Enrera
Mòdul 7
Discapacitat motriu i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  CREACIÓ D'UNA ACTIVITAT amb el TocaToca
   
Pràctica
En aquesta pràctica cal crear una activitat del TocaToca que consisteixi en uns exercicis per treballar el concepte i la grafia dels números de l’1 al 3:

 

  • El programa ha de presentar una imatge, estímul, que tingui entre 1 i 3 elements.
  • L’acció de l’alumne/a ha de ser prémer la tecla corresponent a aquesta quantitat: 1, 2 o 3.
  • La reacció del programa ha de consistir a presentar una imatge amb la xifra en gran i el so corresponent a aquest número si la resposta és correcta, i una pantalla vermella si la resposta és incorrecta.

 

   
Fitxers que utilitzarem

 

A la carpeta numeros1-3 trobareu diferents arxius per a la realització d'aquesta activitat (d133 | d133m7 | fitxers | numeros1-3):

  • Dibuixos, en format GIF, que representen les diferents quantitats a treballar:

    • 1: 1avio.gif, 1dau.gif, 1papallona.gif, 1peix.gif
    • 2: 2avio.gif, 2dau.gif, 2papallona.gif, 2peix.gif
    • 3: 3avio.gif, 3dau.gif, 3papallona.gif, 3peix.gif

     

  • Dibuixos, en format GIF, que representen les diferents xifres:

    • 1: 1.gif
    • 2: 2.gif
    • 3: 3.gif

     

  • Fitxers de so, en format WAV, amb el so de cada número :

    • 1: 1.wav
    • 2: 2.wav
    • 3: 3.wav

Copieu la carpeta numeros1-3 i enganxeu-la dins la carpeta C:\prog_educ\TOCATOCA.

   
   
 
Planificació del primer ítem
 
  Comenceu pel número 1. Es pretén que cada vegada que aparegui una imatge amb un element (estímul), el nen hagi de prémer la tecla 1 (acció) i, quan ho faci bé, surti la xifra 1 en gran, acompanyada del seu nom en veu (reacció: si bé); o una pantalla vermella, si ho fa malament (reacció: si malament).
   
   
Primer estímul
   
 

Comenceu, doncs, pel primer estímul. Cal considerar que, en aquest cas, l’estímul pot ser qualsevol dels quatre fitxers següents:1avio, 1dau, 1papallona, 1peix.

  • Obriu el TocaToca anant a Inici | Programes | Toca Toca |Toca Toca

toca toca

  • Aneu a Crear Nou Exercici. Tot seguit s’obre una finestra per anomenar l’activitat i especificar el directori en què es desarà.

  • Entreu a la carpeta numeros 1-3, i escriviu-li el nom: num1-3. Deseu-ho.


carpeta números 1-3

 

Tingueu en compte que aquesta carpeta amb aquest aplicatiu l'haureu de lliurar com a exercici final d'aquest mòdul.

  • Seleccioneu la pestanya Estímuls. En aquesta pantalla s’introdueixen els estímuls corresponents a aquest primer ítem.

pestanya estímuls

  • Obriu la pantalla Planificar TocaToca per determinar quin tipus d’estímul s’ha de presentar: una ordre, un fitxer, un canvi de color de pantalla, unes paraules...

llista d'estimuls

  • Poseu-hi els diferents fitxers: 1avio.gif, 1dau.gif, 1papallona.gif, 2peix.gif:

  • Seleccioneu la primera casella. Aneu a Fitxers. Seleccioneu el fitxer 1avio.gif de la carpeta numeros1-3. Seleccioneu la casella de sota i inseriu-hi el fitxer 1dau.gif. Repetiu-ho fins a tenir inserits els quatre primers estímuls:

llista d'estímuls

   
   
   
Primera acció
   
 
  • Cliqueu la pestanya corresponent a Accions. Seleccioneu la primera casella i, a la finestra que s’obre, seleccioneu Teclat. Amb això pretenem que l’alumne/a realitzi l’acció amb el teclat de prémer la tecla 1.

planificar accions

  • S’obrirà la finestra Accions del Teclat.

accions de teclat

  • Teclegeu el número 1 a la finestreta remarcada a la imatge i Accepteu (botó 2 de la imatge). Finalment accepteu amb l'Acceptar general de la finestra d'Accions de teclat.
   
