|
CREACIÓ
D'UNA ACTIVITAT amb el TocaToca |
|
|
|
En aquesta pràctica cal crear una
activitat del TocaToca que consisteixi en uns exercicis per treballar
el concepte i la grafia dels números de l’1 al 3: |
|
- El programa ha de presentar una imatge, estímul, que tingui entre
1 i 3 elements.
- L’acció de l’alumne/a ha de ser prémer la tecla corresponent
a aquesta quantitat: 1, 2 o 3.
- La reacció del programa ha de consistir a presentar una imatge
amb la xifra en gran i el so corresponent a aquest número si la resposta
és correcta, i una pantalla vermella si la resposta és incorrecta.
|
|
|
|
Fitxers que utilitzarem |
|
A la carpeta numeros1-3 trobareu diferents arxius
per a la realització d'aquesta activitat (d133
| d133m7 | fitxers | numeros1-3):
-
Dibuixos, en format GIF, que representen les diferents quantitats
a treballar:
- 1: 1avio.gif, 1dau.gif, 1papallona.gif, 1peix.gif
- 2: 2avio.gif, 2dau.gif, 2papallona.gif, 2peix.gif
- 3: 3avio.gif, 3dau.gif, 3papallona.gif, 3peix.gif
-
Dibuixos, en format GIF, que representen les diferents xifres:
- 1: 1.gif
- 2: 2.gif
- 3: 3.gif
-
Fitxers de so, en format WAV, amb el so de cada número :
- 1: 1.wav
- 2: 2.wav
- 3: 3.wav
Copieu la carpeta numeros1-3 i enganxeu-la dins la
carpeta C:\prog_educ\TOCATOCA.
|
|
|
|
|
|
|
|
Planificació del primer
ítem |
|
|
|
Comenceu pel número 1. Es pretén que cada vegada
que aparegui una imatge amb un element (estímul), el nen hagi de prémer
la tecla 1 (acció) i, quan ho faci bé, surti la xifra 1 en gran,
acompanyada del seu nom en veu (reacció: si bé); o una pantalla vermella,
si ho fa malament (reacció: si malament). |
|
|
|
|
|
Primer estímul |
|
|
|
Comenceu, doncs, pel primer estímul. Cal considerar que, en aquest
cas, l’estímul pot ser qualsevol dels quatre fitxers següents:1avio,
1dau, 1papallona, 1peix.
- Obriu el TocaToca anant a Inici | Programes | Toca Toca
|Toca Toca

-
Aneu a Crear Nou Exercici. Tot seguit s’obre una finestra
per anomenar l’activitat i especificar el directori en què es desarà.
-
Entreu a la carpeta numeros 1-3, i escriviu-li el nom: num1-3.
Deseu-ho.

Tingueu en compte que aquesta carpeta amb aquest aplicatiu l'haureu
de lliurar com a exercici final d'aquest mòdul.
- Seleccioneu la pestanya Estímuls. En aquesta pantalla s’introdueixen
els estímuls corresponents a aquest primer ítem.

- Obriu la pantalla Planificar TocaToca per determinar quin
tipus d’estímul s’ha de presentar: una ordre, un fitxer, un canvi de
color de pantalla, unes paraules...

-
Poseu-hi els diferents fitxers: 1avio.gif, 1dau.gif, 1papallona.gif,
2peix.gif:
-
Seleccioneu la primera casella. Aneu a Fitxers. Seleccioneu
el fitxer 1avio.gif de la carpeta numeros1-3. Seleccioneu
la casella de sota i inseriu-hi el fitxer 1dau.gif. Repetiu-ho
fins a tenir inserits els quatre primers estímuls:

|
|
|
|
|
|
|
|
Primera acció |
|
|
|
- Cliqueu la pestanya corresponent a Accions. Seleccioneu la
primera casella i, a la finestra que s’obre, seleccioneu Teclat.
Amb això pretenem que l’alumne/a realitzi l’acció amb el teclat de prémer
la tecla 1.

- S’obrirà la finestra Accions del Teclat.

