|
Introducció
a la discapacitat motriu |
|
|
|
Aquesta pràctica té un caràcter introductori.
Pretén posar de relleu les dificultats més importants amb
què les persones amb discapacitat motriu han d'enfrontar-se en la
seva quotidianitat.
|
|
|
|
Classificació de les discapacitat motrius |
|
|
|
Les discapacitats motrius agrupen les dificultats
en el funcionament de l'aparell motor degudes a problemes en el sistema
nerviós central, o del sistema muscular, o del sistema ossi o de
la interrelació entre ells. Sigui en quina sigui la causa, les persones
amb discapacitat motriu presenten dificultat o impossibilitat de moure una
o diferents parts del cos. |
|
|
|
Les discapacitats motrius es poden classificar de moltes maneres
diferents:
|
|
|
|
Segons
les parts del cos afectades |
Monoplegia / monoparčsia
|
Impossibilitat / dificultat per moure una extremitat.
|
Hemiplegia / hemiparčsia
|
Impossibilitat / dificultat per moure un hemicós
(el dret o l'esquerre).
|
Paraplegia / paraparčsia
|
Impossibilitat / dificultat
per moure les dues extremitats inferiors.
|
Triplegia |
Impossibilitat / dificultat per moure tres extremitats.
|
Tetraplegia
/ tetraparčsia o quadriplegia |
Impossibilitat / dificultat per moure les quatre
extremitats.
|
Diplegia |
Afectació de les quatre extremitats, amb predomini
de les inferiors.
|
Doble
hemiplegia |
Afectació de les quatre extremitats, amb predomini
de les superiors
|
|
|
Segons el moment de
l'adquisició |
Congčnites
|
Apareixen en el naixement.
|
Adquirides
|
S'adquireixen en el transcurs
de la vida.
|
|
|
Segons la durada |
Temporal
|
L'afectació
és transitòria.
|
Permanent
|
L'afectació
és per a tota la vida.
|
|
|
Segons l'evolució
que segueixi |
Degeneratives |
La
discapacitat augmenta amb el temps.
|
Permanent
o no degenerativa |
Les
condicions de la discapacitat no es modifiquen.
|
|
|
Segons l'origen de
la discapacitat |
Origen
en el Sistema Nerviós Central |
Exemples:
la paràlisi cerebral, els traumatismes cranioencefàlics,
els tumors...
|
Origen
medul·lar |
Exemples:
l'espina bífida, la poliomelitis, els traumatismes medul·lars...
|
Origen muscular
|
Exemple:
les miopaties.
|
Origen
osteoarticular |
Exemples:
amputacions, l'artrogriposi, l'osteogènesi imperfecta...
|
|
|
|
|
|
|
Aquestes diferents classificacions són
complementàries. Sovint, les unes matisen les altres.
Les alteracions motrius poden anar acompanyades d'altres
trastorns, com per exemple trastorns sensorials, cognitius, de comunicació
i llenguatge, d'aprenentatge...
|
|
|
|
|
|
Repercussions de la discapacitat motriu
a l'escola |
|
|
|
A grans trets, la discapacitat motriu s'expressa
amb la impossibilitat o la dificultat per realitzar diferents funcions:
|
|
|
|
Funcions
alterades |
-
Els desplaçaments.
-
El control del propi cos (com, per
exemple, la sedestació).
-
La manipulació d'objectes
(camp que té grans repercussions en les activitats de
la vida diària, en el treball, en l'estudi...).
-
La comunicació i el llenguatge.
-
La socialització.
|
|
|
|
|
I, en el marc escolar, les implicacions més
importants de la discapacitat motriu són: |
|
|
|
Implicacions
escolars |
-
El control postural.
-
El desplaçament.
-
Les activitats de la vida diària.
-
La manipulació d'objectes i escriptura.
-
La comunicació oral.
-
La comunicació escrita.
-
Els aspectes cognitius i d'aprenentatge
(des de l'oci a l'aprenentatge reglat).
-
La socialització.
|
|
|
|
|
Abans de continuar, hem d'advertir que cal demanar la col·laboració
d'un fisioterapeuta o un terapeuta ocupacional per decidir quina és
la millor postura per tal que un alumne pugui treballar, quin és
el millor perifèric per a un alumne, com situar aquest perifèric,
etc., ja que calen més coneixements que els abordats en aquest curs
per poder prendre aquests tipus de decisions.
Aprofundir en tots els aspectes supera, de molt, els objectius
d'aquest curs. Per tant, es revisaran les dificultats que
presenta a l'escola l'alumnat amb discapacitat motriu, i que són susceptibles
de ser abordades amb l'ajuda de les TIC. Les resumim tot seguit:
|
|
|
|
Dificultats
d'accés al treball escolar |
-
Lentitud i impossibilitat a l'hora de fer algunes
tasques. Els alumnes amb discapacitat motriu van més
lents que els seus companys i hi ha coses
que no poden fer, tant en relació a les tasques que impliquen l'ús
de les TIC com en les que no. Hi ha casos en què l'ús
de les TIC és l' única manera de poder
arribar a realitzar una funció com, per exemple, accedir
als llibres de text. Les TIC els permet accedir a la informació
evitant desplaçaments, carregar pes, passar els fulls...
-
Imprecisió de moviments.
Als alumnes amb discapacitat motriu els costa més realitzar
les tasques amb component motriu amb la mateixa precisió
que els seus companys, tant en tasques que impliquen l'ús
de les TIC com en les que no. Aquests alumnes tindrien dificultat,
per exemple, a l'hora d'escriure de manera llegible. Però aquesta
dificultat també es pot manifestar quan, en utilitzar l'ordinador, volen portar el punter a una icona de la pantalla
per activar una opció. També els costaria prémer
una tecla un temps determinat, o potser n'activarien vàries
en voler activar-ne una.
-
Manca de força. Alguns
alumnes amb discapacitat motriu no tenen la força necessària a l'hora de mantenir, per exemple, les mans en suspensió
sobre el teclat de l'ordinador sense prémer cap tecla.
-
Poca amplitud de moviments. Alguns
alumnes amb discapacitat motriu no poden realitzar els moviments
amb l'amplitud amb què ho fan els seus companys
-
Dificultats d'accés a l'ordinador:
-
Teclat. Alguns alumnes amb discapacitat
motriu no poden utilitzar un teclat convencional; d'altres,
no poden prémer diferents tecles alhora.
-
Ratolí. Alguns alumnes
amb discapacitat motriu no poden utilitzar el ratolí
convencional; d'altres, no poden fer el doble clic del ratolí.
|
|
|
|
|
Els professionals que treballen amb persones amb
discapacitat poden aprofitar les TIC per ajudar-los a l'hora de
realitzar coses per si sols, o per construir materials que permetin progressar
en els aprenentatges: |
|
|
|
Aplicacions
de les TIC en la discapacitat motriu |
-
Recerca d'informació.
-
Comunicació augmentativa i alternativa:
produir missatges sense interlocutor, missatges amb veu, escriure...
-
Control de l'entorn.
-
Desplaçament.
-
Recursos per elaborar materials i activitats
d'aprenentatge.
-
(...)
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|