| |
ACCIÓ-REACCIÓ:
El TocaToca |
| |
|
|
|
El TocaToca és un programa d'acció-reacció,
però, a diferència d'altres programes, no té un contingut propi. El professional pot
planificar les accions que valori necessàries utilitzant, com a reacció,
fotos, sons o dibuixos que siguin d'interès per als seus i les seves alumnes. |
| |
Per a l’alumnat, el programa té una interacció molt simple: en realitzar
una de les accions previstes, l’ordinador reacciona presentant imatges,
so o animacions. Aquestes accions que ha de fer l’alumnat es poden configurar
segons diferents perifèrics:
- Ratolí
- Teclat
- Joystick
- Catifa màgica
- Webcam (ull de color)
- So
El TocaToca permet l’exercitació amb l’ordinador a nivells molt elementals,
així com exercicis de coordinació més avançats. Les respostes abasten
aspectes perceptius (atenció, percepció, observació),
aspectes motrius (acció, precisió i rapidesa del gest) i aspectes cognitius
(discriminació, memòria, presa de decisions, lectura...).
|
| |
|
| |
|
|
|
Instal·lació del TocaToca |
| |
|
| |
El programa es pot baixar d'Internet, des de
la pàgina de l’autor, Joaquim Fonoll. Com en d’altres casos és millor així,
ja que a més d’haver-hi l’última versió, també hi ha diferents aplicacions
del programa. |
|
|
|
| |
Obriu el navegador d'Internet i accediu a l'adreça http://www.xtec.cat/~jfonoll.
Premeu la icona del Toca Toca a la columna de l'esquerra i aleshores s'obrirà
la pàgina del programa dins la mateixa finestra.

Feu primer totes les instal·lacions des d’aquesta pàgina. Després se n’explicarà
el funcionament:
1. Instal·lació del programa TocaToca
Feu un doble clic al fitxer toca211.exe i deseu-lo a l’ordinador.
Un cop desat, executeu-lo per iniciar la instal·lació del programa.
2. Instal·lació de la Demo TocaToca
Una vegada instal·lat el programa, cliqueu l'hipervincle Demo TocaToca
per descarregar el fitxer demo_tocatoca.exe i després executeu-lo
per iniciar-ne la instal·lació. Amb aquesta demo es podran veure les possibilitats
del programa.
3. Instal·lació de diferents activitats
Aneu a l’apartat d’Activitats. Descarregueu i instal·leu l’activitat
Nombres, ja que després s’ensenyarà a confeccionar-ne una de característiques
similars. Si cliqueu directament sobre la icona del disquet que hi ha
a l’esquerra de l’hipervincle Nombres, l'aplicació es pot descarregar directament. Obriu l’hipervincle que donarà pas a una finestra on hi ha
una petita explicació de l’activitat.
Cliqueu l’hipervincle Nombres:

|
|
|
|
| |
-
Feu un doble clic a la icona del disquet, descarregueu-lo i instal·leu-ne
l’aplicació.
-
Seguiu el mateix procediment per veure les característiques de les
diferents aplicacions i instal·leu les que us semblin més del vostre
interès per observar-ne després el funcionament.
|
|
|
|
| |
|
|
|
La demo del TocaToca |
| |
|
| |
1. Demo TocaToca
La Demo del TocaToca són unes activitats d'exemple que permeten veure
les possibilitats del programa, sobretot les novetats d'aquesta darrera
versió.
- Seleccioneu Inici | Programes | Toca Toca | Demo.
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
-
Obriu les diferents activitats i comproveu-ne el funcionament. Per
sortir de l’activitat cal prémer la tecla ESC; aleshores, s’obre una
pantalla negre amb una barra de menú. Tanqueu del tot el programa
TocaToca anant a Fitxer | Sortir. Fixeu-vos que són activitats
de diferents nivells: des de prémer una sola tecla fins a escriure
una paraula dictada:
-
Exploració teclat: en prémer una tecla d’una lletra,
s’escriu en pantalla i i s’escolta el nom de la lletra.
-
Una lletra: quan apareix la imatge d’un
animal a la pantalla, cal prémer la tecla corresponent a una
lletra del nom de l’animal.
-
Dictat: el programa dicta paraules i cal escriure-les.
Són noms d’animals. Si s’escriuen bé, surt l’animal en qüestió.
-
Dictat de paraules: el programa pronuncia el nom d'un
animal i cal discriminar-ne l’escriptura entre d’altres paraules.
-
Dictat de formes: la pantalla presenta imatges de diferents
animals. En surt un de nou al centre i cal trobar-ne un d'igual.
-
Exploració del ratolí: la pantalla presenta imatges
de diferents animals. Si s’hi clica a sobre, apareix una nova
imatge, més gran, de l’animal, amb el seu nom escrit i s’escolta
per veu.
2. Demo TocaToca So
Aquesta versió del TocaToca serveix per treballar amb el so. Per treballar
amb la demo, cal disposar de micròfon, altaveus i haver configurat
el so tal com s’ha explicat a la pràctica sobre veu digitalitzada (mòdul4,
pràctica2: d133m4p2).
- Aneu a Inici | Programes | Toca Toca | Demo so.
|
| |
|
| |
|
| |
|
|
|
Activitats TocaToca |
| |
|
| |
- Vegeu, ara, el funcionament de l’activitat Números. Per executar
aquestes activitats cal anar a Inici | Programes | Toca Toca | Numer.
|
| |
|
| |
- Ara podeu anar obrint les altres aplicacions i veure'n el funcionament.
|
| |
|
| |
|
|
|
A continuació reproduïm
l'explicació de les diferents aplicacions extreta del material
del 2n SATI de NEE del curs 2003-04: |
| |
|
| |
1. Aparellar fotos
Activitat d'observació i discriminació de formes i figures
a partir de fotografies d'animals, cares, objectes quotidians i altres
de menys comuns.
Des d'un menú es pot accedir a quinze activitats programades
per treballar en períodes d'un minut per activitat. A cada activitat es
mostra una fotografia al centre durant un cert temps, i cal clicar amb
el ratolí alguna de les imatges del voltant.
És important ajustar el temps a les característiques de
cada noi o noia. Això es pot fer prement Esc per accedir al menú i seleccionant
Opcions | Planificar | General.
Per la seva simplicitat es pot utilitzar amb infants, però
pel fet d'haver-hi fotografies, també pot ser d'interès per un alumnat
més gran.

