Enrera
Mòdul 8a
Utilització de l' Aula de Noves Tecnologies per a la Ciència
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Objectius
   
 

Els objectius d'aquesta pràctica són:

  • Crear cossos: cercles i rectangles. Donar-los velocitat i ancorar-los.
  • Modificar les propietats físiques dels cossos, com la seva massa, l'elasticitat, la velocitat, la situació en l'espai de treball, etc.
  • Canviar l'aparença dels cossos.
  • Introduir text.
  • Col·locar un botó per canviar la resistència de l'aire.
   
Simulació d'una caiguda de quatre boles de porexpan, acer, suro i fusta
   

En aquesta pràctica aprendreu a fer una simulació senzilla: quatre boles de fusta, acer, suro i porexpan respectivament cauen en l'aire. La massa i dimensions són iguals a les que vau utilitzar a l'experiència del mòdul 5, "Caiguda lliure i velocitat límit", amb el sensor de distància del MultiLog.

   
Pràctica Preparació de l'espai de treball
 

 

 

Per començar una simulació, el primer que cal fer és preparar l'espai de treball de manera que la col·locació dels cossos ens resulti com més senzilla millor. Obriu l'Interactive Physic, seleccioneu l'opció del menú Vista | Espacio de trabajo i activeu les caselles que s'observen a la figura.

Podeu desactivar i tornar a activar alguna de les caselles i observar què fan en l'espai de treball.


És interessant observar que les coordenades corresponen a les del ratolí. Si moveu el ratolí per l'espai de treball, observareu com van canviant. A la figura del costat el ratolí està en la posició x = -2,00 m; y = -7,00 m.

 

 

La segona cosa que fareu serà posar les unitats adequades per a la simulació que es vol fer. Seleccioneu l'opció del menú Vista | Números y unidades. En aquest pannell es poden modificar el sistema d'unitats de l'espai de treball. Vosaltres posareu el sistema internacional en radiants o graus (en aquest cas és igual, per fer la nostra simulació). També a l'opció Números seleccionareu l'opció Punto Fijo i amb cinc dígits; això vol dir que utilitzareu la notació normal i amb cinc decimals. L'opció Punto flotante correspon a la notació científica i amb decimals. Podeu canviar entre les dues opcions i observar l'aspecte de la pantalla..


L' Interactive Physics és un programa que simula mons reals. Normalment en l'opció per defecte està activada la gravetat corresponent a la superfície de la Terra (9,80665 m/s2). Ara bé, cal comprovar-ho. Seleccioneu l'opció del menú Mundo | Gravedad i activeu l'opció Vertical, tal com es veu a la figura:

   
Dimensionar l'espai de treball
   
 

La simulació que fareu correspon a una caiguda de quatre boles de diàmetre 2,6 cm (porexpan) i 3 cm (acer, fusta i suro) que cauen des d'una altura d'1,6 m.

Quan s'obre un nou arxiu de l'Interactive Physics amb les unitats que heu posat a Números y unidades, l'altura de la pantalla és d'aproximadament 9 m. A la vostra simulació, cal que la pantalla tingui una altura d'aproximadament 2,4 m. Per fer aquest canvi, cal seleccionar la icona a la barra del menú: cada vegada que es fa un clic sobre l'espai de treball, apropa la imatge en un factor de dos. Amb dos clics serà suficient per dimensionar la pantalla. Posteriorment, feu clic a la icona de la fletxa perquè quedi fixa aquesta dimensió de pantalla.

   
Dibuix dels cossos en l'espai de treball
   
  Situar el terra
   
  Primer guardareu la simulació. Al menú Archivo|Guardar como guardeu el fitxer amb el nom m8a_p2.ip a la carpeta m8a.
   
Cal guardar el treball sovint, ja que el programa es penja, a vegades.
   
