de concretar-hi la vostra actuació i fer-hi els primers passos.

Una veu del centre

Els blocs es plantegen com el resultat d’una acció conjunta: la del professorat que els coordina i la del seu alumnat. En definitiva, han de reflectir la tasca pedagògica que es du a terme en cada centre educatiu. Per aquesta raó, l’identificador i la clau d’accés es lliuren a un/a professor/a que serà el responsable de l’edició. Cada professor/a ha de decidir quin ús es fa d’aquesta clau. Hi ha diferents opcions:

  1. Ser-ne l’únic/a marmessor/a.
  2. Compartir-la amb un/a secretari/ària de l’equip de redacció (alumnat).
  3. Compartir-la amb tot l’equip d’edició.

En qualsevol cas, no deixa de ser una clau d’accés privilegiada. Convé de transmetre aquesta idea a totes les persones que en siguin dipositàries així com la responsabilitat que se’n deriva.

Abans de procedir a l’edició i la publicació en línia, és una bona idea i molt pròpia del context educatiu elaborar una mena de codi deontològic en forma de decàleg, escrit i consensuat per l’equip de redacció. És una pràctica també aconsellable per a les intervencions en fòrums. Un exemple.

Com ja ha estat dit, cadascú pot pensar els objectius i els temes del bloc del seu centre. Escoles en Xarxa només posa dues condicions genèriques:

  1. que els blocs siguin escrits en català
  2. que el que s’hi publiqui sigui el resultat d’una actuació pedagògica.

Tret d’aquestes dues condicions, el bloc és ben vostre. Així, doncs, hi podeu intervenir des de qualsevol àrea curricular, amb alumnat de qualsevol nivell de l’ESO, per transmetre informacions, per compartir dubtes i aficions, per fer saber opinions, per crear, per divulgar el que heu creat, per donar visibilitat als nouvinguts i nouvingudes...

...que tot està per fer i tot és possible (Miquel Martí i Pol)
(com a la cova d’Ulisses)
per a entrar-hi
calen un front humil sota la llinda i un salt.
(Carles Riba)

La vostra participació en aquest projecte pot plantejar-se

  1. amb un determinat grup d’una matèria concreta que s’expressi en català, ja ho hem dit, qualsevol: matemàtiques, ciències experimentals, educació visual i plàstica, música, llengua, ciències socials... i des de qualsevol modalitat (crèdits comuns, variables, activitat fora de l’horari lectiu...);
  2. mitjançant una redacció que coordini aportacions de diferents grups del centre. Aquesta opció potenciar la implicació transversal del centre. Una bona estratègia per fer-la efectiva és la participació a través de corresponsalies (= representants de tots els nivells del centre) i un equip de redacció central en un grup de crèdit variable o comú que garanteixi la continuïtat del projecte al llarg d’un curs. Noteu que aquesta proposta tendeix a procurar la continuïtat entre cursos acadèmics i el compromís del centre.

Vosaltres mateixos, i en funció del grau d’implicació del centre, decidiu quant a l’ús educatiu que en voleu fer i el plantejament didàctic que us agradaria donar-li. Si necessiteu ajuda per prendre la decisió, recordeu tot el que se n’ha dit al mòdul 1 d'aquest curs quant a la tipologia de blocs.

Primers passos

Un cop heu pensat el tipus d’organització que més us convé, una bona manera de començar és planificar la feina a fer des de i amb el bloc del vostre centre i amb el vostre alumnat.

En aquest punt, és important que programeu la feina en funció de les infraestructures de comunicació en línia de què disposeu de forma habitual o ocasional.

És del tot desaconsellable plantejar la participació de l’alumnat a Escoles en Xarxa partint de la premissa que ha de tenir accés individual i constant a un ordinador. L’accés a un ordinador en línia es pot fer emprant el canó de projecció pel que fa a la lectura de textos d’altres centres o a la correcció dels textos de producció pròpia dels quals es vulgui comentar i consensuar el contingut de manera col·legiada, per exemple. Per a tasques de publicació, es poden establir torns per a la introducció de comentaris o delegar en un subequip de la redacció la tasca de publicació d’originals.

Així mateix, cal tenir en compte que la participació a Escoles en Xarxa no és un curs, sinó un mitjà de què disposeu per fer la vostra tasca educativa amb més eficiència i millorar-ne els resultats. Per tant, la idea és que us faciliti un suport puntual i efectiu als objectius didàctics o pedagògics que us hàgiu proposat per realitzar la vostra feina habitual. Escoles en Xarxa hi aporta valors afegits (inserció en una comunitat escolar més àmplia, fàcil edició i publicació a Internet...), però el valor neuràlgic l’hi heu de posar vosaltres i no és cap altre que la vostra activitat educativa.