   
Primeres reaccions
   
   
  • Si bé
 

Es tracta de definir la resposta de l’ordinador quan l’acció de l’alumne/a és la correcta

 

 

    • Cliqueu la pestanya corresponent a les Reaccions |Si be. Seleccioneu la primera casella i obriu la carpeta numeros1-3. Seleccioneu el fitxer 1.gif.
   
 

llista de reaccions

triar fitxer

 

   
 

Es pretén que aquesta xifra vagi acompanyada del so “un” del fitxer 1.wav.

   
 
    • Seleccioneu la casella del costat. Aneu a Fitxers i, en el desplegable, especifiqueu fitxer de so. Tot seguit busqueu i seleccioneu el fitxer 1.wav.
 
 
llista de reaccions
   
 
triar fitxer
 
 

    Recordeu que convé anar  desant el treball realitzat a mesura que es treballi:

    • Sortiu de la planificació: cliqueu sobre la X del requadre de dalt de tot a la dreta.

    • Deseu l’aplicació: Aneu a Opcions | Fitxers | Desar i escolliu la carpeta de treball num1-3.

    • Si després de sortir del TocaToca torneu a entrar, caldrà que aneu a Carregar Exercici a la carpeta números 1-3 i obriu el fitxer num1-3. Un cop obert, heu de tornar a recuperar les opcions de planificació anant a menú Opcions | Planifica.

   
  • Si malament
 

Es tracta de definir la resposta de l'ordinador quan l'acció de l'alumne/a no és la correcta. A vegades no cal programar-ho, però en aquest cas s’explicarà per practicar una mica més les diferents possibilitats del programa. Es pretén que si l’alumne no prem la tecla 1, la pantalla s’acoloreixi de vermell.

   
 
    • Cliqueu la pestanya corresponent a les Reaccions | Si malament. Seleccioneu la primera casella. Obriu la carpeta de Colors. Seleccioneu el color vermell.
   
 
llista de reaccions si malament
   
 
paleta de colors
   
   
Els següents ítems
   
  Seguint els passos explicats, programeu els Estímuls, les Accions i les Reaccions per als números 2 i 3. Els estímuls, accions i reaccions del número 1 corresponien a l’ítem 1. Ara caldrà afegir un nou ítem, per introduir-hi els estímuls, accions i reaccions del número 2, i un tercer ítem per introduir-hi els estímuls, accions i reaccions del número 3. Per realitzar-ho:
   
 
  • Aneu al botó Afegir i, automàticament, es crea un segon ítem. Comproveu-ho amb el requadre petit on ja no hi ha un 1, sinó un 2. Amb la barra de desplaçament de sota podeu navegar pels diferents ítems creats. Desplaceu-la a l’esquerra i veureu que heu anat a l’ítem 1. Torneu a desplaçar la barra a la dreta per tornar a l’ítem 2.
 

canviar d'ítem

  • Per al segon ítem seguiu els mateixos passos, però utilitzant les imatges, xifres, tecles i sons corresponents als diferents estímuls, accions i reaccions per al  número 2.

  • Afegiu el tercer ítem. Seguiu els mateixos passos, però utilitzant les imatges, xifres, tecles i sons corresponents als diferents estímuls, accions i reaccions per al número 3.

 

   
Comprovació del seu funcionament
   
 
  • Sortiu de la planificació: cliqueu sobre la X del requadre de dalt de tot a la dreta.

  • Deseu l’aplicació: Aneu a Opcions | Fitxers | Desar.

  • Engegueu l’aplicació:  Aneu a Opcions | Engegar.

   
El menú general
   
 

El menú General permet modificar alguns valors que, durant l’execució de l’activitat, no es desenvolupen prou bé: temps de presentació en pantalla dels estímuls, temps per donar les respostes, les reaccions...

  • Seleccioneu Opcions | Planifica i premeu sobre el menú General

planificació Toca toca

Canvieu algun d’aquests paràmetres i comproveu-ne el funcionament.

   
   
Modificacions   
   
 

Per fer modificacions d’una activitat, cal:

  • Carregar l’activitat a modificar: Opcions | Fitxers | Obre i carregar el fitxer corresponent.
  • Seleccionar Opcions | Planifica i el menú corresponent (Estímuls, Accions, Reaccions); modificar allò que calgui, així com suprimir o afegir accions. Recordeu que tenim diferents ítems, i cal anar a buscar el que realment interessa modificar.

Aquestes instruccions permeten modificar qualsevol de les activitats del TocaToca.

Un darrer advertiment: tingueu en compte que no hem vist totes les possibilitats d’aquest programa. Vigileu amb els canvis.

   
   
   
 
Amunt