 

Ara ja podeu començar a fer la simulació. Primer de tot, amb les barres de desplaçament situeu l'origen del sistema de coordenades a la cantonada de sota i a l'esquerra. Dibuixeu el terra i situeu-lo amb origen al punt (0,0) metres. Per fer-ho, cal fer clic sobre la icona rectangle que hi ha a la barra d'eines; després, a l'espai de treball arrossegueu el ratolí fins a assolir la mida adequada del rectangle. La grandària serà la que ocupa tota l'amplada de l'espai de treball. De totes maneres, podeu canviar la mida i la disposició una vegada dibuixat, de dues maneres:

  • Si us situeu a sobre del rectangle i arrossegueu el ratolí, podreu desplaçar-lo a qualsevol posició. Si amb el rectangle seleccionat us situeu amb el ratolí en una de les cantonades i l'arrossegueu, modificareu la mida del rectangle.
  • L'altra manera és introduir les coordenades a la barra de coordenades. Us proposem que estigui situat com a la figura. Les coordenades del centre de masses de l'objecte són
    x = 1,800 m, y = -0,050 m. L'altura del rectangle és 0,100m, l'amplada 3,600m i l'angle respecte la vertical és 0 rad.

Si ja teniu dibuixat el rectangle, arranqueu la simulació. Observareu que cau, ja que és un cos en un espai amb gravetat. Per evitar-ho, cal ancorar-lo a l'espai de treball. Seleccioneu l'àncora que hi ha a la barra d'eines i feu clic amb el ratolí sobre el centre de masses o sobre qualsevol altra posició; ara ja queda ancorat. Torneu a arrancar la simulació i veureu que no cau.

   
  Situar les quatre boles
   
 

Dibuixareu una rodona seleccionant la icona cercle dins de la barra d'eines. Situeu-vos després de seleccionar-la a l'espai de treball i dibuixeu quatre rodones amb les dimensions següents:

  1. Bola de porexpan   

  2. Bola d'acer            

  3. Bola de suro          

  4. Bola de fusta         
   
  Modificar la precisió de la simulació
   
 

Arranqueu la simulació. Observareu que les boles no xoquen contra el terra, sinó que continuen caient. Això és perquè la freqüència de l'animació és molt baixa (20 marcs/s per defecte), i cap de les posicions de les boles coincideixen amb el terra. Podeu comprovar-ho fent anar la simulació quadre a quadre amb el control de reproducció .
Per solucionar el problema, cal seleccionar l'opció del menú Mundo | Precisión i augmentar la freqüència a 50 /s, de manera que la finestra queda de la següent manera:

        

Torneu a arrancar la simulació i comprovareu que ara sí que xoquen amb el terra.

   
  Canviar l'aparença de les quatre boles i del terra
   
 

Ara canviareu el color a les quatre boles, de manera que tinguin l'aspecte següent:                         

  ,.

Seleccioneu la primera bola (pòrex) i a l'opció del menú Ventanas | Apariencia canvieu-li el color a negre, tant el Relleno com el Marco. Feu el mateix amb les altres tres boles: blau per a l'acer, verd per al suro i marró per a la fusta. Podeu donar un nom a cada bola (Pòrex, Acer, Suro i Fusta, respectivament) a la casella corresponent de la finestra Apariencia. En aquesta pràctica les boles tenen uns nombres dins dels claudàtors com el 3 en el cas de Body[3] per a la bola negra de pòrex, 4 en el cas de Body[4] per a la bola blava d'acer, etc. Aquests nombres poden ser diferents a les vostres simulacions, tot depèn de l'ordre en què s'han creat els diferents cossos. A més, quan s'elimina un cos després de crear-lo, el nombre corresponent ja no s'ocupa per un cos posterior.


Proveu de marcar i desmarcar cadascuna de les caselles i observeu con canvia l'aspecte de la simulació.

Si voleu esborrar les empremtes abans d'arrencar de nou la simulació, cal seleccionar l'opció del menú Mundo | Borrar huellas (Ctrl + E).

Poseu un color marró al terra; cal seleccionar el terra i a la finestra Apariencia canviar-li el color, com heu fet abans amb les boles.
Podeu fer que l'àncora no es vegi: seleccioneu l'àncora i a la finestra Apariencia desmarqueu l'opció Mostrar.

   
Modificar les propietats físiques de les boles
 

El pas següent serà canviar les masses i l'elasticitat de les boles. Per canviar aquestes propietats, cal anar a la finestra Propiedades. Es pot fer de dues maneres:

  • Fent doble clic sobre qualsevol de les boles apareixerà la finestra Propiedades de cadascuna d'elles.
  • Seleccionant cada bola i activant l'opció del menú Ventanas | Propiedades.

Ara estudiareu aquesta finestra.

