Enrera
Mòdul 1
Mitjans de comunicació i educació a primària
  Bloc
1
2
3
4
5
   
Activitats
Exercicis
 
 
  ASPECTES BÀSICS DELS MITJANS DE COMUNICACIÓ
   
 

Els anomenats mitjans de comunicació (MC) conformen l'entorn cultural en el qual les persones pensen, viuen i conviuen. Aquest mòdul pretén fer un aterratge sobre els seus principals ítems: què són els mitjans, una breu història dels mateixos, les tendències, la importància de la Xarxa i els seus aspectes didàctics.

Els MC són entramats multimediàtics complexos i potents que, sostinguts per poderosos interessos empresarials, produeixen constantment continguts i els difonen. És cert que existeixen altres mitjans alternatius, especialment a la Xarxa, i també a la ràdio, la premsa, algunes televisions locals, dels quals anirem parlant en aquest curs. Tots ells són unes eines excel·lents a l'abast per comunicar-se i expressar-se. Unes eines que poden ajudar a conèixer i comprendre el món actual, i també el passat, en totes les seves dimensions.

Conscients de la importància que poden arribar a tenir, i de fet tenen, en la vida quotidiana, aquest primer mòdul comença, doncs, treballant els seus trets fonamentals: el que els caracteritza, diferencia i cap on sembla que evolucionen tecnològicament i comunicativa.

   
  Objectius
   
 
  • Establir els trets bàsics del que s'entén per mitjà de comunicació.
  • Analitzar les possibilitats comunicatives presents i futures dels mitjans.
  • Analitzar la confluència de mitjans a la Xarxa.
  • Establir i concretar els objectius, organització i dependència dels mitjans.
  • Reflexionar sobre els avenços tecnològics passats, presents i futurs dels mitjans.
   
  Continguts
   
 
  • Concepte de mitjà de comunicació.
  • Les peculiaritats comunicatives dels mitjans. El present i el futur.
  • Mitjans i poder. Objectius socials, econòmics i ideològics dels mitjans.
  • La pertinença dels mitjans. La concentració.
  • L'evolució tecnològica. Què tenim i què en espera previsiblement.
   
  Bibliografia
   
 
  • APARICI, R., (coord.) (1993): La revolución de los medios audiovisuales. De la Torre, Madrid.
  • BUCKINGHAM,D. (2002): Crecer en la era de los medios electrónicos. Morata, Madrid.
  • GRUPO SPECTUS.(2004): Máscaras y espejismos. Ediciones de la Torre, Madrod.
  • FERRÉS, JOAN. (2000): Educar en una sociedad del espectáculo. Ed. Paidós, Barcelona.
  • BOURDIEU, P. (1997): Sobre la televisió. Edicions 62, Barcelona.
BUCKINGHAM,D. (2002): Crecer en la era de los medios electrónicos. Morata. Madrid.

Es tracta d'un manual per treballar sobre els MCM. Recull les s dimensions bàsiques d'anàlisi d'aquest fenomen. Amb una visió distant i crítica, l'autor exposa quins són els paràmetres que enquadren la gestació, producció, distribució i exhibició dels diferents mitjans. L'experiència britànica, que conforma un dels tres puntals mundials en l'educació per als mitjans, queda força ben exposada en aquesta obra.