- Teclegeu el número 1 a la finestreta remarcada a la imatge i Accepteu
(botó 2 de la imatge). Finalment accepteu amb l'Acceptar general
de la finestra d'Accions de teclat.
|
|
|
|
|
|
Primeres reaccions |
|
|
|
|
|
|
|
Es tracta de definir la resposta de l’ordinador quan l’acció de l’alumne/a
és la correcta
|
|
- Cliqueu la pestanya corresponent a les Reaccions |Si be.
Seleccioneu la primera casella i obriu la carpeta numeros1-3.
Seleccioneu el fitxer 1.gif.
|
|
|
|
|
|
|
|
Es pretén que aquesta xifra vagi acompanyada del so “un” del
fitxer 1.wav.
|
|
|
|
- Seleccioneu la casella del costat. Aneu a Fitxers i, en el
desplegable, especifiqueu fitxer de so. Tot seguit busqueu
i seleccioneu el fitxer 1.wav.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Es tracta de definir la resposta de l'ordinador quan l'acció de l'alumne/a
no és la correcta. A vegades no cal programar-ho, però en aquest cas
s’explicarà per practicar una mica més les diferents possibilitats del
programa. Es pretén que si l’alumne no prem la tecla 1, la pantalla
s’acoloreixi de vermell.
|
|
|
|
- Cliqueu la pestanya corresponent a les Reaccions | Si malament.
Seleccioneu la primera casella. Obriu la carpeta de Colors.
Seleccioneu el color vermell.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Els següents ítems |
|
|
|
Seguint els passos explicats, programeu els Estímuls,
les Accions i les Reaccions per als números 2 i 3. Els estímuls,
accions i reaccions del número 1 corresponien a l’ítem 1. Ara caldrà afegir
un nou ítem, per introduir-hi els estímuls, accions i reaccions del número
2, i un tercer ítem per introduir-hi els estímuls, accions i reaccions del
número 3. Per realitzar-ho: |
|
|
|
- Aneu al botó Afegir i, automàticament, es crea un segon
ítem. Comproveu-ho amb el requadre petit on ja no hi ha un 1, sinó
un 2. Amb la barra de desplaçament de sota podeu navegar pels diferents
ítems creats. Desplaceu-la a l’esquerra i veureu que heu anat a l’ítem
1. Torneu a desplaçar la barra a la dreta per tornar a l’ítem 2.
|
|

-
Per al segon ítem seguiu els mateixos passos, però utilitzant les
imatges, xifres, tecles i sons corresponents als diferents estímuls,
accions i reaccions per al número 2.
-
Afegiu el tercer ítem. Seguiu els mateixos passos, però utilitzant
les imatges, xifres, tecles i sons corresponents als diferents estímuls,
accions i reaccions per al número 3.
|
|
|
|
Comprovació del seu funcionament |
|
|
|
-
Sortiu de la planificació: cliqueu sobre la X del requadre
de dalt de tot a la dreta.
-
Deseu l’aplicació: Aneu a Opcions | Fitxers | Desar.
-
Engegueu l’aplicació: Aneu a Opcions | Engegar.
|
|
|
|
El menú general |
|
|
|
El menú General permet modificar alguns valors que,
durant l’execució de l’activitat, no es desenvolupen prou bé: temps de
presentació en pantalla dels estímuls, temps per donar les respostes,
les reaccions...
- Seleccioneu Opcions | Planifica i premeu sobre el menú General

Canvieu algun d’aquests paràmetres i comproveu-ne el funcionament.
|
|
|
|
|
|
Modificacions |
|
|
|
Per fer modificacions d’una activitat, cal:
- Carregar l’activitat a modificar: Opcions | Fitxers | Obre
i carregar el fitxer corresponent.
- Seleccionar Opcions | Planifica i el menú corresponent (Estímuls,
Accions, Reaccions); modificar allò que calgui, així com
suprimir o afegir accions. Recordeu que tenim diferents ítems, i cal
anar a buscar el que realment interessa modificar.
Aquestes instruccions permeten modificar qualsevol de les activitats
del TocaToca.
Un darrer advertiment: tingueu en compte que no hem vist totes les possibilitats
d’aquest programa. Vigileu amb els canvis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|