 

  • x i y són les coordenades del centre de masses de la bola.
  • Vx i Vy són les components de velocitat inicial del cos.
  • VØ és la velocitat angular del seu centre de masses. 
  • massa és la massa del cos.
  • frc. estàt i frc. cinèt. són els coeficients de fregament estàtic i cinètic respectivament. Atès que sempre estan referits a dos cossos que interaccionen, prenen el menor valor del coeficient dels dos cossos que interaccionen.
  • elasticid. correspon al coeficient de restitució que va de 0 (xoc completament inelàstic) a 1 (xoc elàstic). Com en el cas anterior, es refereix a la interacció de dos cossos. Sempre pren el menor valor del coeficient dels dos cossos que interaccionen.
  • carga es refereix a la càrrega elèctrica del cos. Perquè actuï ha d'estar Prendida l'Electrostática al menú Mundo.
  • densidad indica que en Interactive tots els cossos rígids tenen un gruix d'1mm, en qualsevol sistema d'unitats.
  • Per defecte, els objectes són plans i tenen una distribució uniforme de massa. Es pot canviar al menú desplegable de manera que es comportin com un cascarón o amb una esfera (tridimensional).
 

A la finestra Propietats corresponent a cadascuna de les boles canvieu únicament les masses: Pòrex (0,00034 kg); Acer (0,110 kg); Suro (0,005 kg) i Fusta (0,0111 kg).

El pas següent és canviar l'elasticitat. Només cal canviar la del terra. Feu doble clic al terra de manera que aparegui la finestra Propietats. Poseu una elasticitat de zero, de manera que el xoc sigui completament inelàstic, així les boles no reboten. Si voleu, podeu augmentar la massa del terra. Recordeu gravar la simulació, ja que a vegades el programa es penja.

   
Introduir resistència de l'aire
   
 

En les experiències de caiguda del cossos intervé el fregament amb l'aire. El programa Interactive Physics permet introduir dos tipus de forces per la resistència de l'aire.

Activeu l'opció del menú Mundo | Resistencia del aire. Podeu seleccionar entre una resistència de l'aire Regular o Alta; la primera depèn de la velocitat i la segona de la velocitat al quadrat.

Per entendre aquestes expressions de força que apareixen a la finestra de la resistència de l'aire, cal saber que tots els cossos al món de l'Interactive Physics tenen un gruix d'1 mm, qualsevol que sigui el sistema d'unitats que s'utilitzi. Per tant, es pot dir que es treballa amb cossos plans.

Si se selecciona una resistència de l'aire Regular, la força de fregament depèn d'una constant, de la velocitat i de la muestra representativa. Aquest últim terme significa la longitud corresponent al tall transversal de l'objecte en la direcció del moviment, en el nostre cas 2R (recordeu que els objectes són plans).

Si se selecciona una resistència de l'aire Alta, la força de fregament depèn de la velocitat al quadrat, i de cross-section, que té el mateix significant que en el cas precedent, és a dir,
serà 2R.

En el cas de la caiguda d'una esfera en l'aire, si es posa una resistència de l'aire Alta amb un valor de constant de 0,01000 kg/m2, encaixa bastant bé amb els valors experimentals.

   
  Botó per canviar la resistència de l'aire
   
 

Per poder canviar el valor de la força de la resistència de l'aire, es pot introduir un botó de control. Seleccioneu Definir|Botón nuevo|Botón del menú i seleccioneu l'opció Resistencia del aire per crear el botó.

 

Si feu clic a sobre del botó creat, us sortirà la finestra que permet canviar els valors de la força de resistència de l'aire. Proveu la simulació amb els valors Ninguna, Regular i Alta, i modifiqueu també el valor de la constant k d'acord amb el valors que apareixen a les figures anteriors.

   
Introduir text a la simulació
   
  Es pot introduir text a la simulació que indiqui la massa, el material i el radi de cada bola. Feu un clic sobre la icona i posteriorment un clic al lloc de la pantalla on vulgueu escriure. Escriviu el text següent: .

Per desplaçar-se dins el text, es pot utilitzar el ratolí, i si aquesta opció no funciona, el cursor es col·loca per defecte al començament del text i amb combinació de tecles podeu fer el següent:

  • Amb les tecles de cursor us desplaçareu espai per espai o línia per línia.
  • Amb Ctrl + fletxa esquerra o fletxa dreta us desplaçareu paraula per paraula.
  • Amb Ctrl + fletxa amunt o avall, al començament o al final de la línia respectivament.
  • Amb Ctrl + Inici o Fi i amb Ctrl + Re Pág o Av Pág, al començament o al final del tex respectivament.