Per al professorat de ciències, pot esdevenir un recurs per mostrar alguns aspectes puntuals de l’activitat investigadora de l'alumnat, per plantejar dubtes, desenvolupar argumentacions mediambientals mitjançant el comentari de notícies, per mostrar activitats en què s’ha pres part i, eventualment, demanar col·laboració...

En canvi, per al professorat de llengua, poden ser un espai de creació literària o d’extracció d’exemples vius i en veus adolescents de la diversitat i la riquesa del català.

I tampoc no podem negligir la capacitat per donar visibilitat a nouvinguts i nouvingudes perquè ens narrin en primera persona l’aventura dels supervivents del tercer món al segle XXI.

I què me’n dieu de les tutories? Feu llegir al vostre alumnat notícies generades ací i allà per col·legues seus. Veureu com s’alça la veu de les seves inquietuds. Res de millor per detectar què els amoïna o com creuen que cal resoldre determinats problemes: la separació dels pares, el pirateig (o no) informàtic, la importància de certs personatges a les aules o la relació amb el professorat.

Un cop tingueu clar quina utilitat voleu donar a Escoles en Xarxa dintre de la vostra proposta didàctica, la podeu programar.

Activitat Lloc de realització Procediment
Lectura i selecció d’informació Aula d’informàtica Treball en grups de dos i emmagatzemament de la informació
Exposició oral d’entrades seleccionades Aula habitual del curs amb canó de projecció Exposició amb suport de presentació electrònica i debat
Redacció de comentaris o d’entrades Deures a fer a casa Lliurament al professor/a o l’equip de redacció per correu electrònic del document
Publicació dels resultats al blocAula d’informàtica / Aula habitual Accés al bloc i edició per part del grup autor o de la redacció (segons hàgiu optat en pensar l’estructura organitzativa)

El conjunt de la feina programada s’ha de presentar a l’alumnat. Des d'aquest enllaç, podeu accedir a un exemple de presentació inicial de la tasca a desenvolupar.

'Coneixe'ns'

Un cop heu sol·licitat l’ingrés a Escoles en Xarxa, us han respost amb un missatge de benvinguda i unes mínimes instruccions inicials. Entre aquestes destaca la recomanació que comenceu per emplenar l’apartat ‘Coneixe’ns’.

Per fer-ho cal que:

  1. complimenteu un formulari amb les dades del centre (foto inclosa) i el nom amb què voleu batejar el vostre bloc;
  2. escriviu un breu text explicatiu explicant les raons de la tria del títol. És bo de consensuar tant el títol com el text amb el vostre grup-classe o amb representants de la comunitat escolar.

Per complimentar el formulari, cal que

  1. us connecteu amb l’identificador i la contrasenya del vostre centre (sabreu que esteu connectats perquè us apareixerà el nom del vostre centre en vermell a la part superior de la columna de la dreta, just a sota del logo del Diari de l’Escola);
  2. cliqueu a sobre de l’opció del menú que apareix sota el nom en vermell del vostre centre Editar el qui som;
  3. a la nova pantalla hi veureu un quadre d’edició amb dues pestanyes a la part superior: Visualitzeu | Editeu, heu de fer clic a sobre de la pestanya Editeu;
  4. us haurà aparegut un nou quadre d’edició amb tres pestanyes a la part superior: Dades del compte, Dades de l’escola, Miscel·lània; per defecte se us mostra la pantalla que permet introduir les Dades del compte; comenceu per posar-hi una foto del centre (atenció a les mides: la imatge han de ser de 250×180 i la mida del fitxer no pot superar els 50 kB) i la signatura que voleu que aparegui als comentaris que feu a d’altres blocs, feu clic a la pastilla Envieu;
  5. clicant a la pestanya Dades de l’escola, podreu introduir el títol del bloc (per defecte hi pareix el nom del centre, però vosaltres el podeu canviar) i les dades del centre, en acabar, no us oblideu de fer clic a la pastilla Envieu;
  6. clicant a la pestanya Miscel·lània, accedireu a l’espai d’edició de la breu explicació sobre el perquè del títol escollit (en acabar, no us oblideu de fer clic a la pastilla Envieu).

Un parell d’exemples de presentació del bloc: