|
SISTEMES
GRÀFICS DE COMUNICACIÓ |
|
|
|
Al llarg de la història, la humanitat
ha buscat maneres artificials de comunicar-se. Es pretenia dotar-nos de
sistemes que anessin més enllà de la parla i que permetessin
que la comunicació es pogués donar entre persones amb llengües
i/o situacions diferents. Podem pensar en idiomes universals (com l'Esperanto),
en llenguatges de signes (com els utilitzats per les persones no oients),
o en els sistemes de comunicació gràfics, pensats per a persones
que, per un motiu o un altre, no poden comunicar-se mitjançant la
parla. |
|
|
|
Tipus de sistemes gràfics |
|
|
|
Existeixen un gran nombre de sistemes gràfics
de comunicació que podem dividir en: |
|
|
|
Sistemes gràfics
CODIFICATS
|
Conjunt d'icones ben estructurades,
a vegades amb gramàtica pròpia, i amb àmplies
possibilitats expressives. |
Sistemes gràfics
NO CODIFICATS
|
Conjunt d'icones o fotografies
vàlides per a la comunicació d'una persona, però
que no guarden relació entre elles. Així, a vegades,
quan volem donar un suport a la comunicació, cal d'incloure un
vocabulari específic (família de l'usuari, objectes
relacionats amb eals seus interessos...) que no es troba en els sistemes
codificats existents o que no són suficientment clars. Aleshores,
cal recórrer a fotos o dibuixos més concrets. |
|
|
|
|
La majoria dels llenguatges gràfics codificats
són originaris dels països anglosaxons. Al nostre país
se n'utilitzen un nombre força limitat, d'aquests llenguatges. Bàsicament
podem parlar de: |
|
|
|
Bliss
(Bliss, 1965)
|
El sistema
Bliss és un sistema logogràfic, és a dir, utilitza
la semàntica de les paraules per representar els conceptes.
Forma els seus símbols a partir d'un nombre reduït de
símbols. Per realitzar-los utilitza un centenar de formes
bàsiques. És el sistema gràfic amb més
possibilitats expressives dels que existeixen. Requereix realitzar
cursos per aprendre'n la seva gramàtica i les seves
possibilitats expressives. |
Rebus
(Woodcock,
1969)
|
Inicialment creat per
a l'aprenentatge de la llengua escrita en anglès, recentment
ha sofert diverses modificacions fins arribar a ser un sistema codificat
amb força possibilitats tant per a l'elaboració d'ajudes a la comunicació
com per crear materials d'aprenentatge. |
SPC
(Mayer Johnson, 1981)
|
Símbols
Pictogràfics per a la Comunicació. Es tracta
del sistema pictogràfic més utilitzat al món.
Consisteix en dibuixos senzills en el disseny, fàcilment identificables.
|
MIC
(Arnau i Millet, 1999)
|
A Catalunya, s'ha desenvolupat recentment
el sistema MIC -Magatzem d'Icones Catalanes-
amb la finalitat de ser un complement dels altres sistemes gràfics,
ja que es trobaven a faltar símbols lligats a la cultura
catalana. |
|
|
|
|
Vegeu-ne alguns exemples: |
|
|
|
|
CODIFICATS
|
NO CODIFICATS
|
Bliss
|
SPC
|
Rebus
|
MIC
|
JO
|
|
|
|
|
Foto
|
ESCOLA |
|
|
|
|
|
METGE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Relacioneu les caselles que es corresponguin amb els
símbols següents: MIC, SPC, REBUSS, BLISS, NO codificat:
|
|
|
|
|
CODIFICATS
|
NO CODIFICATS
|
Bliss
|
SPC
|
Rebus
|
MIC
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
On es poden trobar els sistemes gràfics? |
|
|
|
El gran inconvenient de la majoria dels
sistemes codificats és que cal adquirir-los per poder tenir-los.
L'avantatge és que, en adquirir-los, es disposa de programes informàtics
que permeten construir no només plafons per a la comunicació,
sinó també tota mena d'eines per a l'aprenentatge. A més,
gràcies als recursos informàtics, es poden imprimir les icones
de la mida més apropiada per a les capacitats visuals i de senyalització
de l'usuari. |
|
|
|
El sistema Bliss |
|
|
|
El sistema Bliss es ven juntament
amb altres sistemes gràfics. Podeu consultar la pàgina http://www.home.istar.ca/~bci/
per ampliar-ne la informació. Hi ha altres pàgines d'interès
sobre el sistema Bliss; per exemple, podem baixar icones del sistema a la
pàgina http://www.blissymbolics.us/dictionary/
|
|
|
|
El sistema SPC |
|
|
|
A la pàgina oficial de l'SPC, http://www.mayer-johnson.com, es pot adquirir aquesta biblioteca d'icones, juntament amb programes informàtics,
per construir plafons de comunicació en paper (BoardMaker)
o per dissenyar comunicadors a partir de l'ordinador (Speaking
Dynamically). Tanmateix, els mateixos programes permeten construir
materials d'aprenentatge. La web del Departament d'Educació també
pot ser d'utilitat perquè conté materials desenvolupats pels
professionals de les escoles de Catalunya. |
|
|
|
El sistema MIC |
|
|
|
En canvi, el sistema MIC és de lliure
distribució. Podeu baixar-vos les icones a l'adreça
http://www.xtec.cat/dnee/mic/index.htm |
|
|
|
El sistema Rebus |
|
|
|
Pel que fa al sistema Rebus, es pot adquirir
la col·lecció d'icones i els programes pedagògics relacionats
amb aquestes icones a la pàgina web de l'empresa Widgit.
El programa més interessant és Escribir
con símbolos. Consulteu les pàgines següents:
http://www.widgit.com/international/spanish/index.htm
http://www.widgit.com/international/spanish/rebus-only.htm
|
|
|
|
Comunicació augmentativa |
|
|
|
També tenim pàgines en què s'hi
recull informació i recursos sobre aquests i altres sistemes:
BIMODAL, BLISS, C.A.R, LSE, MINSPEAK, PECS, PIC, PICSYM, SHAEFFER, SPC...
Un exemple pot ser la página http://www.aumentativa.net/ |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|