Per seleccionar un text, s'arrossega el ratolí per sobre; si no funciona d'aquesta manera, la combinació de tecles és la següent:

  • Majúscules + fletxa a dreta o esquerra selecciona o desselecciona espai per espai.
  • Ctrl + Majúscules + fletxa a dreta o esquerra selecciona o desselecciona paraula per paraula.
  • Ctrl + Majúscules + fletxa avall o amunt selecciona o desselecciona línia per línia.
  • Ctrl + Majúscules + Fi o Inici i Ctrl + Majúscules + Av Pág o Re Pág selecciona o desselecciona tot el text.

Per suprimir un tros de text, se selecciona i s'elimina amb la tecla Supr o al menú amb Edició|Suprimeix.

Per inserir nou text al mateix objecte de text, es fa doble clic sobre l'objecte de text, i es col·loca el cursor a la posició on es vulgui inserir.

Per desplaçar l'objecte de text es fa com amb qualsevol objecte, amb l'eina fletxa del menú seleccionada; situeu-vos a sobre del bloc de text i arrossegueu-lo a la posició desitjada.

Per dimensionar l'objecte de text, cal seleccionar-lo i després arrossegar el ratolí des de qualsevol dels quatre punts que hi ha a les cantonades.

Si es vol canviar la font, la mida o l'estil del text, cal saber que les modificacions s'apliquen a tot l'objecte de text. Canviareu el text anterior a Arial, Negreta, 10 punts i Color vermell. Entreu dins l'objecte de text; cal fer-hi doble clic a sobre, i al menú Objeto|Fuente canvieu els estils al quadre que apareix. Quedarà més o menys

com a la figura:

   
  Gravar la simulació
   
  Guardeu la simulació. Recordeu que el nom de l'arxiu era m8a_p2.ip. Si voleu veure aquesta simulació en modalitat de reproducció, podeu obrir des de l'Interactive Physics el fitxer caiguda1.IP que hi ha a la carpeta del curs dins del directori .../Practiques_word nou / d121m8a.
   
Els fitxers de l'Interactive Physics no es poden obrir fent-hi doble clic a sobre, cal obrir-los amb el programa activat i des de l'opció del menú Archivo|Abrir. Si no teniu descarregat el curs a l'ordinador i esteu treballant en línia, podeu baixar el fitxer caiguda1.zip, fent doble clic a l'enllaç anterior, després descomprimir-lo i posteriorment obrir el fitxer caiguda1.ip des del programa Interactive Physics.
   

L'Interactive Physics guarda en memòria tot l'historial de la simulació; és a dir, com més temps dura la simulació més quadres hi ha i més espai ocupa. En aquesta simulació no hi ha cap problema, ja que pot ocupar 60 kb. Ara bé, quan hi ha molts objectes i la simulació dura molt de temps, és a dir, hi ha molts quadres gravats, pot ocupar molt espai. La manera d'evitar-ho és marcant que esborri tot l'historial gravat; d'aquesta manera, la simulació no canvia, però no guarda cap quadre. Aquesta opció es pot fer seleccionant el menú Mundo | Iniciar aquí. Comproveu la mida de l'arxiu gravat, obriu la simulació, assegureu-vos que l'objecte està al quadre zero i activeu l'opció anterior. Torneu a gravar l'arxiu amb el nom m8a_p2.ip i comproveu-ne la mida. Observareu que ha baixat notablement.
Aquesta opció té el problema que cada vegada que s'executa ha de tornar a calcular els valor de tots els quadres i per tant la simulació va molt més lenta. Per tant, cal recordar que més espai implica més ràpid i a l'inrevés.

Eliminar les empremtes

En algunes situacions surten per defecte les empremtes d'un cos en moviment. Perquè no surti aquesta opció per defecte, cal seleccionar el menú Mundo|Seguir i marcar l'opció Apagar; posteriorment cal guardar aquesta configuració a l'opció del menú Mundo|Preferencias fent un clic a sobre de Guardar la configuración actual i posteriorment Aceptar; es crea un arxiu de nom ipconfig al directori del Windows que emmagatzema:

  • La mida i posició del document actual.
  • Tota la configuració del menú Mundo, incloent la de la finestra Preferencias.
  • Les opcions seleccionades del menú Vista.
  • La configuració del desplegament i la longitud dels vectors del menú Definir.
 
Amunt