2. Activitats amb el teclat
Diles, Fotos al teclat, Fruites nom i fotos,
Animals nom i fotos són un conjunt d'exercicis
per a la iniciació en la lectoescriptura i, alhora, permeten la familiarització
amb el teclat.
La major part d'aquests exercicis utilitzen un vocabulari
familiar i fotografies que poden ser adients per a infants adolescents
o adults.
Aquests paquets tenen algunes d'aquestes activitats:
- Aparellar imatges per familiaritzar-se
amb el vocabulari.
- Explorar el teclat: en prémer les
tecles, es mostren a la pantalla objectes que comencen. Aquesta activitat
ajuda a donar significat a les lletres escrites, ja que s’associen a
noms de paraules familiars.
- Inicials: dictat d'objectes que cal
respondre amb la inicial de la paraula i que, en alguns casos, es mostra
a la pantalla. Amb aquest exercici l'alumnat aprèn a ubicar les
lletres al teclat.
- Escriure: dictat d'objectes en el qual cal
escriure tota la paraula.
- Llegir: cal fer una associació entre
els objectes i les paraules que es mostren a la pantalla.
3. Treball dels colors
Colorins i Colors són dues activitats que treballen
la identificació i la discriminació de colors.
-
Aparellar colors: identificar un
color entre catorze.
-
Identificar: prémer el cursor associat
al color que es mostra a la pantalla.
-
Memoritzar: recordar el color i
prémer el cursor corresponent.
-
Rellotges: associar els colors als
objectes concrets.
4. Les hores i les menjades
Es tracta d'exercicis d'escriptura i familiarització amb
el teclat basats en les activitats de la vida diària, com són el cicle
de les hores i els àpats. En un primer moment hi ha un exercici d'interacció
senzilla, ja sigui prement les hores del rellotge o les inicials dels
menjars. En un segon exercici, cal escriure les activitats lligades a
cada hora o el nom sencer dels menjars.
5. Numeració
Euros, números... són diferents
activitats que treballen la comprensió i l'expressió de quantitats numèriques.
Treballen a un nivell de síntesi, no a un nivell bàsic, amb quantitats barrejades
que arriben més enllà del miler.
L'activitat Números inclou tres exercicis:
-
Aparellar: dictat gràfic de números
que cal aparellar amb els seus iguals.
-
Comprensió oral: dictat amb veu
de quantitats que cal seleccionar amb el ratolí sobre una pantalla
amb les respostes.
-
Comprendre i escriure: dictat amb
veu de quantitats que cal escriure amb el teclat.
A l'activitat Euros es treballa la numeració i el
càlcul amb euros. Inclou tres exercicis:
-
Llegir euros: sumar els valors dels
euros que hi ha a la pantalla i fer clic a les quantitats corresponents.
-
Escriure euros: en aquest cas, la
resposta és per escrit.
6. Altres
Hi altres activitats que no són fàcils de classificar, i
potser serveixen més com a models d'activitat que com a exercicis per
utilitzar directament amb l'alumnat.
-
Fisonomies. Aquesta activitat proposa identificar parts de
la cara per associar-les a un dels dos personatges que hi ha en pantalla.
Inclou dos exercicis, un dels quals amb tots els elements visibles, i un altre
amb treball per a la memòria.
-
Endevina. Activitat d'observació i de lògica amb un mínim
de components verbals. El programa mostra dues pistes gràfiques que
fan referència a un dels objectes que hi ha a la pantalla i que cal
clicar. Per exemple, ales i plomes correspon a ocell,
mentre que ales i escales correspon a avió.
|
| |
|
| |
|
 |
| |
|
| |
|